Gå til innhold

Noen som har erfaring med polynevropati?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er det jeg har. Det begynte med at det var ekkelt under tærne når jeg gikk, så fikk jeg brennende følelse i begge beina. Når det var kommet opp til knærne begynte det i armene. Det er nå over et år siden det startet. Smertene er mye verre nå. Brennende og stikkende følelse i begge beina og armene. Det kjennes også i ansiktet. Kveldene og nettene er ofte forferdelig. Jeg får små rykninger i leggene (vanskelig å forklare) og i tillegg til at det brenner har jeg kvasse smerter som kommer i bølger. Jeg må ta sterke smertestillende og sovemedisin for å få noen timer med søvn. Jeg klarer ikke bruke sokker eller strømpebukse. Har vært hos legen og hun mener det kan være polynevropati, men ettersom jeg ikke har nedsatt følelse og kan gå på hæl å tå virker det som hun tror at det henger sammen med andre diagnoser som jeg har. Jeg har lest på nettet at b-vitamin mangel kan gi nevropati. Jeg har tidligere hatt b-vitamin mangel og spist triobe for å få det i orden igjen.

er det noen her som har erfaring med dette? Kan jeg ha polyneveropati selv om jeg ikke har nedsatt følelse?

kan b-vitamin mangel gi så alvorlige symptomer? Kan jeg evt bli frisk dersom jeg ber de sjekke dette og får tabeletter for å rette det opp?

Dere som har polynevropati har dere gode dager av og til eller er det alltid like vondt? Har dere blitt verre eller bedre over tid?

Anonymkode: db5b2...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det i føttene og leggene. Det er nedsatt følelse, og mye smerter. Ofte opplever jeg det som elektriske støt og noen ganger den brennende følelsen. Dette pådro jeg meg som følge av en klemskade mot beina. Det er bedre og dårligere perioder, men prosessen med å finne en medisin som kan dempe dette er langtekkelig. Morfinpreparater er ikke førstevalg mot sånne smerter, selv om det kan være til hjelp før man finner en bedre løsning. Epilepsimedisinene Neurontin og Lyrica er vanlig behandling. Selv er jeg nå i opptrapping på Lyrica etter at Neurontin ikke funket for meg.

 

MEN - jeg kan ikke si om det er en eller annen form for nevropati du sliter med. Det er nevrologi, så legen din bør absolutt henvise deg så du får en seriøs utredning på hva dette kan være og hvorfor det har oppstått. Jeg vet hvor jævlige de smertene kan være, unnskyld språkbruken, men jeg finner ikke noe ord for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke tilfeldigvis hatt helvetesild? Jeg har fått helvetesild for andre gang, denne gang uten utslett og bare innvending, altså det føltes som om hele kroppen stod i brann, aldri opplevd noe jævligere. Det begynte med stikkende og brennende smerter i hender og føtter, som bredte seg ut i armer og bein og senere i ansiktet og rundt livet, rumpe og lår. Jeg fikk Neurontin som jeg fortsatt går på, en mirakelmedisin for meg. Har hatt dette snart 1 år og jeg har full følelse både under føtter og i fingrene, fikk vite av nevrolog at jeg ikke har symptomer på polynevropati, jeg var redd for at det kunne være det i og med sammenfallende symptomer. 

Anonymkode: bb203...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...