Gå til innhold

Hvis strømmen går i 3 døgn eller mer...

Anbefalte innlegg

Jeg hadde sikkert pakket sekken og dratt på telttur. Men skulle nok klart meg her hjemme også. Kan lage middag på primusen og fyre i vedovnen. Vann har man jo selv om strømmen går. Blir bare litt stusselig med varmtvann etterhvert. Ellers måtte jeg vel satse på å hente vann i elva. Vet ikke om det er så bra å drikke av Drammenselva, men kunne jo kokt det først. Når jeg tenker meg om, er det vel bare lapskaus, potetmos og pølser jeg har, som kan varmes på primus. Alt annet skal i ovnen. Men kunne lagd et bål i hagen, og stekt maten der. Verre med hundematen. Men strømmen går jo ikke i hele landet, så jeg hadde sikkert fått tak i mat til dem også. Kan hende jeg hadde angret på at jeg ikke har kjøpt batteribackup med solcelle. Praktisk liten sak som egentlig er kjekk på tur, men som jeg ikke har tatt meg råd til.

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, Trine skrev:

Jeg hadde sikkert pakket sekken og dratt på telttur. Men skulle nok klart meg her hjemme også. Kan lage middag på primusen og fyre i vedovnen. Vann har man jo selv om strømmen går. Blir bare litt stusselig med varmtvann etterhvert. Ellers måtte jeg vel satse på å hente vann i elva. Vet ikke om det er så bra å drikke av Drammenselva, men kunne jo kokt det først. Når jeg tenker meg om, er det vel bare lapskaus, potetmos og pølser jeg har, som kan varmes på primus. Alt annet skal i ovnen. Men kunne lagd et bål i hagen, og stekt maten der. Verre med hundematen. Men strømmen går jo ikke i hele landet, så jeg hadde sikkert fått tak i mat til dem også. Kan hende jeg hadde angret på at jeg ikke har kjøpt batteribackup med solcelle. Praktisk liten sak som egentlig er kjekk på tur, men som jeg ikke har tatt meg råd til.

Vannrør og sånt kan fort fryse om der er kaldt og store skader fort skje. Ikke bare å rømme der jeg bor over lag tid. Jeg har prøvet å tenke på noe men sikkert ikke hva man trenger når man er " der". Det er vanskelig å gardere seg mot alt føler jeg , men jeg har sett på brosjyre som det offentlige har sendt ut og gjort som beskrevet så lagt råd er for meg. Men alt kan jo skje egentlig.

Anonymkode: b3cf8...31f

Gjest Maggie55
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vannrør og sånt kan fort fryse om der er kaldt og store skader fort skje. Ikke bare å rømme der jeg bor over lag tid. Jeg har prøvet å tenke på noe men sikkert ikke hva man trenger når man er " der". Det er vanskelig å gardere seg mot alt føler jeg , men jeg har sett på brosjyre som det offentlige har sendt ut og gjort som beskrevet så lagt råd er for meg. Men alt kan jo skje egentlig.

Jeg mener det er neppe noen å søke regress hos om skader oppstår i en slik situasjon.

FjellOgDalar

Jeg og andre familiemedlemer ville nok samles der det finnes peis. Stormkjøkken har jeg og. Vann håper jeg de har nødløsninger for i området jeg bor... Nå er det snø man kan smelte, men på andre tider av året er det jo verre. Mener jeg har sett at det finnes måter å rense sjøvann for salt på, men jeg har glemt hvordan. Husker faktisk fra oppveksten en gang strømmen var borte lenge. Da grillet vi pøler i peisen :)

Endret av FjellOgDalar
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan de. Men her er det sjeldent jeg trenger sette på varme i kjelleren for at røra ikke skal fryse. Men om man ikke bruker vann på noen dager, kan man jo risikere at det fryser i bakken også. Jeg så på den lista madelenemie linket til. Jeg kan ikke ha 9 l vann stående, bare i tilfelle. Det må jo byttes ut jevnlig, og jeg har vannmåler, så det er ikke aktuelt å bruke vann på den måten. Man kan ikke gardere seg mot alt. Du har helt rett i at alt kan skje. Og det verste som han skje, er ikke at strømmen blir borte i noen dager.

Annonse

3 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Mener jeg har sett at det finnes måter å rense sjøvann for salt på, men jeg har glemt hvordan.

Jeg ser for meg at det funker med kaffetrakterprinsipp. Salt fordamper jo ikke. Så hvis man koker saltvannet og sender dampen gjennom et rør og over i en annen beholder, vil saltet ligge igjen og dampen blir til rent vann når det avkjøles i den andre beholderen. Kan hende jeg tar skikkelig feil altså. Jeg bare kom til å tenke på at man noen ganger ser klumper med salt langs kysten, der det tydelig har vært en søledam med saltvann. Vannet har fordampet og saltet ligger igjen.

Gjest Maggie55

Men undres om naturskadedelen av forsikringen dekker evt skade på hus og hjem ved  slikt strømtap. Dette er jo liksom en varslet risiko og ikke en helt uforutsett. Men man kan kanskje få forsikring som dekker dette også. I lokalavisene her stod å lese om noen som antagelig var innlagt på sykehus og reakrasjon. Ungdommer hadde brutt seg inn i boligen deres og okkupert stedet. Hva sier for eksempel forsikringen til sånt? Alle har nok med sitt å passe i dag tror jeg og egen helse ikke minst.Man kan bli syk av mindre.

Gjest Maggie55

Samfunnsberedskapsavdelingen  har jo på en måte varslet en forhøyet sårbarhet eller risiko med sannsynlige rammer før man er på fote igjen eller systemet oppe å går. Muligens har forsikringsselskapene alt tatt høyde for dette avviket. Jeg så årlig kostnad var økt med ca 25 % i fjor.

Gjest Maggie55

Husker i bygården hvor jeg bodde når jeg jobber vi storbyen i mange år. Hvordan det dannet seg luft lommer i rørene om en radiator i en leilighet ikke ble luftet og holdt i orden. Gikk ut over varme til de andre beboerne i høy grad og stort problem for styret og vaktmesterselskap. I våre dager er der jo så lite tid til å komme i kontakt med beboer også eventuelt. 

AnonymBruker
12 timer siden, Trine skrev:

Ja, det kan de. Men her er det sjeldent jeg trenger sette på varme i kjelleren for at røra ikke skal fryse. Men om man ikke bruker vann på noen dager, kan man jo risikere at det fryser i bakken også. Jeg så på den lista madelenemie linket til. Jeg kan ikke ha 9 l vann stående, bare i tilfelle. Det må jo byttes ut jevnlig, og jeg har vannmåler, så det er ikke aktuelt å bruke vann på den måten. Man kan ikke gardere seg mot alt. Du har helt rett i at alt kan skje. Og det verste som han skje, er ikke at strømmen blir borte i noen dager.

Du får 5L vannflaske med vann i for 25? kroner i store matbutikker, tar du 2 sånne har du 10L vann til du trenger det. Det står 1 års holdbarhet på dem men det er  bare tull om du ikke åpner dem går de "aldri" ut på dato kan smake litt plast bare etter noen år men i en krisesituasjon tåler en litt plastsmak på vannet

Lykke til :) 

Anonymkode: 28bb3...e3f

Annonse

På 4.1.2019 den 23.14, Trine skrev:

Hei.

Du burde se fimen 12 mann, den viser godt hva et menneske kan utholde hvis man har et mål med det.

19 timer siden, Trine skrev:

Jeg ser for meg at det funker med kaffetrakterprinsipp. Salt fordamper jo ikke. Så hvis man koker saltvannet og sender dampen gjennom et rør og over i en annen beholder, vil saltet ligge igjen og dampen blir til rent vann når det avkjøles i den andre beholderen. Kan hende jeg tar skikkelig feil altså. Jeg bare kom til å tenke på at man noen ganger ser klumper med salt langs kysten, der det tydelig har vært en søledam med saltvann. Vannet har fordampet og saltet ligger igjen.

Hei.

Destilering går fint når vann trengs på drikkevann volum, så for ren overlevelse og med nok brensel fungerer det utmerket.

På 6.1.2019 den 11.49, AnonymBruker skrev:

Du får 5L vannflaske med vann i for 25? kroner i store matbutikker, tar du 2 sånne har du 10L vann til du trenger det. Det står 1 års holdbarhet på dem men det er  bare tull om du ikke åpner dem går de "aldri" ut på dato kan smake litt plast bare etter noen år men i en krisesituasjon tåler en litt plastsmak på vannet

Lykke til :) 

Anonymkode: 28bb3...e3f

Ja, jeg tror heller jeg går en tur oppi skogen her og henter vann, om nøden skulle komme. Kjøper jeg 10L vann nå, har jeg uansett glemt at jeg har det innen jeg ev. skulle få bruk for det. Jeg kan gå til en drikkevannskilde, så det er egentlig ikke noe stress. Verre med mat. Har en fiskestang, men får jo aldri fisk.

Nå begynte jeg å lure på hvor mye jeg ga for en 5L kanne på europris. Skulle bare ha en kanne til vann i bilen. Men hadde vel sikkert heller lønt seg å kjøpe en ferdig med vann til 25 kr.

Takk, takk :)

21 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei.

Du burde se fimen 12 mann, den viser godt hva et menneske kan utholde hvis man har et mål med det.

Den skal jeg se dersom strømmen går 😂 Neida, skal prøve å få sett den en gang jeg klarer å fokusere litt.

21 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei.

Destilering går fint når vann trengs på drikkevann volum, så for ren overlevelse og med nok brensel fungerer det utmerket.

Destilering heter det. Takk! Husker vi destilerte vann med en blå farge i, i naturfagen. Og læreren spurte hvorfor den blå væsken ble igjen, mens vannet havnet i den andre beholderen. Ingen sa noen ting, så jeg sa litt forsiktig at vann hadde lavere kokepunkt. Det var så logisk for meg, men jeg tenkte det kanskje var feil siden ingen svarte det. De andre i klassen var jo ellers svært så ivrige på å fortelle hva de kunne. Det var riktig. Følte meg litt smart et øyeblikk da :lol:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...