Gå til innhold

Medisinsk test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mann på 42 år. Jeg oppfatter meg som en ganske aktiv person fra barneår til godt ut i 20årene med deltagelse i ulike idretter. De senere årene har det blitt dårligere med trening og vekten har gått opp noen kg.

Jeg er noe usikker på min hjertetilstand og husker jeg var på medisinsk kontroll som 14åring etter et pressende anfall i bryst ved en fotballtrening. Testen var en stresstest på ergometersykkel hvor jeg hadde på ulike sensorer på brystet. Testen ble avbrutt da ingen sensorer holdt seg på pga svette. Det er hva jeg erindrer fra denne testen. Jeg hadde senere i tenårene noen tilsvarende "anfall" men ikke så kraftige. Det hjalp da på å sette seg ned og roe ned noen minutter til presset avtok. Jeg har en far på blodtrykkssenkende medisiner i en årrekke til tross for meget sund livstil og trening. Min farfar døde i en alder av 65 på grunn av hjertet.

Jeg har de senere år kun ved moderat belastning blitt andpusten og fått kraftig press på bryst som fører til at aktivitet må opphøre for noen minutt. Jeg har tatt opp trening og gått ned over 15kg på et halvt år (til 95kg, jeg er 180høy) samt spiser sundt. Jeg er fornøyd med nedgangen og kjenner kroppen er i bedre form, men presset på bryst ved trening er fortsatt der. Tilfellet her er at jeg for noen mnd siden var hos lege og fortalte om historie, slekt og tilstand. Jeg fikk målt et meget høyt blodtrykk og fikk øyeblikkelig nedsettelse medisiner med anginalindring. Da jeg innså situasjonen ba så om å få ulike tester som stresstest og ulike andre hjertemålinger og bilder. Legen sendte så henvisning til nærmeste sykehus på bakgrunn av det nevnte, men fikk avslag med begrunnelse at jeg ikke var i målgruppen. Jeg spør så min lege hva dette betyr og hva man kan gjøre men legen min sier det ikke er noe å gjøre. Et avslag er et avslag. Jeg synes dette virker merkelig. Er dette vanlig da personer kommer med klar bekymring om hjerteproblem, ønsker utredning for å kunne avdekke og planlegge? Skal jeg ta svaret som at jeg ikke har hjerte og eller anginaproblem? Om jeg har disse problemene, hvorfor får jeg ikke utredning?

Mvh noe bekymret mann.

Anonymkode: 77d80...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...