Gå til innhold

Kan hjernen bli for overbelastet??

Anbefalte innlegg

Kjenner i perioder at hodet mitt ikke virker særlig bra. Klarer ikke holde på informasjon, da særlig faglig og litt mer kompleks info. Har rushet igjennom mye pensum og føler meg nå «helt full» der oppe». Og at jeg har vansker med å egentlig forstå det jeg leser. Grunnen til at jeg har lest over så mye på en gang er fordi jeg leste en forskingsartikkel hvor det sto at det ikke gikk an å overbelaste hjernen. Så nå er jeg bekymret over om det bare er jeg som er ufattelig tunglært.

Anonymkode: bbe4a...4bf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445681-kan-hjernen-bli-for-overbelastet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en grense for hvor mye informasjon hjernen klarer å bearbeide over en gitt tid. Fortsetter man å pøse på uten at hjernen får tid til å sortere og lagre, vil det jo ende opp med at alt bare blir et kaos og at man ikke klarer sortere noe som helst. Det er veldig forskjellig hvor mye informasjon hjernen kan ta imot på engang. I mitt tilfelle, omtrent ingenting. Mens andre igjen, kan sitte og lese i mange timer, og fortsatt klare å huske det de leser.

Nicklusheletida
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner i perioder at hodet mitt ikke virker særlig bra. Klarer ikke holde på informasjon, da særlig faglig og litt mer kompleks info. Har rushet igjennom mye pensum og føler meg nå «helt full» der oppe». Og at jeg har vansker med å egentlig forstå det jeg leser. Grunnen til at jeg har lest over så mye på en gang er fordi jeg leste en forskingsartikkel hvor det sto at det ikke gikk an å overbelaste hjernen. Så nå er jeg bekymret over om det bare er jeg som er ufattelig tunglært.

Manglende konsentrasjon og glemskhet , er vanlige symtomer. 

Mer sårbare hjerner kan bli psykotiske.

Gjest Gargamel
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier forskningsartikkelen at det ikke går an å bli sliten og miste konsentrasjonen? 

11 timer siden, Trine skrev:

Det er jo en grense for hvor mye informasjon hjernen klarer å bearbeide over en gitt tid. Fortsetter man å pøse på uten at hjernen får tid til å sortere og lagre, vil det jo ende opp med at alt bare blir et kaos og at man ikke klarer sortere noe som helst. Det er veldig forskjellig hvor mye informasjon hjernen kan ta imot på engang. I mitt tilfelle, omtrent ingenting. Mens andre igjen, kan sitte og lese i mange timer, og fortsatt klare å huske det de leser.

Føles akkurat slik du beskriver, og jeg er nok mer som deg. 

Takk for din tid til å svare:)

2 timer siden, Gargamel skrev:

Sier forskningsartikkelen at det ikke går an å bli sliten og miste konsentrasjonen? 

Kan ikke huske å ha lest det, nei, men det høres jo ganske fornuftig ut. 

Takk for ditt svar:)

Annonse

Jeg tror hjernen kan overbelastes ,men mulig jeg har en slik sårbar en. Mange år siden i min studietid så studerte jeg veldig hardt veldig mange og veldig forskjelluge fag og kombinasjoner og ble nok overopptatt av å prøve å hevde meg intellektuelt da jeg følte det var så lite ved min person ellers.  For å gjøre en lang historie kort ble jeg nok for lite opptatt av følsesmessige tilknytninger og da jeg i sluttfasen prøvet å støtte de nærmeste ved alvorlig sykdom hadde jeg for dårlig kontakt med meg selv og dem ,føler jeg nå i ettertiden. Har man lite kontakt med følsene sine kan man lett velge bort kanskje muligheter eller ikke se dem. Mange mennesker jeg har møtt på min vei har nok hatt det på liknende måte og burde nok som jeg fått hjelp dengang da det ennå var tid.

Jeg hadde ikke tenkt å nevne det for deg da jeg egentlig tror at det er ting ettertiden og generasjoner etter må ta tak i. Dette med å få med følsene på laget.

Selv " vinnerskallene" blant oss har problemer med det tror jeg. Alle har sitt i dag tror jeg.

Mitt svar uten å være faglig på området er ja. Hjernen kan overbelaste i høy grad. Et eksempel er hva som skjedde med han amerikanske unge mannen som var på ferietur i vår det Korea eller Kina? Han tok med seg en liten souvinir fra hotellrommet og ble fengslet og utsatt for forferdelige ting på den bakgrunn. Den unge studenten ble forhandlet hjem til Amerika  men belastningene hadde vært for store så han døde rett etter tilbakomst til sitt land. Jeg tror dette kan skje alle personlig. Men det er jo så mye farlig i verden i dag.

Anonymkode: 2d50c...542

All rus og sånn  er kanskje enda farligere overbelastere av hjernen . Jeg glemte helt å nevne det. Men det vet jo selvsagt alle.

Kanskje fysisk aktivitet og frisk lufte er positivt og styrker hjernen hører jeg på radio i dag. I min alder er det mest aktuelt å finne frem stavene og gå tur. Håper jeg klarer å komme i bedre vaner til 2019.

Anonymkode: 2d50c...542

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...