Gå til innhold

Kredittkortgjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, påskelilje skrev:

Enig med deg. I en familie på 4-5 personer, er det veldig greit å ha frys. Vi har disse varene i frysen:

  • Brød (kjøper som regel 4-6 brød om gangen, slik at jeg slipper å handle hver dag. Det går 1-2 brød per dag)
  • Syltetøy (vi kjøper eller plukker bær om sommeren og rører eller har til smotthie)
  • Fisk ( jeg har kjøpt inn fisk i stort - vi har fisk 2-3 ganger per uke)
  • Litt viltkjøtt som vi får fra familie (dette har tendenser til å bli glemt bort litt, for vi er ikke så glad i det....)
  • Pålegg, (fisk og kjøtt) bacon, kjøttdeig, vegetarprodukter som er kjøpt på tilbud, som er greie å ta opp om kvelden eller morgenen og ha klart til neste måltid
  • Middagsrester som passer til 1-2 personer
  • Frosne grønnsaker kjøpt på tilbud (erter, spinat, soyabønner)

Pluss sikkert noen bortglemte ting også, men jeg har ganske god oversikt.

Det er smart å ha litt på lur i fryseren av mat i stedet for å småhandle. 

Anonymkode: b3034...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det halv pris på pizza kjøper jeg gjerne en 7-8 stk. Er det 40% på kjøttdeig eller koteletter kjøper jeg et par tre kilo.

Anonymkode: 042e9...ee9

Smart , så lenge man har stor nok fryser til det. 

Anonymkode: b3034...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har lite penger er det da mer fornuftig å bruke kredittkort og fylle fryseren av tilbudsvarer som jeg bruker til neste år, eller kjøpe kun akkurat det jeg bruker nå?

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har lite penger er det da mer fornuftig å bruke kredittkort og fylle fryseren av tilbudsvarer som jeg bruker til neste år, eller kjøpe kun akkurat det jeg bruker nå?

Anonymkode: 37af9...c75

Jeg forstår du er ute etter å provosere nå.

Anonymkode: 738c6...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår du er ute etter å provosere nå.

Anonymkode: 738c6...79f

Uansett så er dett et reelt spørsmål.  Hva er mest gunstig?  Jeg kunne godt ha brukt kredittkort til å handle mat hvis jeg var alene med barn.  Det å være alene med seg selv er en helt annen situasjon.  Å fylle en fryser for en person er sprøtt og bidrar ikke til sparing.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett så er dett et reelt spørsmål.  Hva er mest gunstig?  Jeg kunne godt ha brukt kredittkort til å handle mat hvis jeg var alene med barn.  Det å være alene med seg selv er en helt annen situasjon.  Å fylle en fryser for en person er sprøtt og bidrar ikke til sparing.

Anonymkode: 37af9...c75

Å kjøpe mat på tilbud og fryse ned sparer man penger på. Også som enslig. 

Anonymkode: 738c6...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har lite penger er det da mer fornuftig å bruke kredittkort og fylle fryseren av tilbudsvarer som jeg bruker til neste år, eller kjøpe kun akkurat det jeg bruker nå?

Anonymkode: 37af9...c75

Hvis du er en iskald økonom, så vil det ofte lønne seg å bruke kredittkort siden prisavslaget er større enn renta på kortet.

Jeg ville aldri gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Hvis du er en iskald økonom, så vil det ofte lønne seg å bruke kredittkort siden prisavslaget er større enn renta på kortet.

Jeg ville aldri gjort det. 

Jeg ville gjort det uten å nøle hvis det var noe jeg trengte.  Jeg kan også si det på den måten at jeg gjør det uten å nøle, men jeg overskrider vanligvis ikke grensa for hva jeg kan betale tilbake.  Dog har jeg tatt sjanser før og kommet bra fra det, men det visste jeg ikke da jeg tok sjansene.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøpe mat på tilbud og fryse ned sparer man penger på. Også som enslig. 

Anonymkode: 738c6...79f

Jeg sparer ikke penger på å kjøpe kjøtt på tilbud og fylle fryseren når jeg ikke spiser kjøtt.  Hva skal jeg som enslig fylle fryseren med for å spare?

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sparer ikke penger på å kjøpe kjøtt på tilbud og fylle fryseren når jeg ikke spiser kjøtt.  Hva skal jeg som enslig fylle fryseren med for å spare?

Anonymkode: 37af9...c75

Det sier seg selv at du ikke kjøper inn kjøtt hvis du ikke spiser det. Duh! 

Du vet vel selv hva du pleier spise. 

Anonymkode: 738c6...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det sier seg selv at du ikke kjøper inn kjøtt hvis du ikke spiser det. Duh! 

Du vet vel selv hva du pleier spise. 

Anonymkode: 738c6...79f

Ja det vet de fleste av oss, heldigvis.  Jeg spiser fisk og kjøper den av og til på tilbud, men synes den er best fersk.  Skal jeg betale for kvalitet, eller kun tenke på sparing hele tiden?

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har lite penger er det da mer fornuftig å bruke kredittkort og fylle fryseren av tilbudsvarer som jeg bruker til neste år, eller kjøpe kun akkurat det jeg bruker nå?

Anonymkode: 37af9...c75

Kjempefornuftig. Jeg ville makset kredittgrensen og kjøpt aksjer eller flakslodd for resten også jeg.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

 

Kjempefornuftig. Jeg ville makset kredittgrensen og kjøpt aksjer eller flakslodd for resten også jeg.

Ja det hadde vært noe;).  Hvis jeg vant en million så hadde det betalt rentene på kredittkortene, og alle mine lån i tillegg:D

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir litt trist når jeg leser denne tråden. 

@dolfruene: Jeg tror det er fryktelig lett å sitte med mange hundre tusen kroner på konto og solid inntekt og fordømme bruk av kredittkort. Det er stor forskjell på å bruke kredittkort til å finansiere luksusgoder (f.eks ferier og vesker) og å finansiere depositum og bruke noen tusen kroner til det aller nødvendigste. Jeg synes ikke trådstarter har brukt disse pengene på luksus, men på helt nødvendige ting.

Noen svært få livssituasjoner legitimerer bruk av usikret lån. Selvfølgelig er ikke behov for en ny veske en av de. Men det som beskrives her synes jeg er klok bruk av kreditt. Det som mangler er jo planen for å betale det tilbake, men et lån på 20.000 kr kan greit betales tilbake over ett år. Det bør imidlertid sies at mange banker tilbyr etableringslån uten sikkerhet som har en del bedre rente enn kredittkort. Kredittkort er den nest dyreste formen for finansiering, bare slått av mikrolån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg blir litt trist når jeg leser denne tråden. 

@dolfruene: Jeg tror det er fryktelig lett å sitte med mange hundre tusen kroner på konto og solid inntekt og fordømme bruk av kredittkort. Det er stor forskjell på å bruke kredittkort til å finansiere luksusgoder (f.eks ferier og vesker) og å finansiere depositum og bruke noen tusen kroner til det aller nødvendigste. Jeg synes ikke trådstarter har brukt disse pengene på luksus, men på helt nødvendige ting.

Noen svært få livssituasjoner legitimerer bruk av usikret lån. Selvfølgelig er ikke behov for en ny veske en av de. Men det som beskrives her synes jeg er klok bruk av kreditt. Det som mangler er jo planen for å betale det tilbake, men et lån på 20.000 kr kan greit betales tilbake over ett år. Det bør imidlertid sies at mange banker tilbyr etableringslån uten sikkerhet som har en del bedre rente enn kredittkort. Kredittkort er den nest dyreste formen for finansiering, bare slått av mikrolån.

Jeg forstår at det kan virke litt nedlatende å slå ned på slik bruk av kredittkort. I første innlegget fikk man jo også inntrykk av at det var handlet litt hist og hær og alt kanskje ikke like tvingende nødvendig. 

Jeg står fast ved at jeg ikke ville brukt kredittkort på ting som ikke var helt nødvendig (men som også skrevet annet sted i tråden - alle kan miste hodet en sjelden gang). Jeg har jo også i sin tid sittet på kasser i leilighet over tid fordi jeg ikke hadde råd til møbler. Men det jeg ikke tok tilstrekkelig hensyn til da jeg svarte var trådstarters sårbarhet; man tenker ikke så mye på det på åpent forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg blir litt trist når jeg leser denne tråden. 

@dolfruene: Jeg tror det er fryktelig lett å sitte med mange hundre tusen kroner på konto og solid inntekt og fordømme bruk av kredittkort. Det er stor forskjell på å bruke kredittkort til å finansiere luksusgoder (f.eks ferier og vesker) og å finansiere depositum og bruke noen tusen kroner til det aller nødvendigste. Jeg synes ikke trådstarter har brukt disse pengene på luksus, men på helt nødvendige ting.

Noen svært få livssituasjoner legitimerer bruk av usikret lån. Selvfølgelig er ikke behov for en ny veske en av de. Men det som beskrives her synes jeg er klok bruk av kreditt. Det som mangler er jo planen for å betale det tilbake, men et lån på 20.000 kr kan greit betales tilbake over ett år. Det bør imidlertid sies at mange banker tilbyr etableringslån uten sikkerhet som har en del bedre rente enn kredittkort. Kredittkort er den nest dyreste formen for finansiering, bare slått av mikrolån.

Jeg er helt enig med deg.  Det er trist at det ikke går an å diskutere og støtte et menneske i en slik situasjon.  Det er ganske mange i Norge som drar på ferie, bruker kredittkortet sitt og kan ikke betale alt på en gang når de kommer tilbake.  Da kan det godt hende at det har blitt handlet vesker og diverse.  De sier ikke ifra på dol.  Å bruke kredittkort til å etablere seg etter skilsmisse er det nok mange som har gjort og flere som er på dol.  Husker godt at jeg gjorde det for mange år tilbake.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg blir litt trist når jeg leser denne tråden. 

@dolfruene: Jeg tror det er fryktelig lett å sitte med mange hundre tusen kroner på konto og solid inntekt og fordømme bruk av kredittkort.

Snakk for deg selv når det gjelder mange hundre tusen kroner på konto, jeg tror ikke alle kjerringene her har det? Ikke jeg i hvert fall ;) Jeg kan riktignok skaffe det ved å selge leiligheten, men det er jo kjekt med tak over hodet i januar.

Trådstarter fikk råd også, ikke bare fordømmelser. Jeg tror kanskje hun ville fått litt mer seriøse svar hvis startinnlegget hadde virket litt mindre naivt - det kunne se ut som om hun hadde brukt kredittkortet uten å ha noen som helst idé om hvordan man betaler tilbake gjeld ("Hvordan betaler man tilbake, jeg blir helt svett?")

Sånt skjer jo her nokså ofte, det er ikke alltid så lett å vurdere hvordan det man skriver (om en situasjon man selv kjenner veldig godt), vil ta seg ut for andre. Hun fikk f.eks. masse pes for å ha kjøpt ny sofa på kreditt, mens det viste seg etterpå at hun hadde kjøpt brukt, slik forståsegpåerne her også ville gjort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror tråden kom skjevt ut fordi startinnlegget ikke nevnte at det aller meste av summen var husleie og depositum.

Uansett skjønner jeg ikke vitsen med innlegg som *bare* er etterpåklokskap eller hovering. Det gjelder ikke "dolfruene" så vidt jeg har sett, men f.eks det aller første svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lett å klandre seg selv eller fortelle andre hvor "dum" de var som brukte penger de ikke hadde. Men jeg har selv gått til gjeldsrådgivning og fikk klar beskjed om å droppe å klandre meg selv og forsøke i stedet å gjøre det smarteste utfra dagens ståsted. Dette vil jeg oppmuntre trådstarter til. Dessuten er ikke 20 000 kroner i lån all verden. Jeg har som sagt ikke større lønn på konto i måneden enn hva trådstarter har. Men langt større gjeld  

Så trådstarter: ikke få panikk og betal det du klarer hver måned.  Jeg fikk beskjed om at jeg burde ligge meg på det laveste beløpet hver måned som jeg kan betale for jeg skal leve og. Men du må se hva du har mulighet til. 

Gjort er gjort. Men det viktigste nå er å forsøke å få orden på der økonomiske. 

Anonymkode: b3034...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er å ikke krisemaksimere situasjonen men forsøke å rydde sakte men sikkert opp i det. For er det noen krise med et lån på 20 000 ? Det er som sagt en liten smule i forhold til hva jeg har. Men det er viktig at lånet ikke øker og det er viktig å betale ned på det i det tempo en makter.  

Anonymkode: b3034...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...