Gå til innhold

tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter forferdelig med et problem.

Hver gang min mor har sine barnebarn på besøk får jeg veldig stygge tanker. Det er som om jeg ser for meg at jeg skader/ja, til og med dreper de barna når de lager for høye lyder. Er forferdelig ekkelt. Har også sett for meg visse scenario på hvordan jeg angriper barna.
Har snakket med min mor om dette, og hun sier hun er overbevist om at det er tvangstanker jeg sliter med, men tankene føles så ekte at jeg er redd det er noe mer enn tvangstanker. 

Er det ren ondskap eller sjalusi som utløser disse tankene? Eller er det tvangstanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du selv veldig glad i barna? Jeg tenker at hvis du er det, så er det mest sannsynlig tvangstanker.

Anonymkode: 16ae7...a06

Skrevet

Så lenge du anser tankene som et problem, tror jeg det er tvangstanker. Hadde du oppriktig ønsket å drepe barna, hadde du ikke sett på tankene som et problem.

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du selv veldig glad i barna? Jeg tenker at hvis du er det, så er det mest sannsynlig tvangstanker.

Anonymkode: 16ae7...a06

Jeg ønsker for all del ikke skade dem eller andre for den del

Antallet ganger de barna har møtt meg kan nesten telles på en hånd, så de har ikke noe veldig tett forhold til meg. Dette fordi jeg stort sett har bodd (og bor) langt unna hverandre. Men det er først nå som jeg er hjemme i forbindelse med julen disse tankene har kommet. Har aldri hatt eller fått disse grove tankene om dem tidligere.  

Jeg ser jeg skrev "hver gang min mor har sine barnebarn på besøk etc". Der formulerte jeg meg feil. Dette er første gang jeg er hjemme og min mor har barnebarna på besøk at disse grove og stygge tankene har kommet. Har aldri hatt disse tankene før om de barna

Endret av lillegutt_80
Skrevet
17 timer siden, Trine skrev:

Så lenge du anser tankene som et problem, tror jeg det er tvangstanker. Hadde du oppriktig ønsket å drepe barna, hadde du ikke sett på tankene som et problem.

Men er det vanlig at slike tanker endrer seg? jeg mener, at de kan gå fra å ønske å skade andre, mens i andre perioder går de innover og man ønsker å skade seg selv? Er det vanlig?

Skrevet (endret)
22 minutter siden, lillegutt_80 skrev:

Men er det vanlig at slike tanker endrer seg? jeg mener, at de kan gå fra å ønske å skade andre, mens i andre perioder går de innover og man ønsker å skade seg selv? Er det vanlig?

Ja, det er vanlig.

Samlebetegnelsen er aggressive tvangstanker. Typisk for de som rammes av slike tanker er at de er snille mennesker som er redd for døden. Du trenger ikke være redd for tankene dine, og du kommer verken til å skade deg selv eller noen du er glad i. Tankene gjenspeiler din frykt, ikke dine ønsker.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, det er vanlig.

Samlebetegnelsen er aggressive tvangstanker. Typisk for de som rammes av slike tanker er at de er snille mennesker som er redd for døden. Du trenger ikke være redd for tankene dine, og du kommer verken til å skade deg selv eller noen du er glad i. Tankene gjenspeiler din frykt, ikke dine ønsker.

Takk for svar. God Jul til deg og dine

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...