Gå til innhold

Kan man plutselig bli allergisk mot et medikament?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har en moderat bruk av Ibuprofen, tar 600mg et par ganger i uka pga hodepine (som har blitt godt utredet). Har brukt Ibux i vekslende mengde over flere år, da Paracet ikke har noen smertestillende effekt hos meg. 

Mamma er allergisk mot Ibuprofen. Hun fikk en tablett da hun var barn og fikk en ganske kraftig allergisk reaksjon veldig raskt etter inntak. Hun må derfor unngå alle NSAIDs resten av livet. 

Jeg er så redd for å plutselig få anafylaktisk sjokk av Ibux. De siste gangene jeg har tatt det, så har jeg merket en veldig mild kløe utpå halsen (ingen utslett). Blir ikke hoven eller noe. Jeg er usikker på om kløen kommer av medikamentet, eller om det er angsten min for en allergisk reaksjon som gjør at jeg innbiller meg at jeg klør. 

Magen min tåler Ibux godt, men jeg vet at man etter lengre tids bruk kan utvikle magesår, så jeg er oppmerksom på det. 

Kan jeg, etter alle disse årene, plutselig få en slik kraftig allergisk reaksjon av Ibux? I så fall, hvor vanlig er det? 

Burde jeg slutte med Ibux pga den milde kløen jeg har merket? 

Finnes det i så fall all andre medisiner jeg kan få mot hodepine, utenom NSAIDs og Paracetamol? 

Jeg takler andre smerter i kroppen veldig bra uten medisiner og har en relativt høy smertetoleranse generelt. Men hodepine klarer jeg bare ikke, den er så altoppslukende at jeg uten smertelindring ikke fungerer. 

Anonymkode: 5426c...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...