Gå til innhold

Depresjon og utseende

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Er det fler som får høre at du ikke ser deprimert ut når du er deprimert? Hvordan skal man liksom se ut? Senest i dag møtte jeg en bekjent som sa at jeg så så godt ut at hun tolket det slik at jeg har det kjempebra (word), og at hun var så glad på mine vegne. Lite merket hun til at jeg deprimert, suicidal, og for tre dager siden tok 1000 mg Atarax for å få slutt på det hele (impulsivt, ikke planlagt, og ikke noe jeg anbefaler hvis du ikke ønsker smertefulle magekramper, å spy som et helvete, og samtidig være helt sløv). Det er fler som har kommentert utseende mitt positivt i det siste, og at jeg ser så frisk ut. Kanskje det er fordi jeg har gått ned fem kilo fordi jeg ikke har matlyst? I alle fall er det fryktelig irriterende at andre kommenterer at jeg ser så godt ut når alt er helt forferdelig. Jeg er jo ung, i 20-årene, så det er vel grenser for hvor sliten jeg KAN se ut, hvis du skjønner? Kan jo fint være våken i to døgn uten å se det minste trøtt ut. Litt av grunnen til at jeg lufter dette, er med tanke på behandlerne mine. Jeg trenger egentlig litt ekstra hjelp nå, men jeg er SÅ dårlig til å fortelle om slike ting irl. - Og vil jeg i det hele tatt bli tatt seriøst hvis jeg ser så jævla godt ut? Må jeg ha møkkete, stygge klær, flokete hår, ringer og poser under øynene, røde øyne, tårer i øynene, grå hud, og what not for å bli tatt seriøst, liksom? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med at også du i noen grad kan se om en bekjent en dag ikke har det så bra og en annen dag har det langt bedre.

Hva er det vi ser? Kroppsholdning, mimikk, stemmeleie, hvordan en snakker, hvor "kvikk" en er i kroppen. Dette er langt viktigere enn ytre ting som du beskriver slik som møkkete klær og ugredd hår.

Gjest franklyscarlet
Skrevet
17 minutter siden, kupton skrev:

Jeg regner med at også du i noen grad kan se om en bekjent en dag ikke har det så bra og en annen dag har det langt bedre.

Hva er det vi ser? Kroppsholdning, mimikk, stemmeleie, hvordan en snakker, hvor "kvikk" en er i kroppen. Dette er langt viktigere enn ytre ting som du beskriver slik som møkkete klær og ugredd hår.

Ja, jeg skjønner det. - Men faktisk har behandler kommentert at jeg er velstelt og velkledd, og at det er vanskelig å se hvordan jeg egentlig har det på grunn av det. Og at jeg ser så sunn ut, liksom. Er generelt litt frustrert over dette akkurat nå, så beklager hvis jeg virker litt irritabel. Eller, jeg er j* irritabel, generelt. 

Skrevet

Du skal ikke beklage noe som helst, og det er lov å være irritabel.

Men neste gang du treffer behandler, skal du si noe slikt: Ja, jeg orker å stelle meg, og jeg ser kanskje sunn og frisk ut, men inne i meg er det bare vondt. Jeg er trist og lei meg. Jeg ser lite håp i fremtiden, og dessverre tenker jeg på selvmord hver eneste dag. Det er dette jeg kommer hit for å få hjelp med. Jeg kan ikke ha det slik over tid.

Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Mener du da at man egentlig  ikke kan klare å skjule hvordan man har det?. At de som klarer det egentlig ikke er « dårlig»?

Anonymkode: b4bc7...fa9

Gjest franklyscarlet
Skrevet
16 minutter siden, kupton skrev:

Du skal ikke beklage noe som helst, og det er lov å være irritabel.

Men neste gang du treffer behandler, skal du si noe slikt: Ja, jeg orker å stelle meg, og jeg ser kanskje sunn og frisk ut, men inne i meg er det bare vondt. Jeg er trist og lei meg. Jeg ser lite håp i fremtiden, og dessverre tenker jeg på selvmord hver eneste dag. Det er dette jeg kommer hit for å få hjelp med. Jeg kan ikke ha det slik over tid.

Takk for forståelsen, og for forslaget. Satt pris på det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener du da at man egentlig  ikke kan klare å skjule hvordan man har det?. At de som klarer det egentlig ikke er « dårlig»?

Nei, det mener jeg ikke.

Uavhengig av depresjon eller ikke, har hver enkelt sin personlighet og karakter. Noen mister lett sin funksjon og har liten evne til å ta seg sammen, mens på den andre siden er det noen som har en enorm vilje og evne til å holde ut motgang og smerte og opprettholde sin funksjon langt inn i meget alvorlig sykdom. Tross dyp depresjon, er det en del som klarer å holde dette skjult for de fleste og stort sett opprettholde sin funksjon.

Imidlertid synes jeg det er amatørmessig av det som bør være en profesjonell behandler at en lar seg påvirke/lure av slike ytre ting og ikke får tak i pasientens problemer og smerte.

Jeg kan ikke skrive dette innlegget uten å kopiere inn vers to fra Claes Gills fantastiske dikt Gloria Victis som han skrev til frihetselskende ungarere etter at kommunistene slo ned deres frihetsopprør i 1956:

Gloria Victis! – Glem dem aldri!

Glem aldri de levende.

de som med døden i sind, må trosse sitt nederlag,

leve, synge for sine barn, streve fra dag til dag,

håpende intet – intet uten sitt hjertes siste slag.

Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Nei, det mener jeg ikke.

Uavhengig av depresjon eller ikke, har hver enkelt sin personlighet og karakter. Noen mister lett sin funksjon og har liten evne til å ta seg sammen, mens på den andre siden er det noen som har en enorm vilje og evne til å holde ut motgang og smerte og opprettholde sin funksjon langt inn i meget alvorlig sykdom. Tross dyp depresjon, er det en del som klarer å holde dette skjult for de fleste og stort sett opprettholde sin funksjon.

Imidlertid synes jeg det er amatørmessig av det som bør være en profesjonell behandler at en lar seg påvirke/lure av slike ytre ting og ikke får tak i pasientens problemer og smerte.

Jeg kan ikke skrive dette innlegget uten å kopiere inn vers to fra Claes Gills fantastiske dikt Gloria Victis som han skrev til frihetselskende ungarere etter at kommunistene slo ned deres frihetsopprør i 1956:

Gloria Victis! – Glem dem aldri!

Glem aldri de levende.

de som med døden i sind, må trosse sitt nederlag,

leve, synge for sine barn, streve fra dag til dag,

håpende intet – intet uten sitt hjertes siste slag.

Tusen takk Kupton. 

Skrevet
3 timer siden, kupton skrev:

Men de som har eupd ønsker vel EGENTLIG ikke å dø? Altså viss man ellers har det greit men kun får et "anfall" en gang i blant med selvmordsadferd så er det jo kanskje ikke så rart at de med eupd ser normale ut? Imotsetning til noen med diagnosen depresjon som er deprimerte hele tiden og da ikke klarer å ta vare på seg selv, ikke orker å sminke seg, gre håret, går i gamle nuppete joggeklær osv..

Anonymkode: 10b32...c7b

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men de som har eupd ønsker vel EGENTLIG ikke å dø?

Det vet vi vel ikke sikkert. Ikke lett å ha en slik lidelse. Noen ganger er det nok impulshandlinger, mens andre ganger kan det godt være et reelt dødsønske.

En skal være varsom med generaliseringer.

Skrevet
5 timer siden, franklyscarlet skrev:

Ja, jeg skjønner det. - Men faktisk har behandler kommentert at jeg er velstelt og velkledd, og at det er vanskelig å se hvordan jeg egentlig har det på grunn av det. Og at jeg ser så sunn ut, liksom. Er generelt litt frustrert over dette akkurat nå, så beklager hvis jeg virker litt irritabel. Eller, jeg er j* irritabel, generelt. 

Hei!

Jeg har også fått høre dette, og i perioder da jeg ikke hadde det bra,

En psykiater sa til meg at mange med asperger kan være vanskelig å oppdage feks depresjon hos, fordi man ofte er velkledd og velfomulert. Kanskje skjer dette fordi man møter forberedt, er opptatt av å virke normal, og at man har tenkt nøye igjennom ting, at når man fremlegger nokså presist grunnene til at man kommer, så kan man virke både flink og bedre enn man faktisk er.

Kanskje gjelder dette for andre som ikke har asperger også.

Skrevet
Akkurat nå, kupton skrev:

Det vet vi vel ikke sikkert. Ikke lett å ha en slik lidelse. Noen ganger er det nok impulshandlinger, mens andre ganger kan det godt være et reelt dødsønske.

En skal være varsom med generaliseringer.

Ja det forstår jeg, men hos de fleste med eupd så er selvsmordsadferden impulsdrevet og ikke noe langvarig, og dermed er det kanskje ikke så rart at de samme dag har rukket å sminke seg, vært hos frisøren forrige uke, farge neglene osv. Skjønner du hva jeg mener?

En som er deprimert hele tiden vil kanskje ikke klare å ta vare på seg selv på samme måte

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de som har eupd ønsker vel EGENTLIG ikke å dø? Altså viss man ellers har det greit men kun får et "anfall" en gang i blant med selvmordsadferd så er det jo kanskje ikke så rart at de med eupd ser normale ut? Imotsetning til noen med diagnosen depresjon som er deprimerte hele tiden og da ikke klarer å ta vare på seg selv, ikke orker å sminke seg, gre håret, går i gamle nuppete joggeklær osv..

Det er nok de færreste med eupf som "ellers har det greit. Eupf er ikke "anfall med suicidalitet". Det er en kompleks lidelse som generelt sett fører med seg svært mye subjektiv smerte for dem som er rammet, selv om de klarer å dusje. Det er ikke slik at alle som virkelig ønsker å dø ligger i sengen hele dagen. Vedvarende psykisk smerte kan føre til suicidalitet, noe mennesker med eupf absolutt opplever. Andre psykiske lidelser kan selvsagt også føre til suicidalitet, selv om også de klarer å gre håret. Personlig synes jeg at eupf virker veldig vanskelig å leve med. Et liv uten stabilitet, enormt sterke følelser og reaksjoner, i tillegg til destruktiv atferd som fører med seg negative konsekvenser og vonde følelser. Det blir jo en såkalt "ond sirkel", som kan være vanskelig å bryte ut av. 

Jeg skjønner ikke hvorfor en del mennesker tror at oppriktige dødsønsker kun finnes hos deprimerte mennesker som ikke klarer å stå opp. 

Anonymkode: ba4e0...e6c

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det forstår jeg, men hos de fleste med eupd så er selvsmordsadferden impulsdrevet og ikke noe langvarig, og dermed er det kanskje ikke så rart at de samme dag har rukket å sminke seg, vært hos frisøren forrige uke, farge neglene osv. Skjønner du hva jeg mener?

En som er deprimert hele tiden vil kanskje ikke klare å ta vare på seg selv på samme måte

Forstår ikke helt motivet ditt her. Jeg har ikke eupd men opplevde å bli svært psykisk dårlig. Jeg var veldig god på å skjule det fordi jeg opplevde en slags skam eller at det var uhøflig å møte folk uten å ta meg sammen. Legen klarte ikke helt å forstå min problemstilling. Men da han en gang hadde betrakter meg ute på venterommet uten at jeg visste det fikk han et helt annet inntrykk. Jeg hadde sett veldig trist og redd ut. Jeg tror at for noen er fasaden viktigere enn for andre. Min identitet har vært preget av å være en positiv, velkledd og imøtekommende person. Det var også en del av jobben min. Så det å vise mine sanne følelser ute blant folk ble veldig vanskelig. Det blir som å stå naken fremfor noen. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange med eupf sliter med kronisk suicidalitet, det vil jeg absolutt kalle "noe langvarig". At man er suicidal betyr ikke at man ikke orker noe. Man kan fint dra til frisøren selv om man til og med er suicidal mens man sitter i frisørstolen. Uavhengig om man har eupf eller en annen psykisk lidelse. 

Anonymkode: ba4e0...e6c

Skrevet
2 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg har også fått høre dette, og i perioder da jeg ikke hadde det bra,

En psykiater sa til meg at mange med asperger kan være vanskelig å oppdage feks depresjon hos, fordi man ofte er velkledd og velfomulert. Kanskje skjer dette fordi man møter forberedt, er opptatt av å virke normal, og at man har tenkt nøye igjennom ting, at når man fremlegger nokså presist grunnene til at man kommer, så kan man virke både flink og bedre enn man faktisk er.

Kanskje gjelder dette for andre som ikke har asperger også.

Det stemmer. Jeg vet ikke om jeg har asberger men kjenner meg veldig igjen.

Skrevet

Jeg har ikke asperger, men jeg er typisk en sånn person man ikke ser det på med mindre man har kjent meg en god stund. Den dagen jeg slutter å bry meg om utseendet mitt er jeg død. Hjemme er nå så, men når jeg går ut er ikke hettegenser førstevalget. Jeg vil bli påvirket funksjonsmessig og ta dårlig vare på meg selv på andre måter enn akkurat utseendet. Etter hvert føler jeg meg fysisk virkelig elendig selv om det ikke er noe medisinsk galt. Men selv da sier folk at jeg ser ok ut med mindre jeg ikke sier noe annet. Det er viktig at de som jobber i psykiatrien vet å bruke det som sitter mellom ørene til å høre etter med, ikke bare se.  

Skrevet

Jeg må stelle meg pga. overgrep og andre ting. Jeg tåler det ikke. Jeg kan har hettegenser på og joggebuks men ikke når jeg har en møte. Jeg føler meg fort skytten og bader hver andre dag.

Skrevet

Jeg var alvorlig deprimert, scoret rundt 50-55 på MADRS test tatt av psykiater. Det vistes visst ikke på meg. 

Skrevet

Vil nevne at annet punkt i denne tråden. Behandlere bør absolutt ikke la seg lure av at noen deprimerte har evnen til å ta seg sammen og stelle seg. Det er faktisk slik at de som beholder sin funksjonsevne og gjennomføringsevne har langt større risiko for å gjennomføre et selvmord enn de som raskt mister sin funksjon. Da snakker jeg om faktisk selvmord, ikke selvpåført skade.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...