Gå til innhold

Kupton: umodenhet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Du skrev i en annen tråd noe om at den som hele tiden ranger andre (osv) er meget umoden - eller at det er noe meget umodent ved dem som gjør det. 

Vil du utdype hva du mente med det?

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
Nicklusheletida
Skrevet

I en annen tråd var du opptatt av om du ble oppfattet som lett krenkbar. Du skrev at det var noe som hadde plaget deg. 

Da lurer jeg på hvorfor du velger å reagere som du gjør i den andre tråden, samt følge opp med denne tråden. 

Nettopp slike ting gjør at du kan bli oppfattet som lett krenkbar. 

Skrevet

1. Hensikten/motivet/prisen/utbyttet.

Hva er hensikten med å møte mennesker med rangeringsradaren påskrudd? Hvorfor er det nødvendig å rangere? Hva er kostnadene? Hvor mye energi bruker en i samvær med andre på å hele tiden vurdere deres "verdi"/status, og forstyrrer dette utbyttet av samværet? Kunne en heller brukt denne energien til å få en bedre relasjon eller hatt det hyggeligere sammen? Og når en så har fått rangert de ulike personene, hva er utbyttet? Hva kan en bruke det til? Hvilken nytte har noen av en slik rangering? Kort sagt: Er det verdt innsatsen?

2. Generaliseringen/kriteriene/validiteten

Slik det var beskrevet, var det en generell rangering av menneske. A er bedre enn B som er bedre enn C. Finnes det en slik overordnet "Bedre/dårligere-faktor". Hvilke kriterier legges til grunn for bedømmelsen? Hvem definerer kriteriene? Er man enige om kriteriene? Hvor valid er kriteriene? Er det sikkert at den som er pen er bedre enn den som er mindre pen? Er den med BMW bedre enn den med Kia? Er den velkledde med Gant bedre enn den med sportsklær fra Stormberg? Og blir det ikke lett slik at når en driver med slik rangering hele tiden så kan en lett risikere at denne rangeringen også kommer til å omfatte menneskeverd? Er faktorer som en ikke kan påvirke eller har valgt som utseende, høyde, vekt etc viktigere enn det folk har utrettet? Om en så på Idrettsgallaen, kunne en ikke påstå at de nominerte i klassen "Ildsjeler" var fotomodeller, men hva har de ikke utrettet gjennom et langt liv - for andre?

Hvis vi definerer kriteriene tydelig og i tillegg definerer i hvilken setting de gjelder, kan en gjerne rangere. Det gjøres da også ofte. I Tour de Ski 2019 var Ingvild F Ø den beste løperen. Settingen er TdS, og kriteriet er å bruke kortest tid fra start til mål. Det betyr ikke at hun er mer eller mindre verdt som menneske enn noen av de andre løperne.

Ja, min påstand er at det å drive med stadig rangering av mennesker er meningsløst, det har ingen nytteverdi, det krever mye innsats og står i veien for god relasjonsbygging. Nå rangeringen i tillegg bygger på tvilsomme kriterier og uten å ta hensyn til setting, blir det for dumt. Å bruke mye tid på slikt mener jeg er umodent.

Skrevet
42 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

I en annen tråd var du opptatt av om du ble oppfattet som lett krenkbar. Du skrev at det var noe som hadde plaget deg. 

Da lurer jeg på hvorfor du velger å reagere som du gjør i den andre tråden, samt følge opp med denne tråden. 

Nettopp slike ting gjør at du kan bli oppfattet som lett krenkbar. 

Neida, var ikke det her :) 

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er litt forskjell på bevisst å rangere mennesker enn å sammenligne seg med andre. Tror også alder, oppvekst og kjønn spiller inn. Jeg vokste opp i en familie der man stadig snakket om utseende. Mine søsken fikk mye kommentarer på hvor pene de var. Jeg fikk tidlig en følelse av å være mindre pen og det gjorde noe med mitt selvbildet Samfunnet er opptatt av hvordan en kvinne ser ut og det påvirker oss. Vi ser det i sosiale medier, TV osv. I dag er noen superkjendiser og store forbilder for unge kvinner bare fordi de er vakre. ( Kardashian). Pene jenter får mer oppmerksomhet fra menn. Overvektige blir helt klart « diskriminert». Jeg har en overvektig datter. Lærere, naboer , venner , , ja hvemsomhelst mener de ha rett til å påpeke vekten hennes. Vekten blir liksom det som definerer henne og hun må tåle en del nedlatende blikk. Egentlig kan man jo da si at dette er et umodent trekk ved hele samfunnet?. At det ikke er så rart at mennesker sammenligner seg med hverandre?. Samtidig har jeg en ektefelle som ikke bryr seg om han har kulemage og lite hår. Gutte er ikke så opptatt av utseende. Men han er opptatt av andre ting og sammenligner seg på andre områder. Tror det er ytterst få som ikke sammenligner seg med andre. Noen godt voksne og kloke mennesker som Kupton er kanskje unntak?. Men samtidig er det stor forskjell på sammenligne seg med andre kontra det å rangere verdien til andre mennesker. Det å rangere menneskers verdi er ikke bare umodent det er rett og slett veldig galt. 

Anonymkode: 6f707...f2c

AnonymBruker
Skrevet

Gjelder dette de som er veldig opptatt av klasse også? 

Anonymkode: 30c0c...795

Skrevet (endret)

Har gått og tenkt så mye på svaret ditt idag, Kupton. 

Det var spesielt en ting som ga meg et støkk og som jeg vil skrive litt om. Det var «hva er hensikten med å møte mennesker med rangeringsradaren påskrudd?». 

Det var så bra du snudde det den veien. For ja, hva er hensikten med å omgås oss. Det er IKKE negativt ment, og jeg føler meg ikke krenket  - tvert om. 

Jeg vil ikke være sånn lenger. Jeg vil ikke at de som omgås meg (og jeg selv) skal ha det slik lenger. Det er en belastning for begge parter. 

Jeg har hatt mye nytte av en teknikk jeg kaller «akseptere-passere». Den går ut på at jeg aksepterer følelsene som kommer, men jeg bryr meg ikke om dem, jeg bruker ikke energi på dem - jeg lar dem bare passere, og det ender med at de forsvinner av seg selv.  

Denne teknikken skal jeg bruke i dette. Jeg skal jobbe med dette og overvinne det som jeg har brukt ufattelig mye energi på hele livet. 

Tusen takk for svar!

Endret av Gjest
Skrevet

@MxxM Ved nøye gjennomlesing ser jeg at setningen kan tolkes slik du gjør. Meningen med den var noe annet: "Hva er hensikten med å ha rangeringsradaren påskrudd?"

Skrevet (endret)
9 minutter siden, kupton skrev:

@MxxM Ved nøye gjennomlesing ser jeg at setningen kan tolkes slik du gjør. Meningen med den var noe annet: "Hva er hensikten med å ha rangeringsradaren påskrudd?"

Jeg vet :) Jeg valgte å tolke den på begge måter - og det var svært nyttig for min del.

Jeg skjønte poenget ditt. Jeg har tenkt mye på svaret ditt og ville bare skrive litt om det jeg har nyttiggjort meg. Men det er meg. 

Endret av Gjest
Skrevet

Det var ikke meningen å «ødelegge» tråden med noe jeg selv fant på. Jeg burde holdt det for meg selv for å ikke villede noen eller noe. Så bare se bort fra responsen min. 

Skrevet (endret)

Tok et oppgjør med meg selv idag. Jeg skal ikke drive med dette tullet lenger som ødelegger for meg. Jeg vil rett og slettt ikke være sånn mer. 

Tenkte det i klubben i kveld også, «hva er vitsen med å drive å måle meg med disse menneskeme - kan jeg ikke bare glede meg?». 

Resultatet var at jeg fikk med meg mye mer av hva som ble sagt fordi det ikke var tanker som forstyrret meg. 

Endret av Gjest
AnonymBruker
Skrevet

Så mange har oppover øra med problemer i dag også de mennesker som figurerer som vår tids forbilder. Det kommer ofte ikke så godt frem. Hvem som har noe å bidra med avhenger jo oftest av sammenheng og situasjon tenker jeg.

Anonymkode: f1620...03a

AnonymBruker
Skrevet

Alle har det ikke så fantastisk bra av alle disse såkalte vinnerene  i samfunnet heller tror nå jeg.

Anonymkode: f1620...03a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...