Gå til innhold

Rask pust hele tiden, er det tegn på kols?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg oppevde forleden at en venn/ bekjent av meg i kretsen min døde. Jeg reagerte på at personen alltid hadde rask pust (som om vedkommende løp selv om han satt i ro) . Og det virket veldig anstrengt. Hørte en sirklende spesiell lyd mens han pustet. Jeg ville ikke være frekk å spørre de nærmeste om hvorfor vedkommende pustet slik. Men per i dag angrer jeg. Vedkommende døde en del måneder etter at jeg så vedkommende sist. Av hjertestans. 

Vedkommende var aktiv, og gikk aktiv turer osv. Så dette var veldig merkelig. Personen fungerte veldig fint, men pusten var veldig anstrengt. I etterkant av dødsfallet spurte jeg familien om vedkommende hadde en sykdom som gjorde at han pustet slik. Nei det visste de ikke om sa de. Men det kunne være at kona til vedkommende vet noe vi ikke vet sa de. 

Jeg lurer derfor litt på dette med kolls.. Noen som vet litt om det? Kan dette ha vært kolls som utviklet seg til hjertestans? 

Anonymkode: 2ba04...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.3.2019 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Vedkommende var aktiv, og gikk aktiv turer osv. Så dette var veldig merkelig. Personen fungerte veldig fint, men pusten var veldig anstrengt.

Tung pust er (blant flere andre) et symptom på både Kols og andre sykdommer. Men de fleste har også et felles symptom som er økende problemer med fysisk anstrengelse / aktivitet. Du finner mye saklig info hvis du søker, også om at Kols-pasienter kan dø av hjertestans pga. manglende oksygen.

Men egentlig er det vel ikke noe å spekulere så mye på? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎15‎.‎03‎.‎2019 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Jeg oppevde forleden at en venn/ bekjent av meg i kretsen min døde. Jeg reagerte på at personen alltid hadde rask pust (som om vedkommende løp selv om han satt i ro) . Og det virket veldig anstrengt. Hørte en sirklende spesiell lyd mens han pustet. Jeg ville ikke være frekk å spørre de nærmeste om hvorfor vedkommende pustet slik. Men per i dag angrer jeg. Vedkommende døde en del måneder etter at jeg så vedkommende sist. Av hjertestans. 

Vedkommende var aktiv, og gikk aktiv turer osv. Så dette var veldig merkelig. Personen fungerte veldig fint, men pusten var veldig anstrengt. I etterkant av dødsfallet spurte jeg familien om vedkommende hadde en sykdom som gjorde at han pustet slik. Nei det visste de ikke om sa de. Men det kunne være at kona til vedkommende vet noe vi ikke vet sa de. 

Jeg lurer derfor litt på dette med kolls.. Noen som vet litt om det? Kan dette ha vært kolls som utviklet seg til hjertestans? 

Anonymkode: 2ba04...542

Hjertesvikt kan like gjerne være årsaken til pusteproblemene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, frosken skrev:

Hjertesvikt kan like gjerne være årsaken til pusteproblemene. 

Men han hadde pusteproblemer hele tiden de 9 månedene jeg kjente han. Ser For høres det ut som kolls eller sykdom bak det. 

Anonymkode: 2ba04...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, frosken skrev:

Hjertesvikt kan like gjerne være årsaken til pusteproblemene. 

Regner ikke med at han hadde hjertesvikt 9 måneder i forveien. Da burde han i såfall blitt behandlet for det da. 

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min far hadde kols. Og han var slik - han var andpusten. 

Anonymkode: 1553b...06f

Jeg tror at det kan ha vært kols. Da kan de gå rundt anpusten hele tiden tror jeg. 

Anonymkode: 2ba04...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han hadde pusteproblemer hele tiden de 9 månedene jeg kjente han. Ser For høres det ut som kolls eller sykdom bak det. 

Anonymkode: 2ba04...542

Kronisk hjertesvikt er en av flere typer sykdom som gir pusteproblemer. Poenget mitt var at det ikke bare er kols som gir denne typen symptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, frosken skrev:

Kronisk hjertesvikt er en av flere typer sykdom som gir pusteproblemer. Poenget mitt var at det ikke bare er kols som gir denne typen symptomer. 

Jeg kan ikke gjøre noe med det nå. Fyren er død. Men jeg angrer på at jeg ikke spurte hans nærmeste om hvorfor han pustet så anstrengt og så fort hele tiden. Jeg burde jo ha spurt for tenk om han hadde én sykdom som han ikke fanget opp selv. Men i den sammenhengen vi møttes så følte jeg at det ble frekkt å påpeke det.  Og jeg trodde at vedkommende hadde en sykdom som han var klar over. Kjipe greier. Men han kan jo vært klar over en diagnose men ikke fortalt om det til alle. Ikke lett å vite. 

Men trist utfall ble det. 

Anonymkode: 2ba04...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...