Gå til innhold

Hvordan foregår utredning av bipolar lidelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan foregår utredning av bipolar lidelse? Hvilke intervjuer blir brukt og vil psykiater/psykolog også snakke med nærmeste pårørende for å innhente informasjon?

Anonymkode: 8bb39...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er den synlig er det lett å gi diagnosen, men det er en del spørsmål over en periode på lukket avdeling som regel, der blir du også observert 24/7.  De kontakter også familie medlemer, f.eks din mor for å hente info om hvordan du var som liten/voksen.  Husket ikke navnet på alle intervjuer, det er en del. Psykose intervju, somatisk intervju, depresjons intervju osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ved alle andre psykiske lidelser, er det et strukturert intervju rundt sykehistorien som er det aller viktigste. I dette inngår også å snakke med de nærmeste som har observert personen både i friske og syke perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, tiny88 skrev:

Er den synlig er det lett å gi diagnosen, men det er en del spørsmål over en periode på lukket avdeling som regel, der blir du også observert 24/7.  De kontakter også familie medlemer, f.eks din mor for å hente info om hvordan du var som liten/voksen.  Husket ikke navnet på alle intervjuer, det er en del. Psykose intervju, somatisk intervju, depresjons intervju osv.

 

 

48 minutter siden, kupton skrev:

Som ved alle andre psykiske lidelser, er det et strukturert intervju rundt sykehistorien som er det aller viktigste. I dette inngår også å snakke med de nærmeste som har observert personen både i friske og syke perioder.

Takk for svar! Når psykologen snakker med de nærmeste for å få informasjon er det vanlig at pasienten også er med under disse samtalene eller vil det bare være pasientens psykolog og de nærmeste?

Anonymkode: 8bb39...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når psykologen snakker med de nærmeste for å få informasjon er det vanlig at pasienten også er med under disse samtalene eller vil det bare være pasientens psykolog og de nærmeste?

Her er det fristende svaret: Ja.   Hvis du har en mening om hva du vil foretrekke, bør du si det til psykologen.

Hvis du har et ønske om best mulig utredning og dermed best mulig behandling, er det uvesentlig om du er med eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, kupton skrev:

Som ved alle andre psykiske lidelser, er det et strukturert intervju rundt sykehistorien som er det aller viktigste. I dette inngår også å snakke med de nærmeste som har observert personen både i friske og syke perioder.

Jeg ble utredet hos privat psykiater og han brukte bare ett eneste skjema og snakket med meg før han stilte diagnosen. Han kontaktet ikke de nærmeste, men jeg fortalte en god del om ting og om hva andre har sagt om meg og om hvordan jeg oppfører meg. Er jeg tilstrekkelig utredet for min bipolare lidelse? 

Anonymkode: 235d1...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg tilstrekkelig utredet for min bipolare lidelse? 

Jeg vet ikke om du har fulgt med på DOL en stund eller ikke. Det er skrevet mye om nettopp dette. Jeg kan gjenta.

Oftest er det rimelig enkelt å stille diagnoser. Jeg mener at en erfaren spesialist klarer dette i første time i mer enn halvparten av tilfellene. Noen få ganger er det så enkelt at det kan gjøres på 15 sekunder. Men i en del tilfeller er personer i grenseland mellom ulike diagnoser. Da kan det kreve en lang utredning med involvering av flere inkl. pårørende før en sikkert kan stille en diagnose.

Sannsynligvis er du tilstrekkelig utredet, men helt sikker kan ingen her være for vi kjenner jo deg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Jeg vet ikke om du har fulgt med på DOL en stund eller ikke. Det er skrevet mye om nettopp dette. Jeg kan gjenta.

Oftest er det rimelig enkelt å stille diagnoser. Jeg mener at en erfaren spesialist klarer dette i første time i mer enn halvparten av tilfellene. Noen få ganger er det så enkelt at det kan gjøres på 15 sekunder. Men i en del tilfeller er personer i grenseland mellom ulike diagnoser. Da kan det kreve en lang utredning med involvering av flere inkl. pårørende før en sikkert kan stille en diagnose.

Sannsynligvis er du tilstrekkelig utredet, men helt sikker kan ingen her være for vi kjenner jo deg ikke.

Jeg er forholdsvis ny her på DOL, så det er fint at du gjentar dette. Utredningen er gjort av erfaren spesialist og han var helt sikker sa han, men grunnen til at jeg tviler er fordi han ved et par anledninger har stusset litt over at han ikke har sett meg i hypomani. Mine hypomanier varer ikke lenge nok eller er hyppige nok til at han skal kunne observere de, men det kan for alt jeg vet være en del av utredningen for å se hva jeg svarer til det og observere meg ved utspørringen for på den måten å kunne se om jeg lyver eller ikke ?

Anonymkode: 235d1...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk diagnosen bipolar type II etter en ADHD-utredning. Jeg ble egentlig litt overrasket, fordi bipolar ikke var nevnt i det hele tatt før utredningen. De snakket ikke med pårørende, men jeg har gått til samme behandler i mange år og hun har jo observert mine utallige depresjoner og hypomanier. 

Anonymkode: 5dd2f...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk diagnosen bipolar type II etter en ADHD-utredning. Jeg ble egentlig litt overrasket, fordi bipolar ikke var nevnt i det hele tatt før utredningen. De snakket ikke med pårørende, men jeg har gått til samme behandler i mange år og hun har jo observert mine utallige depresjoner og hypomanier. 

Anonymkode: 5dd2f...280

Det er en del likhetstrekk mellom ADHD og bipolar lidelse, så i noen tilfeller er det særs vanskelig å kunne skille mellom disse og det var kanskje grunnen til at du fikk diagnosen etter så lang tid.

Anonymkode: 235d1...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiateren jeg nylig begynte hos fortalte meg at han tenkte på bipolar lidelse med en gang fordi han syntes at depresjonene mine "hørtes bipolare ut", og at han derfor mistenkte at jeg kunne være feildiagnostisert. Hvordan går det ann å få mistanke om bipolar lidelse kun basert på depresjonene? 

 

Anonymkode: d0fc7...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiateren jeg nylig begynte hos fortalte meg at han tenkte på bipolar lidelse med en gang fordi han syntes at depresjonene mine "hørtes bipolare ut", og at han derfor mistenkte at jeg kunne være feildiagnostisert. Hvordan går det ann å få mistanke om bipolar lidelse kun basert på depresjonene? 

 

Anonymkode: d0fc7...416

Det samme lurer jeg på. Det er nok et spørsmål til Kupton.

Anonymkode: 235d1...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bipolar depresjon vs unipolar depresjon

Følelsen av å ha redusert emosjonell reaktivitet (spesielt glede) er ofte markert

Mer irritabel (”kortere lunte”; tåler mindre; ofte ”bitende” tilbakemeldinger som andre opplever som overreaksjon eller unødig aggressivt),

Større grad av tretthet. Den er ofte fremtredende og kan være det symptom som bringer pasienten til lege

Oftest økt søvnbehov og mange kan sove betydelig mer enn vanlig (hypersomni)

Ofte markert mer passiv (nedsatt initiativ) slik at produktiviteten faller

Vil oftere føle behov for å trekke seg tilbake (isolasjonstendens),

En undergruppe kan snakke mindre spontant, spesielt om formiddagen

Noe grad av døgnvariasjon i symptomer forekommer slik at man fungerer noe bedre om kvelden enn om morgenen

Noen kan også våkne tidligere enn det som er vanlig, selv om man er trett og ikke orker å stå opp

Tydeligere start og slutt

Av alle symptomer som i noen grad skiller de to, er tidlig debut av depresjon det som best skiller de to grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, kupton skrev:

Bipolar depresjon vs unipolar depresjon

Følelsen av å ha redusert emosjonell reaktivitet (spesielt glede) er ofte markert

Mer irritabel (”kortere lunte”; tåler mindre; ofte ”bitende” tilbakemeldinger som andre opplever som overreaksjon eller unødig aggressivt),

Større grad av tretthet. Den er ofte fremtredende og kan være det symptom som bringer pasienten til lege

Oftest økt søvnbehov og mange kan sove betydelig mer enn vanlig (hypersomni)

Ofte markert mer passiv (nedsatt initiativ) slik at produktiviteten faller

Vil oftere føle behov for å trekke seg tilbake (isolasjonstendens),

En undergruppe kan snakke mindre spontant, spesielt om formiddagen

Noe grad av døgnvariasjon i symptomer forekommer slik at man fungerer noe bedre om kvelden enn om morgenen

Noen kan også våkne tidligere enn det som er vanlig, selv om man er trett og ikke orker å stå opp

Tydeligere start og slutt

Av alle symptomer som i noen grad skiller de to, er tidlig debut av depresjon det som best skiller de to grupper.

Takk for godt svar Kupton. Kan du kanskje si noe om dette i mitt forrige innlegg også: "grunnen til at jeg tviler er fordi han ved et par anledninger har stusset litt over at han ikke har sett meg i hypomani. Mine hypomanier varer ikke lenge nok eller er hyppige nok til at han skal kunne observere de, men det kan for alt jeg vet være en del av utredningen for å se hva jeg svarer til det og for å observere meg ved utspørringen for på den måten å kunne se om jeg lyver eller ikke ?"

Anonymkode: 235d1...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykiateren jeg nylig begynte hos fortalte meg at han tenkte på bipolar lidelse med en gang fordi han syntes at depresjonene mine "hørtes bipolare ut", og at han derfor mistenkte at jeg kunne være feildiagnostisert. Hvordan går det ann å få mistanke om bipolar lidelse kun basert på depresjonene? 

 

Anonymkode: d0fc7...416

Dette fortalte psykologen til meg også mens jeg var i rusbehandling, hun var sikker på att jeg var bipolar 2, men sendte meg til grundig utredning til psykiatrisk avdeling pga av rus utløste psykoser, der fikk jeg ikke bp2 men uspesifisert affektiv lidelse. 

Jeg er litt forvirret, er affektiv lidelse en form for bipolar? (Oppstemthet og depresjon)

 

Endret av tiny88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tiny88 skrev:

Dette fortalte psykologen til meg også mens jeg var i rusbehandling, hun var sikker på att jeg var bipolar 2, men sendte meg til grundig utredning til psykiatrisk avdeling pga av rus utløste psykoser, der fikk jeg ikke bp2 men uspesifisert affektiv lidelse. 

Jeg er litt forvirret, er affektiv lidelse en form for bipolar? (Oppstemthet og depresjon)

 

Affektive lidelser er vel bare en samlebetegnelse på stemmingslidelsene? Altså bipolar, depresjon og mani, sikkert også dystymi og cyklotymi. Så det vil kanskje bety at de ikke vet om du har bp2, tilbakevendende depresjon eller noe annet?

Anonymkode: d0fc7...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En samlebetegnelse ja, skjønner. Skal prøve å ikke henge meg opp i alt av diagnoser. Når jeg tenker meg om var det vanskelig å finne ut helt  hva det var.Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noen spesiell utredning og de har aldri snakket med familien om min sykdom (heldigvis) Nå har jeg vært mye innlagt, spesielt på lukket avdeling og har hatt spesielt to dyktige psykiatere i mange år som har sett meg i alle faser. Vil tro at deres observasjoner har vært nok til å sette diagnose. Noe jeg stusser litt på, er medisinene mine. Etter det jeg har lest her inne så går ikke jeg på medisiner som de fleste andre bipolare går på. Nå har jeg prøvd ut mange "vanlige" bipolar medisiner, men pga bivirkninger så har jeg måtte slutte med dem. De jeg går på nå fungerer på sitt vis, har noen svingninger, men ikke i nærheten av hvordan jeg blir uten medisiner. Bruker 15 mg Abilify, 150 mg efexor, 100 mg quetiapin og 20 mg brintellix. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for godt svar Kupton. Kan du kanskje si noe om dette i mitt forrige innlegg også: "grunnen til at jeg tviler er fordi han ved et par anledninger har stusset litt over at han ikke har sett meg i hypomani. Mine hypomanier varer ikke lenge nok eller er hyppige nok til at han skal kunne observere de, men det kan for alt jeg vet være en del av utredningen for å se hva jeg svarer til det og for å observere meg ved utspørringen for på den måten å kunne se om jeg lyver eller ikke ?"

Anonymkode: 235d1...620

1. Jeg har aldri vært med på at den driver å tester ut personer med denne type lidelser for om de lyver eller ikke.

2. Jeg stusser over at han stusser over at han ikke har sett noen hypomani. Andre har også nevnt det om sin behandler. Jeg har sikkert behandlet et tresifret antall og aldri stusset over det. Men jeg hadde som utgangspunkt at de skulle forbli eutyme (friske) selv om jeg visste at noen ville få tilbakefall.

PS. Om det er ønskelig kan jeg prøve å forklare en faktor til på "behandlers følelsers nivå" som skiller de to typer depresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kupton skrev:

Bipolar depresjon vs unipolar depresjon

Følelsen av å ha redusert emosjonell reaktivitet (spesielt glede) er ofte markert

Mer irritabel (”kortere lunte”; tåler mindre; ofte ”bitende” tilbakemeldinger som andre opplever som overreaksjon eller unødig aggressivt),

Større grad av tretthet. Den er ofte fremtredende og kan være det symptom som bringer pasienten til lege

Oftest økt søvnbehov og mange kan sove betydelig mer enn vanlig (hypersomni)

Ofte markert mer passiv (nedsatt initiativ) slik at produktiviteten faller

Vil oftere føle behov for å trekke seg tilbake (isolasjonstendens),

En undergruppe kan snakke mindre spontant, spesielt om formiddagen

Noe grad av døgnvariasjon i symptomer forekommer slik at man fungerer noe bedre om kvelden enn om morgenen

Noen kan også våkne tidligere enn det som er vanlig, selv om man er trett og ikke orker å stå opp

Tydeligere start og slutt

Av alle symptomer som i noen grad skiller de to, er tidlig debut av depresjon det som best skiller de to grupper.

Det du lister her er bp-depresjoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...