Gå til innhold

Drøyer lengst mulig å gå til tannlegen pga økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, påskelilje skrev:

Er ikke ferdig... skal til spesialist for betennelse i ei tann som allerede er rotfylt og har krone... Så kjenner ikke akkurat på følelsen av å være heldig 😁😮😁

Tror kanskje misforsto deg, du har kanskje ikke betalt for hele behandlingen ennå? I så fall er jeg enig i at du så avgjort ikke har vært heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Det er et stort flertall i befolkningen for at tannhelse skal inn i det vanlige helstetilbudet:

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/disse-ma-betale-for-rodts-lofte-om-bedre-tannhelse/3423550347.html

Det går på tvers av partiene. For eksempel er 83% av høyrevelgere enige, selv om høyre ellers liker private løsninger. Kun 24% er helt imot å betale skatt for dette for å finansiere dette. Man må jo betale på en eller annen måte uansett, så det er ikke "dyrt" å ta det over skatteseddelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det rare er at folk, i snitt, bruker mer hos frisøren enn hos tannlegen. Men er det noen som klager på frisørprisene, og mener det bør dekkes av staten? 

Anonymkode: 9963c...18e

Frisør er valgfritt. Et av de første innskrenkninger jeg gjør når økonomien er dårlig er å kutte ut eller begrense frisøren. Tannproblemer er helsefarlig. I verste fall kan betennelser fra tennene gå til hjerte. I tillegg kan de gi uutholdelige smerter. Noen mener tannproblemer er selvforskyldt. Men det er ikke mer selvforkyldt enn lungekreft kan være. Vi har forskjelligee gener, og derfor forskjellige svakheter. Jeg kan derfor ikke forstå hvorfor tennene skal holdes adskilt i trygdesystemet. En søvnløs uke med sterke smerter, uten økonomi til å oppsøke tannlege er resultatet for enkelte fattige nordmenn.

Anonymkode: 31be3...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg kan love deg at jeg har erfaring med dette. Jeg forstår også tankegangen din, men du må som meg prøve å snu den litt. 

Det tok meg 15 år å komme meg til tannlegen pga økonomi. Og det kostet meg så mye smerte at du aner ikke. Det kostet meg også to jeksler som ble helt ødelagte. 

Det siste døgnet med tannpine unner jeg ingen å oppleve, og jeg skal heller ikke utsette meg selv for slikt flere ganger.

Jeg gikk og hadde vondt i flere og stadig lengre perioder. Ble også sliten av de daglige smertene. Det som også er med tannpine er at det ikke går over, selv om det kommer og går. Til slutt må du gjøre noe med det om du vil eller ikke uansett, så denne lidelsen trenger du ikke å utsette deg for lenger. 

Nå går jeg en gang i året, det er noe jeg prioriterer. Det er mye billgere på sikt. Det er jo kjempedyrt å feks både rotfylle og sette kroner på tenner, så på sikt er det å gå til tannlegen årlig å fikse tennene altså billigere enn å la det gå så langt at du må rotfylle osv. Og så får du det jo så mye bedre selv også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er et stort flertall i befolkningen for at tannhelse skal inn i det vanlige helstetilbudet:

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/disse-ma-betale-for-rodts-lofte-om-bedre-tannhelse/3423550347.html

Det går på tvers av partiene. For eksempel er 83% av høyrevelgere enige, selv om høyre ellers liker private løsninger. Kun 24% er helt imot å betale skatt for dette for å finansiere dette. Man må jo betale på en eller annen måte uansett, så det er ikke "dyrt" å ta det over skatteseddelen. 

Dyrt og dyrt. Det vil anslagsvis koste et sted mellom 20 og 40 milliarder kroner. Nå vi ser hvor mye oppstyr det blir av skatteøkningen pga NRK-"lisensen", kan man lure om folk forstår hva det blir i skatteøkninger for finansiere dette.

Anonymkode: 9963c...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyrt og dyrt. Det vil anslagsvis koste et sted mellom 20 og 40 milliarder kroner. Nå vi ser hvor mye oppstyr det blir av skatteøkningen pga NRK-"lisensen", kan man lure om folk forstår hva det blir i skatteøkninger for finansiere dette.

Anonymkode: 9963c...18e

Alle helsetjenester koster skattebetalerne mye. Likevel ønsker de fleste et samfunn der vi får den hjelpen vi trenger.

Anonymkode: 31be3...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle helsetjenester koster skattebetalerne mye. Likevel ønsker de fleste et samfunn der vi får den hjelpen vi trenger.

Anonymkode: 31be3...dd1

Litt naivt å tro at alle får den hjelpen de trenger i helsevesent.

Anonymkode: 9963c...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt naivt å tro at alle får den hjelpen de trenger i helsevesent.

Anonymkode: 9963c...18e

Det burde være målet. Det er en av grunnene til at jeg synes det er greit at vi har så høye skatter og avgifter i Norge. Bruker myndighetene pengene våre fornuftig er det greit å betale i forhold til inntekt. Desverre er det langt fra realiteten.

Anonymkode: 31be3...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...