Gå til innhold

Telefonkonsultasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har i rundt to uker nå blitt fulgt grundig opp hos aat og dps. Det har vært konsultasjoner både ved oppmøte og via telefon. Disse telefonsamtalene har vart max ti minutter. Så dumper det ned flere regninger i postkassa på 351 kr. Må innrømme at jeg ble overrasket over at det taes betalt for få minutters telefonkontakt. Men forstår det jo samtidig. Bare så kjipt akkurat denne måneden. Men raskere går det jo mot frikort. Ikke verst å ha gratis legekontakt resten av året. 

Men lurer jo litt på likevel om det er vanlig å ta betalt for telefonkontakt? 

Endret av anbr42
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, anbr42 skrev:

Jeg har i rundt to uker nå blitt fulgt grundig opp hos aat og dps. Det har vært konsultasjoner både ved oppmøte og via telefon. Disse telefonsamtalene har vart max ti minutter. Så dumper det ned flere regninger i postkassa på 351 kr. Må innrømme at jeg ble overrasket over at det taes betalt for få minutters telefonkontakt. Men forstår det jo samtidig. Bare så kjipt akkurat denne måneden. Men raskere går det jo mot frikort. Ikke verst å ha gratis legekontakt resten av året. 

Men lurer jo litt på likevel om det er vanlig å ta betalt for telefonkontakt? 

Ja, det er det.

Enkel pasientkontakt ved telefon, sykmelding, rekvisisjon til røntgen/fysioterapi og henvisning til spesialist på gul trygdeblankett .........................................................................65

https://legeforeningen.no/PageFiles/329269/Prisliste_takstplakat fastlege 2017-2018.pdf

Anonymkode: 2af2e...7ce

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det.

Enkel pasientkontakt ved telefon, sykmelding, rekvisisjon til røntgen/fysioterapi og henvisning til spesialist på gul trygdeblankett .........................................................................65

https://legeforeningen.no/PageFiles/329269/Prisliste_takstplakat fastlege 2017-2018.pdf

I prislisten du la ved står det at enkel pasientkontakt  ved telefon, o.l. belastes med 65 kr. Ikke 351 kr som jeg må betale! 

Men igjen: Jo raskere får jeg frikort. ;)

Endret av anbr42
Skrevet
7 minutter siden, anbr42 skrev:

I prislisten du la ved står det at enkel pasientkontakt  ved telefon, o.l. belastes med 65 kr. Ikke 351 kr som jeg må betale! 

Mulig det er dyrere på DPS?

Gjest Maggie55
Skrevet

Psykiater jeg gikk hos tok aldri betalt for telefonkonsultasjoner  enda jeg ringte ofte.  Har mye dårlig samvittighet for plutselige avbestillinger og nye timeavtaler som følge av endrede forelesningsplaner og jobbtidspunkt.  Og plutselige opprigninger fra min side når jeg hadde lest om fryktelige hendelser i avisen og var redd psykiateren skulle være involvert. Psykisteren var alltid velviljen selv og fant fram timeboken sin for å gjøre endringer til tross for egen stor familie som sikkert krevet sitt og mange tillitsverv. Så mange slet også dengang så jeg tror han nok å gjøre. Hjalp også kollegaer tror jeg og jobbet for fred i verden. Enkelte menneser er bare  utrolige og får til alt i livet. Jeg spurte mange ganger men fikk aldri noe godt svar på hvorfor ikke det kostet noe og slik ble det. Men dette var en privatpraktiserende psykiater med en driftsavtale tror jeg. Frikortet slo ut som noe mindre betalt utpå året for timene jeg fikk på hans kontor men ble selvsagt aldri gratis. Å kunne kontakte ham på denne måte var helt uvurderlig for meg i min tilværelse.

Skrevet
49 minutter siden, anbr42 skrev:

Er ikke 351 vanlig betaling for en hel time?

Skrevet
19 minutter siden, slabbedask skrev:

Er ikke 351 vanlig betaling for en hel time?

Jo, det er det jeg betaler ved oppmøte til vanlig time. 

Skrevet
47 minutter siden, kupton skrev:

Jeg mener dette er ulovlig takstbruk. 

Hva kan gjøres med det, da? 

Skrevet
4 minutter siden, anbr42 skrev:

Hva kan gjøres med det, da? 

1. Den milde varianten: Du skriver til DPS og sier at ved en beklagelig feil fra deres side har du fått en regning med feil takst. Du viser til at riktig takst er sånn og sånn, og at du imøteser regning med korrekt beløp.

2. Den aggressive varianten: Du skriver brev til Helfo der du mener at DPS xxx bedriver ukorrekt takstbruk og ber dem iverksette kontrollundersøkelse.

Så finnes det sikkert noen alternativer mellom disse to ytterpunkter.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder nok på legekontor.

Er ganske sikker på at du ikke skal betale egenandel for telefonkonsultasjon på DPS. Den vanlige taksten for egenandel heter 201b, mens taksten for telefonkonsultasjon er P14b, og denne utløser ikke egenandel. 

Så spørs det da hvor mye energi du er villig til å legge i dette. Jeg hadde nok ikke orket å bry meg om å klage på dette, da jeg uansett får frikort veldig kjapt. Men det er jo samtidig greit at de får beskjed om at de bruker feil takst..

Anonymkode: 1793f...fa6

Skrevet

Stort sett enig med ab ..fa6. Men synes du skal påpeke det. Hvis ikke er det fare for at de fortsetter med denne feilen - med eller uten overlegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...