Gå til innhold

skremmende tanker

Anbefalte innlegg

lillegutt_80
Skrevet

Hei, 

I går kveld fikk jeg ekstremt stygge tanker om å skade min niese. Jeg har tidligere (noen år siden) gått over streken og dyttet henne over en disputt

I går kveld kom det ekstremt stygge tanker om å angripe henne med en saks helt uten grunn. De tankene kom veldig brått på og jeg ble veldig urolig. 

Jeg har diagnosen Schizoid Personlighetsforstyrrelse og slitt mye med tvangstanker. Men er det noen som vet hvorfor disse tankene kommer og hva de er? 

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
2 timer siden, lillegutt_80 skrev:

Hei, 

I går kveld fikk jeg ekstremt stygge tanker om å skade min niese. Jeg har tidligere (noen år siden) gått over streken og dyttet henne over en disputt

I går kveld kom det ekstremt stygge tanker om å angripe henne med en saks helt uten grunn. De tankene kom veldig brått på og jeg ble veldig urolig. 

Jeg har diagnosen Schizoid Personlighetsforstyrrelse og slitt mye med tvangstanker. Men er det noen som vet hvorfor disse tankene kommer og hva de er? 

Føler de kommer utenfra i mitt tilfelle,men de fleste som har tvangstanker tror ikke det. De sier det bare er tanker og er ikke farlige,jeg tror det meste kommer utenfra. Som f.eks energier, var på besøk i to timer i går. Da ble jeg het utslitt og hørte lyder i ørene,hørte dem jeg var med langt vekke. Etterpå hadde jeg vond i hele kroppen, var helt mørbanket og tenkte jeg var blitt forgiftet. Det kom utenfra. Og fikk inn masse syke tanker, de sliter jo psykisk de jeg var med. 

lillegutt_80
Skrevet
42 minutter siden, stjernestøv skrev:

Føler de kommer utenfra i mitt tilfelle,men de fleste som har tvangstanker tror ikke det. De sier det bare er tanker og er ikke farlige,jeg tror det meste kommer utenfra. Som f.eks energier, var på besøk i to timer i går. Da ble jeg het utslitt og hørte lyder i ørene,hørte dem jeg var med langt vekke. Etterpå hadde jeg vond i hele kroppen, var helt mørbanket og tenkte jeg var blitt forgiftet. Det kom utenfra. Og fikk inn masse syke tanker, de sliter jo psykisk de jeg var med. 

Skjønner hva du mener, men jeg vet ikke om det samme gjelder for meg.

Jeg bare lå på sengen, deretter gikk jeg for å lage meg mat og da kom de stygge tankene fossene. 

Min niese hadde vært på besøk tidligere på dagen, noe jeg var klar over. Men det er første gang jeg får så grusomme tanker mot henne, og spesielt fordi de kom helt uventet mens jeg laget mat. 

Blomsterfluen
Skrevet (endret)
3 timer siden, lillegutt_80 skrev:

Hei, 

De kan sansynligvis være rn tvangstanke (får tanker om/redd for å skade noen, uten at en egentlig vill det) 

Jeg har sånne tanker som kommer, at jeg må slå folk jeg er glad i, men vill det ikke og har aldri villet jeller. 

https://terapivakten.no/2018/11/23/vonde-tvangstanker/

Endret av Blomsterfluen
lillegutt_80
Skrevet
1 minutt siden, Blomsterfluen skrev:

De kan sansynligvis være rn tvangstanke (får tanker om/redd for å skade noen, uten at en egentlig vill det) 

Er tvangstanker veldig sterke? Så sterke at de føles helt ekte?

Blomsterfluen
Skrevet
Akkurat nå, lillegutt_80 skrev:

Er tvangstanker veldig sterke? Så sterke at de føles helt ekte?

Ja. Iallefall fpr meg. Jeg må gjøre ting omigjen til det føles riktig for at ilke de rundt meg skal bli syke, eller for at verden ikke skal gå under, eller for at hjertet mit ikke skal stoppe. Det kan være å ta på en ting flere ganger, eller å si ting flere ganger. 

lillegutt_80
Skrevet
3 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Ja. Iallefall fpr meg. Jeg må gjøre ting omigjen til det føles riktig for at ilke de rundt meg skal bli syke, eller for at verden ikke skal gå under, eller for at hjertet mit ikke skal stoppe. Det kan være å ta på en ting flere ganger, eller å si ting flere ganger. 

Takk for svar. Som du skrev over har du sånne tanker at du må slå de du er glad i. 

For meg er tankene litt mer ekstreme. Får stadig sånne tanker om å angripe de jeg er glad i med en saks, kniv eller lignende. Tankene skremmer meg for jeg vil ikke ha de der. 

stjernestøv
Skrevet
33 minutter siden, lillegutt_80 skrev:

Skjønner hva du mener, men jeg vet ikke om det samme gjelder for meg.

Jeg bare lå på sengen, deretter gikk jeg for å lage meg mat og da kom de stygge tankene fossene. 

Min niese hadde vært på besøk tidligere på dagen, noe jeg var klar over. Men det er første gang jeg får så grusomme tanker mot henne, og spesielt fordi de kom helt uventet mens jeg laget mat. 

Ja det er jo ekkelt med de tankene. En gang da jeg var ung fikk jeg tanker om å stikke min far med gaffel i hånden da vi spiste middag, og jeg gjorde det og. Gjett om han ble sur. 

lillegutt_80
Skrevet (endret)
20 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det er jo ekkelt med de tankene. En gang da jeg var ung fikk jeg tanker om å stikke min far med gaffel i hånden da vi spiste middag, og jeg gjorde det og. Gjett om han ble sur. 

Ikke rart han ble sur.  Det er å gå langt over streken å gjøre noe sånt. 

Endret av lillegutt_80
stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, lillegutt_80 skrev:

Ikke rart han ble sur.  Det er å gå langt over streken å gjøre noe sånt. 

Ja det var dumt gjort, handlet bare etter tankene og det var feil. Jeg tror at så lenge man ikke gjør noe er det greit,det har jeg iallefall lest. Men ekkelt å gå rundt med sånne tanker, medisin skal jo hjelpe. 

lillegutt_80
Skrevet
18 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det var dumt gjort, handlet bare etter tankene og det var feil. Jeg tror at så lenge man ikke gjør noe er det greit,det har jeg iallefall lest. Men ekkelt å gå rundt med sånne tanker, medisin skal jo hjelpe. 

Ja, det handler om å kjempe imot de stygge tankene. Men det er det som er så ekkelt med tvangstanker, at de føles så ekte

Jeg gikk  selv langt over streken når jeg dyttet min niese pga en bagatell, noe jeg angrer på den dag i dag

stjernestøv
Skrevet
3 minutter siden, lillegutt_80 skrev:

Ja, det handler om å kjempe imot de stygge tankene. Men det er det som er så ekkelt med tvangstanker, at de føles så ekte

Jeg gikk  selv langt over streken når jeg dyttet min niese pga en bagatell, noe jeg angrer på den dag i dag

Ja de føles ekte. Best å ikke handle etter dem. 

Blomsterfluen
Skrevet (endret)
1 time siden, stjernestøv skrev:

Ja de føles ekte. Best å ikke handle etter dem. 

Når jeg var i london i 2014, så fikk jeg vonde tanker om at jeg måtte kaste mobilen min på den røde dobbeldekkerbussen mens vi gikk forbi den og jeg var redd for at tankene skulle bli til handling, selvom jeg ikke ville sånt, fordi de bussene er skjønne og fine. 

Endret av Blomsterfluen
stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Blomsterfluen skrev:

Når jeg var i london i 2014, så fikk jeg vonde tanker om at jeg måtte kaste stein på den røde dobbeldekkerbussen, selvom jeg ikke ville sånt, fordi de bussene er skjønne og fine. 

Nei man vil jo egentlig ikke gjøre som tankene sier. 

Skrevet

Hvis man får påtrengende meningsløse tanker tilsynelatende uten grunn er det nesten garantert tvangstanker. Altså hvis du er sammen med noen du er glad i og får tanker om å slå de, eller får tanker om å hoppe foran toget selv om du synes livet er greit. Men egentlig spiller det ikke noen rolle hva slags tanker det er. Tanker er uansett ikke farlige.

lillegutt_80
Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvis man får påtrengende meningsløse tanker tilsynelatende uten grunn er det nesten garantert tvangstanker. 

Jeg lå på sengen og hørte lyder fra min niese som var på besøk. Deretter gikk jeg opp for å lage meg mat, og da kom tankene om at jeg skulle angripe og skade henne med en saks fordi hun hadde vært på besøk. Men det var ingen ordentlig grunn som lå bak. Det var bare det jeg tenkte når tankene var det sterkeste. Tankene føltes utrolig ekte. Det var skikkelig ekkelt og føltes helt forferdelig

Skrevet

Aldri hatt slike tanker men av og til vært engstelig for at jeg skulle bli overfalt  eller forulempet på noe måte og bare måtte forsvare meg.Vil helst bare " uskadeliggjøre"  men jeg kom nok bare til å skrike og hyle og prøve å skremme dem bort. Er også redd jeg bare kom til å dø på stedet da min helse er sværy dårlig og jeg har vanskelig for å gå mange hundre meter uten å finne et sted å sette meg å hvile. Kanskje lurt alltid å gå med staver. ( kjærringa med staven😂)Enkelte foreslår kurs i selvforsvar. At det hjelper. Leste at finansministeren vistnok har høyeste grad. Bare betryggende. Kanskje det er noe å tenke på for så mange av oss. Men alt er selvsagt ikke for alle.

Anonymkode: c44dc...e2a

Skrevet

Men for min del ingen ny situasjon. Det har vært slik hele mitt liv. Min far hadde det visst også slik. Litt svakelig. Man lærer seg å leve med det til slutt kanskje.😉

Skrevet

Det må være en vond følelse å ha det slik dere beskriver. Man kan jo dælje løs i senga si på madrassen om det egentlig handler om overskuddsenergi tenker jeg, men forstår jo at det ikke handler om det men kanskje mer psykotiske følelser basert på tidligere vonde erfaringer og opplevelser. Kanskje opplevet å stå der fortvilet uten noe hjelp i en Kafka liknende verden. De sier jo at de fleste " troll" sprekker om de kommer ut i lys og luft. Husker psykologen jeg gikk hos for veldig mange år siden hevdet dette. At om man pratet med noen om sånne vonde tanker og fornemmelser så ble de borte i skyene. Men det gjelder å finne den rette psykiater eller psykolog. Jeg tror der finnes veldig få av dem her i landet. Uten at jeg vet .

Skrevet

Enkelte sosiologer jeg har møtt sier det motsatte. De tror man iler til profesjonelle altfor raskt eller blir tipset av noen i nærmiljøet kanskje på veldig løst grunnlag. De tror mer på uformell prat mellom mennesker med felles interesser om god helse og miljø og ganske alminnelige menneskers livserfaring i alle aldere og bakgrunner. Men nå begynner det å bli sent. Min erfaring er at søvn og hvile betyr mye bedre helse på nå blir jo "dagene hele tida noen få minutter lengre." og sola kommer bedre fram igjen for mange av oss.😊😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...