Gå til innhold

Kredittkortgjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen år siden bestemte jeg meg for å ta en nyttårstur til en storby for å komme meg vekk.  Jeg hadde vært syk lenge, hadde ikke fast jobb og kun AAP som var en brøkdel av det jeg vanligvis tjener.  Da jeg var på vei dit fikk jeg panikk (det skyldtes feil medisinering) pga. penger.  Jeg hadde kun kredittkort å bruke og hva skulle jeg gjøre.  Jeg skrev på dol og det kom mange trøstende svar, men flere pekefinger-dol-standard svar om bruk av kredittkort.  Jeg dro og storkoste meg, var på konsert, utstillinger, museum, på nyttårsaften spiste jeg på nyåpnet restaurant hvor jeg var eneste gjest.  Fikk topp service og særdeles god mat.  Eieren satt og snakket med meg mens jeg spiste og jeg fikk vin på huset.  I denne turen så drakk jeg veldig lite alkohol, men droppet det ikke helt siden det var nyttårshelgen.  Denne helgen satt jeg på en koselig kafe og drakk vin og/eller kaffe og søkte på stillinger.  Det hadde jeg ikke orket på lang tid, men jeg var oppmuntret og følte meg levende.  Før jeg dro hjem ble jeg oppringt og innkalt til intervju noen dager senere.  I løpet av januar og februar var jeg til flere intervjuer og begynte å jobbe i full jobb 1. mars.  Siden har jeg jobbet fulltid og til og med byttet jobb til noe mer spennende.

Det kan godt hende at jeg kunne ha formulert innlegget på en annen måte da jeg hadde panikk, men jeg ser nå akkurat samme svarene nå som jeg fikk da.  Hele turen kostet meg 5 - 6000 kr, da er det fly, overnatting, konsert, museum, mat og drikke for 4 døgn.  Det var en bagatell i forhold til det å miste helsa og bli uten arbeid resten av livet.  Hvis jeg ikke hadde fått jobb måtte jeg ha gjort store endringer i mitt liv.  Kanskje selge leiligheten min og leie på et usikkert marked.

Dette er ikke skrevet for å herliggjøre bruk av kredittkort, men for å påpeke at det går ikke an å diskutere fordeler og ulemper med kredittkort på dol.  Det er stor forskjell på å pådra seg mer og mer gjeld som i Luksusfellen hvor man mister helt styringen til å bruke kredittkort i enkelte vanskelig situasjoner.

Jeg gir fullstendig blaffen i hvem eier flere hundre tusen her og der, men det er unødvendig å komme i forsvar pga. kritikk.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 25.1.2019 den 17.34, AnonymBruker skrev:

Å kjøpe mat på tilbud og fryse ned sparer man penger på. Også som enslig. 

Anonymkode: 738c6...79f

Jeg var i butikken og gjorde storhandel, og tok siden taxi hjem siden jeg ikke har bil.  Det eneste jeg la i fryseren var et brød i skiver.  Jeg kjøpte ingenting på tilbud.  

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i butikken og gjorde storhandel, og tok siden taxi hjem siden jeg ikke har bil.  Det eneste jeg la i fryseren var et brød i skiver.  Jeg kjøpte ingenting på tilbud.  

Anonymkode: 37af9...c75

Tror du vel så god råd at du ikke trenger det da. Heldig for deg.

Anonymkode: 042e9...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tror tråden kom skjevt ut fordi startinnlegget ikke nevnte at det aller meste av summen var husleie og depositum.

Av en sum på 20.000 hvorfra det er blitt betalt for husleie og depositum, så er det jo litt rart at mange ikke forstod at mesteparten av pengene nettopp gikk bort til det. Og at det da var minimalt med penger igjen til andre ting. 

Folk vet jo hvor dyrt det er å leie i dag, men dette var usedvanlig rimelig hvis det er 15.000 for både husleie og depositum nå i januar. Trådstarter har forhåpentligvis vært heldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du vel så god råd at du ikke trenger det da. Heldig for deg.

Anonymkode: 042e9...ee9

Selvfølgelig ville jeg handlet på tilbud hvis noe jeg trengte var på tilbud.  Jeg velger ikke det dyreste fremfor tilbud.  Jeg handler det jeg trenger og gjerne på tilbud.  Det var ikke tilbud på ferske grønnsaker, frukt, brød, sild, ost, dopapir osv.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Felixia skrev:

Av en sum på 20.000 hvorfra det er blitt betalt for husleie og depositum, så er det jo litt rart at mange ikke forstod at mesteparten av pengene nettopp gikk bort til det. Og at det da var minimalt med penger igjen til andre ting. 

Folk vet jo hvor dyrt det er å leie i dag, men dette var usedvanlig rimelig hvis det er 15.000 for både husleie og depositum nå i januar. Trådstarter har forhåpentligvis vært heldig. 

Denne tråden er noe spesiell, men det er ikke uvanlig på dol.  Hvis du leier for 7500 og betaler en måned på forskudd og en måneds depositum så går dette opp.  Å bruke 5000 kr. på innbo er ingenting.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Gargamel skrev:

"dolfruene"

Hvem er "dolfruene"? Er man "dolfrue" i kraft av sivilstand, spesielle meninger, personlig økonomi, alder, eller handler dette om andre karakteristika? Hvorfor er det greit å snakke om dolfruene som gruppe, mens dette ikke er lov på lov om andre grupper?

Er ellers usikker på om jeg er en av "dolfruene" eller ikke, ettersom du selv bruker uttrykket - kanskje du kan svare på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kayia skrev:

Hvem er "dolfruene"? Er man "dolfrue" i kraft av sivilstand, spesielle meninger, personlig økonomi, alder, eller handler dette om andre karakteristika?

Gjetter på at det er de vellykkede DOL-damene med et fullverdig liv.

Anonymkode: 042e9...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gjetter på at det er de vellykkede DOL-damene med et fullverdig liv.

Anonymkode: 042e9...ee9

Ok. Hva betyr "vellykket" og "et fullverdig liv"?

Hvordan vet folk på dol hvem dette omfatter? 

Hvorfor omfatter ikke gruppen også "vellykkede" menn med "fullverdig liv"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjetter på at det er de vellykkede DOL-damene med et fullverdig liv.

Anonymkode: 042e9...ee9

«Vi har alle vårt», som en kjent doler pleier å skrive. Tror ikke noen her betegner seg som vellykket eller med fullverdige liv, selv om andre ynder å sette slike merkelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Xtra skrev:

«Vi har alle vårt», som en kjent doler pleier å skrive. Tror ikke noen her betegner seg som vellykket eller med fullverdige liv, selv om andre ynder å sette slike merkelapper.

Nettopp. Men det er tydeligvis helt pari - også for menn i fast jobb med fritidsinteresser - å sette damer i bås. Både snodig og typisk dessverre.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
10 minutter siden, Kayia skrev:

Hvem er "dolfruene"? Er man "dolfrue" i kraft av sivilstand, spesielle meninger, personlig økonomi, alder, eller handler dette om andre karakteristika? Hvorfor er det greit å snakke om dolfruene som gruppe, mens dette ikke er lov på lov om andre grupper?

Er ellers usikker på om jeg er en av "dolfruene" eller ikke, ettersom du selv bruker uttrykket - kanskje du kan svare på dette? 

Nå får du gi meg litt slakk. Jeg veier ikke hvert eneste ord jeg bruker, så du må ikke ta alt så seriøst.

Jeg bruker begrepet, i hermetegn , kun fordi andre i tråden først har anklaget "dolfruene" for det ene og andre. Godt mulig jeg regnes som dolfrue selv, men kunne ikke brydd meg mindre.

Jeg går ut ifra er at anonyme innlegg i alle fall kke regnes til dolfruene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gargamel skrev:

Nå får du gi meg litt slakk. Jeg veier ikke hvert eneste ord jeg bruker, så du må ikke ta alt så seriøst.

Jeg bruker begrepet, i hermetegn , kun fordi andre i tråden først har anklaget "dolfruene" for det ene og andre. Godt mulig jeg regnes som dolfrue selv, men kunne ikke brydd meg mindre.

Jeg går ut ifra er at anonyme innlegg i alle fall kke regnes til dolfruene. 

Jeg syns dol skal slutte å bruke denne betegnelsen som hersketeknikk hver gang det kommer råd som oppfattes som moralsk, og iallefall forventer jeg at dette ikke brukes av oppegående menn.

Om ikke må vel vi damer som alltid poster under fast nick begynne å poste som Anonym bruker da kanskje.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden er noe spesiell, men det er ikke uvanlig på dol.  Hvis du leier for 7500 og betaler en måned på forskudd og en måneds depositum så går dette opp.  Å bruke 5000 kr. på innbo er ingenting.

Anonymkode: 37af9...c75

For min del var det egentlig ikke summen, men det noe hjelpeløse - "Hvordan betaler man tilbake?" som gjorde at jeg svarte i første omgang. Om man tar opp lån så vet man jo at det må betales tilbake, jeg går ut fra at vedkommende er ganske voksen ettersom hun har vært gift og nå er skilt. Det er meg en gåte at voksne kvinner i dag er så hjelpeløse i forhold til egen økonomi.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Jeg syns dol skal slutte å bruke denne betegnelsen som hersketeknikk hver gang det kommer råd som oppfattes som moralsk, og iallefall forventer jeg at dette ikke brukes av oppegående menn.

Om ikke må vel vi damer som alltid poster under fast nick begynne å poste som Anonym bruker da kanskje.

Hvorfor rammer denne betegnelsen deg?  Tror du det er rettet mot dere som skriver under nick fremfor de som skriver som anonyme?

Jeg lever et fullverdig liv.  Om jeg er vellykket er kanskje ikke mitt å svare på, men jeg kan si det slik at det livet jeg har her og nå er fullverdig.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Lillemus skrev:

For min del var det egentlig ikke summen, men det noe hjelpeløse - "Hvordan betaler man tilbake?" som gjorde at jeg svarte i første omgang. Om man tar opp lån så vet man jo at det må betales tilbake, jeg går ut fra at vedkommende er ganske voksen ettersom hun har vært gift og nå er skilt. Det er meg en gåte at voksne kvinner i dag er så hjelpeløse i forhold til egen økonomi.

Jeg har fått inntrykk av at ts vanker på psyk. forumet. Blant klientellet der er det nok vanlig med mer sårbare og hjelpeløse individer enn i befolkningen forøvrig. Det er gjerne mennesker som trenger mer støtte og hjelp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Felixia skrev:

Jeg har fått inntrykk av at ts vanker på psyk. forumet. Blant klientellet der er det nok vanlig med mer sårbare og hjelpeløse individer enn i befolkningen forøvrig. Det er gjerne mennesker som trenger mer støtte og hjelp. 

 

Har ikke sjanse til å holde styr på alle de som bruker nicket "anonym bruker" og dette innlegget ligger på Åpent forum og da svarer man deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Lillemus skrev:

Har ikke sjanse til å holde styr på alle de som bruker nicket "anonym bruker" og dette innlegget ligger på Åpent forum og da svarer man deretter. 

Ja selvfølgelig. Husker hn skrev på psyk. forumet kort tid etter at denne tråden ble opprettet og klagde på motbøren hn fikk her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke skrevet for å herliggjøre bruk av kredittkort, men for å påpeke at det går ikke an å diskutere fordeler og ulemper med kredittkort på dol. 

Det gjør det vel, det har jeg vært med på flere ganger. Verken tidligere eller i denne tråden er det bare motstand og fordømmelse. Jeg har f.eks. gjentatte ganger beskrevet hvordan jeg bruker kredittkort i forbindelse med ferier. Hvis startinnlegget her hadde inneholdt litt mer av det som kom fram senere, ville trolig svarene blitt mer nyanserte også.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir fullstendig blaffen i hvem eier flere hundre tusen her og der, men det er unødvendig å komme i forsvar pga. kritikk.

Kan man ikke forsvare seg mot kritikk på et diskusjonsforum? Det var da en underlig regel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Hvorfor rammer denne betegnelsen deg? 

2. Tror du det er rettet mot dere som skriver under nick fremfor de som skriver som anonyme?

1. Betegnelsen omfatter meg fordi noe av det som omtales "dolfruenes mening" i denne tråden kun er sagt av meg, men blir tillagt alle "dolfruer". De andre "dolfruene" bør få slippe å tillegges meninger på gruppenivå på denne måten. Betegnelsen rammer meg fordi min mening generaliseres, og fordi jeg settes i bås basert på - fremdeles - ukjente kriterier. 

2. Ja selvfølgelig. Det er en kjønnet benevnelse, og man vet ikke om det er kvinner eller menn bak AB. Om den skal omfatte alle vellykkede med et fullverdig liv bør betegnelsen i det minste være kjønnsnøytral.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...