Gå til innhold

Overgrep vs vold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentelig værst av  voldetekt  og vold i nære relasjoner ? Hvorfor er det slik at voldetekt har en høyere strafferamme enn vold i nære relasjoner ? 

Er det slik at samfunnet synes mer synd i voldetektsoffrer, enn voldsoffrer ? 

Hva tenker du ?

Begrunn gjerne din mening.

 

 

§ 291. Voldtekt

Med fengsel inntil 10 år straffes den som

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,
b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
c)

ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

 

§ 282. Mishandling i nære relasjoner

Med fengsel inntil 6 år straffes den som ved trusler, tvang, frihetsberøvelse, vold eller andre krenkelser, alvorlig eller gjentatt mishandler

a) sin nåværende eller tidligere ektefelle eller samboer,
b) sin eller nåværende eller tidligere ektefelles eller samboers slektning i rett nedstigende linje,
c) sin slektning i rett oppstigende linje,
d) noen i sin husstand, eller
e) noen i sin omsorg.

 

Anonymkode: f5753...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må noe være verst? Er det en konkurranse? Kanskje vi kan være enige om at begge situasjonene er alvorlig og traumatiserende og heller jobbe for å øke straffenivået på disse sakene.

Anonymkode: 992ba...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldtekt er ofte mer psykisk belastende. Det betyr ikke at man syns det uproblematisk med annen vold. Begge deler er jo ødeleggende for et menneske. Det ikke ikke nødvendigvis en fordel at straffene er strengere. Det er derfor mange overgrepssaker og voldtektssaker blir henlagt. 

Anonymkode: 39f5c...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Voldtekt er ofte mer psykisk belastende. Det betyr ikke at man syns det uproblematisk med annen vold. Begge deler er jo ødeleggende for et menneske. Det ikke ikke nødvendigvis en fordel at straffene er strengere. Det er derfor mange overgrepssaker og voldtektssaker blir henlagt. 

Anonymkode: 39f5c...2dc

Vold i nære relasjoner skjer som oftest gjentatte ganger og i mange tilfeller i over flere år, mens voldetekt skjer ganske sjeldent i forhold til vold i nære relasjoner som jeg har hørt av andre. Så hvordan kan du påstå at å bli voldtatt er skadeligere enn å bli utsatt for fysisk vold i flere år ? Jeg er klar over at begge delene er forferdelige og kan skade et menneske for livet, men er ikke det større sjans for å få skader psykisk av gjenntatte traumer enn en engangs eller togangs hendelse av voldetekt? ( grunnen til at jeg lager en diskusjon om dette temaet er fordi mange dessverre ser på vold i nære relasjoner som INGENTING i forhold til voldetekt. Dessverre så har jeg fått høre det av en som jobber med mennesker som har opplevd slike ting og han påstår at voldetekt er værre enn vold i nære relasjoner. Jeg er en som har opplevd både vold og seksuelle overgrep og derfor føler jeg meg veldig berørt. Jeg kan på ingen måte si at de seksuelle overgrepene jeg har opplevd er like ille som den volden jeg har levd med i over 10 år. Å bli banket opp hver dag er ikke noe folk skal undervurdere! Å gå rundt og vente på at det skal smelle hver eneste dag og hvert lille minutt man lever er for meg mye værre enn et seksuelt overgrep som skjer «uventet»… jeg snakker for meg selv nå, jeg legger ikke alle under en kam. Ville bare vite hvorfor noen mener at voldetekt er værre enn å leve med et bombe tikkende menneske som kan eksplodere når som helst. 

Anonymkode: f5753...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vold i nære relasjoner skjer som oftest gjentatte ganger og i mange tilfeller i over flere år, mens voldetekt skjer ganske sjeldent i forhold til vold i nære relasjoner som jeg har hørt av andre. Så hvordan kan du påstå at å bli voldtatt er skadeligere enn å bli utsatt for fysisk vold i flere år ? Jeg er klar over at begge delene er forferdelige og kan skade et menneske for livet, men er ikke det større sjans for å få skader psykisk av gjenntatte traumer enn en engangs eller togangs hendelse av voldetekt? ( grunnen til at jeg lager en diskusjon om dette temaet er fordi mange dessverre ser på vold i nære relasjoner som INGENTING i forhold til voldetekt. Dessverre så har jeg fått høre det av en som jobber med mennesker som har opplevd slike ting og han påstår at voldetekt er værre enn vold i nære relasjoner. Jeg er en som har opplevd både vold og seksuelle overgrep og derfor føler jeg meg veldig berørt. Jeg kan på ingen måte si at de seksuelle overgrepene jeg har opplevd er like ille som den volden jeg har levd med i over 10 år. Å bli banket opp hver dag er ikke noe folk skal undervurdere! Å gå rundt og vente på at det skal smelle hver eneste dag og hvert lille minutt man lever er for meg mye værre enn et seksuelt overgrep som skjer «uventet»… jeg snakker for meg selv nå, jeg legger ikke alle under en kam. Ville bare vite hvorfor noen mener at voldetekt er værre enn å leve med et bombe tikkende menneske som kan eksplodere når som helst. 

Anonymkode: f5753...658

Syns du er litt urettferdig nå. Har på i ingen måte sagt at det ikke er fælt å bli banket opp som du sier.  De fleste voldtekter og overgrepssaker blir henlagt så da skulle vel du være fornøyd. 

Anonymkode: 39f5c...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vold i nære relasjoner skjer som oftest gjentatte ganger og i mange tilfeller i over flere år, mens voldetekt skjer ganske sjeldent i forhold til vold i nære relasjoner som jeg har hørt av andre. Så hvordan kan du påstå at å bli voldtatt er skadeligere enn å bli utsatt for fysisk vold i flere år ? Jeg er klar over at begge delene er forferdelige og kan skade et menneske for livet, men er ikke det større sjans for å få skader psykisk av gjenntatte traumer enn en engangs eller togangs hendelse av voldetekt? ( grunnen til at jeg lager en diskusjon om dette temaet er fordi mange dessverre ser på vold i nære relasjoner som INGENTING i forhold til voldetekt. Dessverre så har jeg fått høre det av en som jobber med mennesker som har opplevd slike ting og han påstår at voldetekt er værre enn vold i nære relasjoner. Jeg er en som har opplevd både vold og seksuelle overgrep og derfor føler jeg meg veldig berørt. Jeg kan på ingen måte si at de seksuelle overgrepene jeg har opplevd er like ille som den volden jeg har levd med i over 10 år. Å bli banket opp hver dag er ikke noe folk skal undervurdere! Å gå rundt og vente på at det skal smelle hver eneste dag og hvert lille minutt man lever er for meg mye værre enn et seksuelt overgrep som skjer «uventet»… jeg snakker for meg selv nå, jeg legger ikke alle under en kam. Ville bare vite hvorfor noen mener at voldetekt er værre enn å leve med et bombe tikkende menneske som kan eksplodere når som helst. 

Anonymkode: f5753...658

Du generaliserer jo så det suser ut i fra en kommentar virker det som. Du mister litt av seriøsiteten dersom du skal hevde at et traume er verre enn noe annet, dette er to ulike hendelser med alvorlig "resultat" og ettervirkning.

Anonymkode: 992ba...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 9.2.2019 den 6.42, AnonymBruker skrev:

 

§ 282. Mishandling i nære relasjoner

Med fengsel inntil 6 år straffes den som ved trusler, tvang, frihetsberøvelse, vold eller andre krenkelser, alvorlig eller gjentatt mishandler

a) sin nåværende eller tidligere ektefelle eller samboer,
b) sin eller nåværende eller tidligere ektefelles eller samboers slektning i rett nedstigende linje,
c) sin slektning i rett oppstigende linje,
d) noen i sin husstand, eller



e) noen i sin omsorg.

 

Så det vil si at et søsken ikke kan straffes for vold? Ser ingenting i disse punktene som dekker vold mot søsken.

Anonymkode: 0605f...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det vil si at et søsken ikke kan straffes for vold? Ser ingenting i disse punktene som dekker vold mot søsken.

Anonymkode: 0605f...de9

Alle kan straffes for vold. Jeg vet ikke hvorfor det er en egen lov om mishandling i nære relasjoner, men det som ikke dekkes der dekkes av andre lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...