Gå til innhold

Drøyer lengst mulig å gå til tannlegen pga økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg har også regnet meg for å ha dårlige tenner, hadde hull i omtrent alle tennene før jeg var ferdig med grunnskolen. Men altså ikke etterhvert

 

30 minutter siden, Xtra skrev:

Det er ikke særlig vanlig at voksne folk får stadig nye hull. Selv har jeg massevis av gamle hull/plomber, men tror ikke jeg har hatt nye hull på over 20 år.

Det er også noe med at hvis først alle store tyggeflatene (som er mest utsatt for de fleste) har hatt hull og blitt reparert, kan man ikke få akkurat de hullene mer enn én gang. Det skal litt mer til å få hull i tannhalser og på sidene (selvfølgelig litt avhengig av tannstillingen, men likevel). Så det er ikke så veldig rart at det "stopper etter hvert" hvis man har hatt mange hull nokså tidlig, uten at det er direkte relatert til alder.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

 

Det er også noe med at hvis først alle store tyggeflatene (som er mest utsatt for de fleste) har hatt hull, kan man ikke få akkurat de hullene mer enn én gang. Det skal litt mer til å få hull i tannhalser og på sidene (selvfølgelig litt avhengig av tannstillingen, men likevel). Så det er ikke så veldig rart at det "stopper etter hvert" hvis man har hatt mange hull nokså tidlig, uten at det er direkte relatert til alder.

Jeg håper på at tross at jeg har mye hull nå, at tannhelsen vil bedre seg. Jeg skal bestille time hos tannlegen slik at jeg får gjort noe med situasjonen. 

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke særlig god økonomi. Mest pga en forbruksgjeld som jeg må betale ned på hver måned. Derfor må jeg drøye på å gå til tannlegen tiltross for at jeg har flere hull. 

Hvis du har hull i tennene må du få fikset dette. Å gå med hull i tennene over tid er ikke spesielt lurt. Jo lenger du venter, desto større reparasjon blir det. Kanskje ender det opp med rotfylling og krone, og det er svindyrt.

Anonymkode: 9963c...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Xtra skrev:

Det er ikke særlig vanlig at voksne folk får stadig nye hull. Selv har jeg massevis av gamle hull/plomber, men tror ikke jeg har hatt nye hull på over 20 år. Du burde absolutt benytte fluorskyll hver dag, om du ikke allerede gjør det.

Det samme sier tannlegen min! Så nå har jeg to uåpnede fluorflasker (den fra i fjor ble nemlig aldri åpnet) 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper på at tross at jeg har mye hull nå, at tannhelsen vil bedre seg. Jeg skal bestille time hos tannlegen slik at jeg får gjort noe med situasjonen. 

Anonymkode: 28fdd...498

Hvis du ikke bruker ordentlig fluorskyll, så bør du sikkert det. I følge tannlegen min, finnes det mye på markedet som ligner på fluorskyll men uten tilstrekkelig fluor, så pass på hva du evt. kjøper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har hull i tennene må du få fikset dette. Å gå med hull i tennene over tid er ikke spesielt lurt. Jo lenger du venter, desto større reparasjon blir det. Kanskje ender det opp med rotfylling og krone, og det er svindyrt.

Anonymkode: 9963c...18e

Jepp jeg skal bestille time. Men jeg har mulig ikke nok penger til det så må kanskje låne. Jeg må ihvertfall vente med timen i to uker til lønnen kommer og så ser jeg om jeg kan få det til uten å låne. Men det spørs. Men jeg orker ikke å gå rundt lenger med vondt i tenner. 

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå er timen bestillt, og jeg er lettet over å få orden på dette med tennene mine, for det er så irriterende. Takk for råd dere :) 

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke særlig god økonomi. Mest pga en forbruksgjeld som jeg må betale ned på hver måned. Derfor må jeg drøye på å gå til tannlegen tiltross for at jeg har flere hull. Jeg er veldig plaget med hull i tennene. Jeg liker ikke å drøye men kan ikke oppta mer forbruksgjeld for å gå til tannlegen. 

Noen som har vært i samme situasjon, eller vet løsningen i slike situasjoner? Jeg satser på å få brukt litt av feriepengene til tannlege slik at jeg stikker hodet innom tannlegen iallefall en gang i året. Men problemet er at tannlegen vil ta bilder og innkalle meg på nye timer, og da blir det fort mye penger. 

Jeg synes også at tennene mine er noe missfarget. Og kunne ønske å gjøre noe med det også. Men satser mest på å få hullene fikset. 

Anonymkode: 28fdd...498

Hvis det er småhull kan de holdes i sjakk med bruk av fluor (fluorskylling, fluortabletter, fluortannkrem). Misfarging tror jeg du må leve med inntil videre da tannbleking svekker emaljen, og når du allerede har en del kariesaktivitet trenger tennene dine så mye beskyttelse som mulig. 

Når du får feriepenger, er det lurt å ta en tur til tannlegen og få tatt det verste, evt lage en plan på når resten skal tas. Noen tannleger tilbyr nedbetalingsplaner. Man kan også spare litt ved å takke nei til bedøvelse. Småhull gjør ikke særlig vondt å borre. Hvis du bor i nærheten av flere tannleger, sjekk priser. 

Oppsøke utdanningsinstitusjoner for reduserte priser. 

Det er enkelte medisinske tilstander som gir refusjonsrett, men regelverket har blitt en del strammet inn de siste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, cathlin skrev:

Hvis det er småhull kan de holdes i sjakk med bruk av fluor (fluorskylling, fluortabletter, fluortannkrem). Misfarging tror jeg du må leve med inntil videre da tannbleking svekker emaljen, og når du allerede har en del kariesaktivitet trenger tennene dine så mye beskyttelse som mulig. 

Når du får feriepenger, er det lurt å ta en tur til tannlegen og få tatt det verste, evt lage en plan på når resten skal tas. Noen tannleger tilbyr nedbetalingsplaner. Man kan også spare litt ved å takke nei til bedøvelse. Småhull gjør ikke særlig vondt å borre. Hvis du bor i nærheten av flere tannleger, sjekk priser. 

Oppsøke utdanningsinstitusjoner for reduserte priser. 

Det er enkelte medisinske tilstander som gir refusjonsrett, men regelverket har blitt en del strammet inn de siste årene. 

Jeg velger å låne litt av feriepengene på forhånd fra kredittkortet om jeg ikke får nok inntekt denne måneden til å dekke tannlegen. Dvs jeg betaler summen tilbake så fort feriepengene kommer. Men før jeg låner så velger jeg å forsøke å betale det av egne penger men det spørs om jeg har nok til det. Eneste valg jeg har er å enten ta av feriepengene eller forsøke å få tatt av lønnen men det tror jeg ikke vil gå. Ikke lett. 

Jeg forstår ditt råd. For jeg har drøyet det i 8 måneder. Og håpet på at hullene ikke vokser. Tannlegen vil nok ha meg på nye timer så dette kan bli dyrt. Det er derfor jeg helst ønsker å drøye så mye som mulig for dette kan fort bli ganske så dyrt uansett... (Det var slik jeg fikk forbrukslån tidligere. Det økte og økte. Derfor tok jeg en pause fra tannlegebesøk) . Og derfor synes jeg ditt råd er klokt med tanke på situasjonen.

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, cathlin skrev:

Hvis det er småhull kan de holdes i sjakk med bruk av fluor (fluorskylling, fluortabletter, fluortannkrem). Misfarging tror jeg du må leve med inntil videre da tannbleking svekker emaljen, og når du allerede har en del kariesaktivitet trenger tennene dine så mye beskyttelse som mulig. 

Når du får feriepenger, er det lurt å ta en tur til tannlegen og få tatt det verste, evt lage en plan på når resten skal tas. Noen tannleger tilbyr nedbetalingsplaner. Man kan også spare litt ved å takke nei til bedøvelse. Småhull gjør ikke særlig vondt å borre. Hvis du bor i nærheten av flere tannleger, sjekk priser. 

Oppsøke utdanningsinstitusjoner for reduserte priser. 

Det er enkelte medisinske tilstander som gir refusjonsrett, men regelverket har blitt en del strammet inn de siste årene. 

Jeg har også en tann som jeg slo ut da jeg var liten som ser ut til å ha dødd i limingen.  Og det kan føre til at jeg må ha kunstig tann. Og det koster nok ganske mye penger det også.....  

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en tann som jeg slo ut da jeg var liten som ser ut til å ha dødd i limingen.  Og det kan føre til at jeg må ha kunstig tann. Og det koster nok ganske mye penger det også.....  

Anonymkode: 28fdd...498

Hva betyr dødd i limingen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, cathlin skrev:

Hva betyr dødd i limingen? 

Jeg hadde en fortann som jeg desverre knuste da jeg var liten i en sykkelulykke. Jeg beholdt halve tannen. Og måtte fylle på resten med plast. Dvs : det var liv i halve tannen, men tannlegen har sagt at han tror at tannen vil dø etterhvert. Dersom den dør så vil den forandre farge, og det har den gjort. Det har kommet noen merkelige sorte felt på den. Det kan minne om hull, men jeg mistenker at tannen er i ferd med å dø. Dersom det er hull så vil tannlegen også fjerne den. Fordi det vil være vanskelig å bore i den. Og da måtte jeg ha en hel krone på stift. Og det koster penger.... Jeg vet ikke hvor mye de tar i dag men det kan være snakk om 20 000 kroner minst (etter hva jeg har hørt men jeg håper at jeg tar feil) . 

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, cathlin skrev:

Hva betyr dødd i limingen? 

Jeg har vært litt uheldig med tennene. Men forstår det slik at det er flere som klarer å knuse fortannen i ulykker. 

Ellers så tror jeg at hullene kommer av at jeg var syk i en lengre periode i tyveårene. Etter det ble jeg plaget av hull. Det virker som om emaljen er svak. 

Anonymkode: 28fdd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

På 14.3.2019 den 12.32, laban skrev:

 

Det er også noe med at hvis først alle store tyggeflatene (som er mest utsatt for de fleste) har hatt hull og blitt reparert, kan man ikke få akkurat de hullene mer enn én gang.

Å jo da!

Var nettopp hos tannlegen og byttet ut diverse fyllinger i to jeksler inntil hverandre,  der det hadde blitt hull under og mellom de gamle fyllingene...

3400 kr ☹ Og selvfølgelig pluss den første kontrolltimen, tror det var 1300 eller noe sånt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, påskelilje skrev:

Å jo da!

Var nettopp hos tannlegen og byttet ut diverse fyllinger i to jeksler inntil hverandre,  der det hadde blitt hull under og mellom de gamle fyllingene...

3400 kr ☹ Og selvfølgelig pluss den første kontrolltimen, tror det var 1300 eller noe sånt....

Og du hadde flaks som ikke hadde tenner som var blitt utsatt for så mye tidligere, at det ble nødvendig med krone...

Jeg har to ganger opplevd at det har vist seg at den gamle tannen ikke var tilstrekkelig til å feste ny fylling, utrolig kostbart😰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Og du hadde flaks som ikke hadde tenner som var blitt utsatt for så mye tidligere, at det ble nødvendig med krone...

Jeg har to ganger opplevd at det har vist seg at den gamle tannen ikke var tilstrekkelig til å feste ny fylling, utrolig kostbart😰

Er ikke ferdig... skal til spesialist for betennelse i ei tann som allerede er rotfylt og har krone... Så kjenner ikke akkurat på følelsen av å være heldig 😁😮😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det rare er at folk, i snitt, bruker mer hos frisøren enn hos tannlegen. Men er det noen som klager på frisørprisene, og mener det bør dekkes av staten? 

Anonymkode: 9963c...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det rare er at folk, i snitt, bruker mer hos frisøren enn hos tannlegen. Men er det noen som klager på frisørprisene, og mener det bør dekkes av staten? 

Anonymkode: 9963c...18e

Jeg bruker ikke særlig mer hos frisør enn hos tannlege per år. Det er uansett ikke sammenliknbart. En kan klippe seg selv, eller la en venn gjøre det. En kan ikke behandle tennene selv. 

Jeg har forøvrig ikke sagt noe om hvem som bør dekke tannlegeutgiftene (selv om jeg har en del meninger om det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Er ikke ferdig... skal til spesialist for betennelse i ei tann som allerede er rotfylt og har krone... Så kjenner ikke akkurat på følelsen av å være heldig 😁😮😁

Hehe... bare litt heldig økonomisk sett😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det rare er at folk, i snitt, bruker mer hos frisøren enn hos tannlegen. Men er det noen som klager på frisørprisene, og mener det bør dekkes av staten? 

Anonymkode: 9963c...18e

Jeg mener ikke at staten skal fullfinansiere tannnbehandling, men at det bør opprettes en ordning med egenandelstak tilsvarende de vi allerede har. Etter min oppfatning kan egenandelstak 1 og 2 høynes, og så kunne man hatt et nytt egenandelstak for tannnhelsetjenester på feks 3-4 tusen pr år.

Slik jeg ser det, så kan de fleste klare å finansiere noe selv, men det å brått få kostnader på over 20 000 slik jeg har hatt to år på rad nå - etter å ha hatt stabil tannhelse gjennom mange år, er krevende.

En enslig alderspensjonist jeg kjenner, fikk regning på 70 000 - da var allerede deler av kostnadene dekket av HELFO fordi det var refusjonsberettiget sykdom involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...