Gå til innhold

Mattilsynet varslet om alvorlig bakteriefunn i ikke-homogenisert, lavpasteurisert melk.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 timer siden, Maggie55 skrev:

Jeg har 2  liter tjukk- mjølk økologisk fra Røros med holdbarhetsdato 1.4.19.

Tror dere det er trygt å drikke evt matlaging som jeg hadde tenkt?

Hvor har du sette denne advarselen fra Mattilsynet? Det sikreste svaret får du uansett rett fra Mattilsynet.

Denne nyheten kommer fra en studie som Mattilsynet har gjennomført over flere år. Det handler ikke om noen akutt situasjon som har oppstått akkurat nå.

https://www.nrk.no/trondelag/forskere-har-funnet-flatt-viruset-tbe-i-melk-fra-norske-bondegarder-1.14431044?utm_source=share_mailer&utm_medium=email&utm_campaign=share_post#fact-1-14432337

Melken du har, er verken mer eller mindre farlig enn før denne nyhetsmeldingen kom. Det de advarer mot, er kjøp direkte fra gårder, uten at noen form for kontroll har vært gjennomført og uten at det (foreløpig) stilles noen krav til bøndene som skal selge slik melk. Mattilsynet foreslår at det lages slike regler, siden dette tydeligvis er noe forbrukerne er interessert i nå. (Ikke at jeg forstår hvorfor, jeg husker "fløteklumpen" øverst i melkeflaskene på tidlig 60-tall og vil virkelig ikke ha den tilbake. Men jeg scorer lavt på å følge trender.)

Melk med holdbarhet i månedsvis er vel først og fremst aktuell i matlaging, så jeg ville ikke latt den studien påvirke bruk av melk som har vært innom et meieri. Den økologiske Røros-melken er dessuten lavpasteurisert, ikke upasteurisert:

https://rorosmeieriet.no/produkt/tjukkmjolk/  

Gjest Maggie55

Hjertelig takk for fyldig svar. 😊

Opplysningen jeg refererte til ble sagt på radio formiddag for 3 eller 4 dager siden. Jeg har nok ikke forstått alt bare. Ber om unnskyldning for det. Jeg har munkejern så jeg hadde planer om å lave munker på gammelt vis. Veldig greit med lang holdbarhet på melka.😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...