Gå til innhold

Er svimmelhet god nok årsak til sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med en svimmelhet som kommer spesiellt i kontakt med andre mennesker. Den oppstår mye på jobben. Jeg har en jobb hvor vi har en del kunder. Jeg har holdt på å svime av mange ganger mens jeg har stått å ekspedert kunder. Det er ganske pinlig. I de to siste månedene har det vært ganske mye av det, og nå er jeg lei. Bestillte en legetime. Jeg går sjelden til lege. Føler at jeg må ha en veldig god årsak til det. Svimmelheten kan føles som om alt rundt meg beveger seg og roterer. Iblant som et jordskjelv. Mister balansen, men klarer å ta meg sammen igjen. Jeg tror ikke kunder har fått det med seg.

Dette kommer nok mest sannsynlig av nervøsitet, og angst, men er det greit å gå til legen med det? Kan svimmelhet regnes som en grunn til å sykemelde seg? 

Anonymkode: 0816b...105

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les om virus på balansererven

Anonymkode: d22d1...3d6

Skrevet

Det kan skyldes angst, graviditet, lavt blodsukker, lavt blodtrykk eller virus. Bl.a. Sykemelding pga svimmelhet? Det tror jeg skal mye til.

Anonymkode: e865c...ec1

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer nok mest sannsynlig av nervøsitet, og angst, men er det greit å gå til legen med det? Kan svimmelhet regnes som en grunn til å sykemelde seg? 

Det vil vel ikke hjelpe å være sykemeldt om du i samarbeid med legen ikke finner ut hva svimmelheten kommer av og om det kan gjøres noe med det.

Worrisome Plenty
Skrevet

Skyldes dette angst, så er det ikke vanlig å besvime, man bare føler man besvimer. Når man har angst så øker blodtrykket, ikke senkes slik at man besvimer. Det beste er nok å stå i det. Begynner man å unnvike, så kan man ende opp som meg, en som bruker hele livet på frykt, og ikke får til noen ting. Den eneste angsten man besvimer av er hvis man har fobi mot blod, for da senkes blodtrykket, men på annen angst øker det.

Skrevet

Svimmelhet heter vertigo på latin. Vertigo som sannsynligvis har en kroppslig/somatisk årsak er enten av nautisk eller av gyratorisk natur. Nautisk er som å være på en båt i høye bølger med både opp/ned bevegelser og med rulling fra side til side. Gyratorisk er som om du sitter i disse vognene på tivoli som dreier rundt i horisontalplanet.

Følelse av å ville besvime som ikke er nautisk eller gyratorisk og ei heller skyldes lavt blodtrykk, er oftest psykisk betinget.

Skrevet
26 minutter siden, kupton skrev:

Svimmelhet heter vertigo på latin. Vertigo som sannsynligvis har en kroppslig/somatisk årsak er enten av nautisk eller av gyratorisk natur. Nautisk er som å være på en båt i høye bølger med både opp/ned bevegelser og med rulling fra side til side. Gyratorisk er som om du sitter i disse vognene på tivoli som dreier rundt i horisontalplanet.

Følelse av å ville besvime som ikke er nautisk eller gyratorisk og ei heller skyldes lavt blodtrykk, er oftest psykisk betinget.

Kan man besvime om man er svimmel? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med en svimmelhet som kommer spesiellt i kontakt med andre mennesker. Den oppstår mye på jobben. Jeg har en jobb hvor vi har en del kunder. Jeg har holdt på å svime av mange ganger mens jeg har stått å ekspedert kunder. Det er ganske pinlig. I de to siste månedene har det vært ganske mye av det, og nå er jeg lei. Bestillte en legetime. Jeg går sjelden til lege. Føler at jeg må ha en veldig god årsak til det. Svimmelheten kan føles som om alt rundt meg beveger seg og roterer. Iblant som et jordskjelv. Mister balansen, men klarer å ta meg sammen igjen. Jeg tror ikke kunder har fått det med seg.

Du burde ha behandling og ikke sykemelding.

Anonymkode: 8859a...076

Skrevet
3 minutter siden, MxxM skrev:

Kan man besvime om man er svimmel? 

Kan - ja. Vanlig - nei.

Skrevet
1 minutt siden, kupton skrev:

Kan - ja. Vanlig - nei.

Har hatt virus på balansenerven, men besvimte ikke av det, føltes heller ikke som at jeg villle besvime. Jeg var veldig svimmel. 

Men jeg har hatt så sterke fysiske smerter at jeg har besvimt. Kan heller ikke huske at jeg var svimmel i forkant av disse besvimelsene. Var bare derfor jeg lurte :) 

Skrevet

En bekjent var mye plaget. Han byttet senere jobb. En operasjon han måtte ha  var medvirkende tror jeg og mye press familiært.

Anonymkode: 45bb6...7fd

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bør gå til legen dersom man er plaget med vedvarende svimmelhet. Jeg tror ikke du blir sykemeldt så lenge du "bare" er svimmel, men du må nødvendigvis til legen for å få rett behandling mot svimmelheten.

Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Kan - ja. Vanlig - nei.

Jeg er veldig redd for å skulle besvime. Jeg tror angst og mye stress er årsaken, men jeg blir redd når svimmelheten melder seg. 

Men jeg har ikke besvimt ennå. Bestille time hos legen. Mulig lurt å sjekke? 

Jeg har hatt noe likt dette før. Og legen ga meg sykemelding for en stund og så ble jeg bra igjen. Legen mente det bare var angst den gangen  

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En bekjent var mye plaget. Han byttet senere jobb. En operasjon han måtte ha  var medvirkende tror jeg og mye press familiært.

Anonymkode: 45bb6...7fd

Jeg har følt meg veldig stresset pga familiære årsaker og  stress på andre plan. Livet er fint på mange måter men jeg har følt meg stresset pga småkrangler i familien. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

For mange årstiden var jeg plaget med stiv nakke, anspenthet og svimmelhet. Det hjalp med psykomotorisk fysioterapi. Å sykmelde meg var ikke i mine tanker.

Skrevet

Min mann var sykemeldt i noen måneder pga svimmelhet og tretthet. De fant ikke årsaken men han fikk hjelp til å bytte jobb og det så bra ut lenge. Noen år etterpå skjedde det igjen og da fant de en feil på sinusknuten. Det ble operert og svimmelheten forsvant fullstendig og med det også trettheten. 

Anonymkode: 248e4...a0d

AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2019 den 0.56, AnonymBruker skrev:

Min mann var sykemeldt i noen måneder pga svimmelhet og tretthet. De fant ikke årsaken men han fikk hjelp til å bytte jobb og det så bra ut lenge. Noen år etterpå skjedde det igjen og da fant de en feil på sinusknuten. Det ble operert og svimmelheten forsvant fullstendig og med det også trettheten. 

Anonymkode: 248e4...a0d

Jeg vet ikke om jeg skal avbestille legetimen som jeg har bestillt eller ikke. Jeg jobber kun 50 prosent til 70 prosent. Ønsker å jobbe mer. Søker mer jobbing men hver gang jeg går på intervju så holder jeg på å svime av. Mulig det ikke er så rart at jeg ikke får jobben. Dette plager meg veldig . Når jeg jobber 70 prosent så holder jeg på å svime av støtt og stadig på jobb. Tror at det skyldes angst og stress hos meg og ikke noe verre, men det hemmer meg og plager meg. 

Nå har jeg hatt fri noen dager fra jobb og merker så og si ingenting til svimmelheten. Men man blir jo stresset av slike ting. Men lurer jo på hvorfor det skal være sånn. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men lurer jo på hvorfor det skal være sånn. 

Det er grunn god nok til å beholde timen. Å få en avklaring vil uansett være til hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, kupton skrev:

Det er grunn god nok til å beholde timen. Å få en avklaring vil uansett være til hjelp.

Takk for svar. Jeg fikk time ganske raskt da jeg forklarte hva jeg slet med. Jeg tror det skyldes angst og stress, men det er nok som du sier god nok grunn til å beholde timen for det er plagsomt å ha. Det kan forhåpentligvis gå over men det vil sikkert være til greit å få en avklaring på det. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg fikk time ganske raskt da jeg forklarte hva jeg slet med. Jeg tror det skyldes angst og stress, men det er nok som du sier god nok grunn til å beholde timen for det er plagsomt å ha. Det kan forhåpentligvis gå over men det vil sikkert være til greit å få en avklaring på det. 

Ta timen du. Uansett årsak for svimmelheten så er det veldig energikrevende å ha det slik og det kan gjøres noe med. Lykke til. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...