Gå til innhold

Gastroskopi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Har blitt henvist til gastroskopi igjen. Forrige fant gastritt. Har smerter i øvre rygg, bryst og øvre mage. Kjennes ut som at de ligger dypt i overkroppen på en måte og at det er samme type smerte. Tenker ikke at det er umulig at de kommer fra ulike ting likevel. De er der hele tiden og jeg har hatt de i halvannet år. Synes det virker noe usannsynlig at de skyldes gastritt eller magesår på grunn av varigheten av symptomene mine og at jeg ikke ble bra av to måneders kur med syredempende. Har nå blitt funnet blod i avføringen. Tenker at det er mulig at jeg har noe slikt i tillegg. Virker som at jeg har blitt henvist på grunn av at fastlege vil være sikker på at jeg ikke har magesår på grunn av medisinbruk (har brukt noe voltaren, men bare 2-3 uker).

Dit hvor jeg har blitt henvist har jeg en tidligere journal. Gastroenterologen som fant gastritt jobber der. Hadde to samtaler til med han etter at de fant gastritt som gikk ganske dårlig, han virket sur for at jeg fremdeles hadde plager etter kuren. Valgte koden 'funksjonell dyspepsi' for siste samtale og IBS for den andre. Han har altså diagnostisert meg med både gastritt (etter gastroskopi), funksjonell dyspepsi (som er utelukket ved gastritt) og IBS (som man kan ikke skal sette ved positiv prøve for blod i avføring og ikke gjennomført koloskopi). Tror selv at det er mer sannsynlig at mine symptomer ikke kommer fra mage-tarm systemet i så fall, da symptomene mine ikke passer med tradisjonelle diagnosekriterier for verken funksjonell dyspepsi eller IBS.

Har blitt henvist til en kollega av den gastroenterologen på samme legekontor som har tilgang til journalen min. Tror dere at det er mulighet for at legen vil undersøke meg mindre grundig på grunn av at jeg har fått diagnosen funksjonell dyspepsi og IBS av kollegaen? Dersom de nå finner magesår kan det kanskje sies at den gastroenterologen ga meg litt dårlig oppfølging med tanke på at han fant gastritt, men ikke la opp til kontroll ved manglende bedring av symptomer samt funn av blod i avføringen som han hadde fått beskjed om. Ikke at det gir krav på erstatning eller noe slikt, men det kan kanskje gi legen et litt dårlig omdømme.

Har fått anbefalt å ta vevsprøver til cøliaki diagnostikk på grunn av unormale blodprøvesvar av en erfaren indremedisiner tidligere som jeg ikke hadde mer kontakt med senere. Kunne tenke meg å vise til hennes notat og be dem gjøre det i tillegg, men vet ikke om de gjør dette når de ser at kollegaen har diagnostisert meg IBS.

Bør jeg få gjort gastroskopien et annet sted på grunn av dette? Beklager for langt spørsmål.

Anonymkode: 26148...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...