Gå til innhold

Matallergi oppstått plutselig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Er snart 30 år gammel. Kvinne. 

Har de siste to mnd plutselig hatt en del magesmerter. Helt uforklarlig føler jeg, og kan komme når jeg ikke har spist, når jeg har spist litt og noen timer etter jeg har spist. Magesmertene flytter rundt på seg, føler meg super oppblåst, men hjelper ikke å ha gått på do eller fått ut luft. I løpet av perioden på 2 mnd har jeg hatt diaré ut av det blå (altså ingen magesmerter de dagene, men når jeg går på do bare kommer det). Jeg klarer ikke helt se sammenhengen, annet enn at de siste gangen kan jeg huske å ha spist bakst, kvikk lunsj og drukket kaffe med melk (har derimot drukket kaffe med melk fler ganger uten problemer). Jeg har også siste mnd fått kløe på kroppen. Spesielt hodet, rygg og hals/nakke. Cetirizin hjelper på kløen. 

Noen som har opplevd matintoleranse i voksen alder? Har aldri vært intolerant eller hatt allergi. 

I såfall, noe anelse om hvordan gå frem for å utelukke /fremprovosere? 

Anonymkode: 6a28b...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Jeg hadde en periode på 2-3 år da jeg var 26-27-28 år, da jeg var allergisk/intolerant mot torskefisker (torsk, sei, lyr, hyse, lange m.fl). Har alltid spist disse fiskeslagene, og jeg ble temmelig fortvilet da jeg forstod at jeg ikke tålte dem (fikk vondt i magen, kastet opp av og til etter å ha spist dem).

Jeg holdt meg helt unna disse fiskene i noen år, og begynte så forsiktig å introdusere dem i kostholdet mitt igjen, og da gikk det fint. Nå spiser jeg slik fisk 1-2 ganger i uka, og har aldri hatt noe problem med det etterpå. Aner ikke hvorfor dette oppstod.

Jeg har også hatt kløe i perioder med mye psykisk stress/mistrivsel. Da klær jeg ekstremt på skuldrene og overarmene, klorte meg til blods innimellom. Når jeg fikk endret på livssituasjonene, og fikk det bedre psykisk, forsvant kløen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg hadde en periode på 2-3 år da jeg var 26-27-28 år, da jeg var allergisk/intolerant mot torskefisker (torsk, sei, lyr, hyse, lange m.fl). Har alltid spist disse fiskeslagene, og jeg ble temmelig fortvilet da jeg forstod at jeg ikke tålte dem (fikk vondt i magen, kastet opp av og til etter å ha spist dem).

Jeg holdt meg helt unna disse fiskene i noen år, og begynte så forsiktig å introdusere dem i kostholdet mitt igjen, og da gikk det fint. Nå spiser jeg slik fisk 1-2 ganger i uka, og har aldri hatt noe problem med det etterpå. Aner ikke hvorfor dette oppstod.

Jeg har også hatt kløe i perioder med mye psykisk stress/mistrivsel. Da klær jeg ekstremt på skuldrene og overarmene, klorte meg til blods innimellom. Når jeg fikk endret på livssituasjonene, og fikk det bedre psykisk, forsvant kløen.

Ts her. 

Takk for svar ☺️ Kløen kommer nok kanskje fra stress ja. Er vanvittig mye som skjer for tiden og føler jeg såvidt holder hodet over vann. Kanskje magesmertene kan komme fra dette også? 

Er bare så kjempe rart og plutselig ha magesmerter og tidvis diaré uten å tidligere ha reagert på noe. Klarer heller ikke finne sammenhengen på hva jeg spiser. Annet enn den ene gangen, men da kunne det vært fler allergener. 

Anonymkode: 6a28b...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...