Gå til innhold

pårørende smittefare


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei kan noen svar på hvordan sykehuset sine regler er med henhold til besøk og mulig smittefare?

Som pårørende syntes jeg det er vanskelig å balansere besøk og mulig risiko for å overføre alt mulig av bakterier og tull til alvorlig syke, men får sjeldent klare svar på dette av sykehus, virker som det er opp til familien selv også når de er veldig syke og sårbare for de vil vel ikke nekte besøk i sluttfasen. Men bør det være det? særlig når man tar med barn i barnehage alder som nesten alltid bærer med seg noe grums

Har selv opplevd at nær familie har strøket med av lungebetennelse f.eks, kan ikke det skyldes enkel bakterie infeksjon? i så fall kunne jo det kanskje vært unngått om jeg ikke besøkte så hyppig? 

Anonymkode: b6823...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv opplevd at nær familie har strøket med av lungebetennelse f.eks, kan ikke det skyldes enkel bakterie infeksjon? i så fall kunne jo det kanskje vært unngått om jeg ikke besøkte så hyppig? 

Tenker du her på gamle og svekkede personer? Det er ikke all lungebetennelse som skyldes bakterier. En frisk person smitter heller ikke andre med lungebetennelse.

Det hender at gamle mennesker blir så svekket / redusert at de blir mer eller mindre sengeliggende, selv om de ikke lider av noen konkret / lett påviselig alvorlig sykdom. Nesten alle som ligger stille, vil før eller senere få en form for lungebetennelse uten å bli smittet av noen (men for yngre personer tar det veldig lang tid).

Poenget mitt er at du ikke skal føle skyld eller være redd for at du har vært en smitterisiko, selv om et gammelt familiemedlem har blitt lagt inn på sykehus, fått besøk og senere dødd av lungebetennelse som ikke ble påvist ved innleggelsen. Det er et ikke uvanlig forløp når livet går mot slutten på en udramatisk måte. Er pasienten i sluttfasen, blir ofte ikke lungebetennelse behandlet slik man ville gjort med en yngre person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...