Gå til innhold

Høres dette ut som moderat depresjon?

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Takk for svar. Resultatet av MINI var tilbakevendende alvorlig depresjon, hypoman episode og noen psykotiske symptomer ved tidligere depresjon. I tillegg noe høy score på tvang fra en annen test.

Fortsatt så usikker på oppoverperiodene. De har stort sett ikke vært funksjonsnedsettende. Tidligere samboer kunne bli irritert av fjasing, og ved noen anledninger har jeg nok kommet med bastante uttalelser og vært litt kranglete og i ettertid skammet meg over det. Noen ganger har jeg også hatt mye energi, men depressiv i tankeleiet. Dette har ført til enkelte tirader i sosiale sammenhenger, som noen har funnet underholdende og andre oppfattet som negative.

Det som er sikkert er at det er svingninger i stemningsleiet som er problemet mitt. Jeg har en ganske saftig depresjon på noen få måneder med en frekvens på kanskje 0,7 i året. Men i tillegg har jeg hvert år svinginger som er mindre, f.eks. to-tre uker med senket stemningsleie seint på sommeren som ikke er en skikkelig depresjon.

Det er depresjonene og hyppigheten de kommer med som ødelegger for meg. Jeg vurderer sterkt å bruke medisin forebyggende. Takk for konkrete anbefalinger ang. Lamictal. Forstår det altså slik at fastlegen kan starte opp med dette aleine.

Pga. engstelse for feildiagnostisering av bipolar ønsker jeg å diskutere dette face-to-face med en psykiater som er god på stemningslidelser og medisinering, gjerne privat for rask time. Virker som de som er spesialisert på dette, som Kvakkestad, er i Oslo, men jeg bor i Trondheim. Har søkt, men finner lite info om psykiatere her og i hvert fall hva de er spesialisert på. Er det noen som kan anbefale en slik psykiater i Trondheim?

Det er ikke noe krav om at oppturene dine må føre til konkrete negative konsekvenser. Det er det viktig at du vet. 

Kriteriene for hypomani kan fint oppfylles til tross for at oppturene dine ikke resulterer i tom sparekonto, rødglødende kredittkort, navnebytte, sparken på jobb, utroskap, grandiose forestillinger, strippeshow i barnehagen, uvettig bilkjøring, flykapring, mangelfull personlig hygiene, aggresjon og slåssing på butikken. 

Det er viktig for deg å få korrekt diagnose. Med feil diagnose følger feil behandling. Med feil behandling følger ofte forverring og fortvilelse. Du trenger ikke miste deg selv av å bli behandlet for en bipolar lidelse fremfor tilbakevendende depresjoner. 

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...