Gå til innhold

Regjeringen vil kutte ytterligere i AAP

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Unge bør få redusert minstenivået sitt for arbeidsavklaringspenger. Det er et forslaget til sysselsettingsutvalget, som la fram sin utredning til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie i dag.

– For mange av de unge som er på AAP er ikke helse den viktigste årsaken til at de er uten jobb. De kan ofte ha diffuse og sammensatte problemer. Da kan AAP gi et uheldig fokus på helse og svekke muligheten til å komme i arbeid, sier Steinar Holden, som har ledet utvalget.

For unge mellom 18 og 24 år er medianinntekten for de som mottar trygd 30 prosent høyere enn for de som ikke mottar trygd. Dette er den eneste aldersgruppen hvor det er slik. Dagens system gir uheldige insentiver for de unge, mener Holden.

https://frifagbevegelse.no/ntlmagasinet/unge-far-mindre-i-arbeidsavklaringspenger-hvis-regjeringens-ekspertuvalg-far-viljen-sin-6.158.620269.39cfa262fc

Dette til orientering.

Anonymkode: 09bd3...3eb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/447691-regjeringen-vil-kutte-ytterligere-i-aap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Problemene har veldig mye med arbeidsmarkedet av i dag å gjøre tror jeg. Fokus burde være mere der tror jeg. Bakgrunnen for forslaget tror jeg er at så mange mener at enkelte mennesker har det for lett. Jeg synes bare det er tragisk og tror ikke det hjelper noen.

Anonymkode: eb9ca...a2e

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unge bør få redusert minstenivået sitt for arbeidsavklaringspenger. Det er et forslaget til sysselsettingsutvalget, som la fram sin utredning til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie i dag.

– For mange av de unge som er på AAP er ikke helse den viktigste årsaken til at de er uten jobb. De kan ofte ha diffuse og sammensatte problemer. Da kan AAP gi et uheldig fokus på helse og svekke muligheten til å komme i arbeid, sier Steinar Holden, som har ledet utvalget.

For unge mellom 18 og 24 år er medianinntekten for de som mottar trygd 30 prosent høyere enn for de som ikke mottar trygd. Dette er den eneste aldersgruppen hvor det er slik. Dagens system gir uheldige insentiver for de unge, mener Holden.

https://frifagbevegelse.no/ntlmagasinet/unge-far-mindre-i-arbeidsavklaringspenger-hvis-regjeringens-ekspertuvalg-far-viljen-sin-6.158.620269.39cfa262fc

Dette til orientering.

Akkurat dette tror jeg kan være fornuftig. Særlig unge som fortsatt bor hjemme, får av og til altfor store utbetalinger på AAP. 

AnonymBruker
1 time siden, frosken skrev:

Akkurat dette tror jeg kan være fornuftig. Særlig unge som fortsatt bor hjemme, får av og til altfor store utbetalinger på AAP. 

Kunne det ikke være mer fornuftig, å ikke drive med sosial dumping politikk som gjør lønningene til ufaglærte så lave at minstesats aap blir høyere enn dem? Skjønner meg ikke på dere som er for fri flyt av ufaglært arbeidskraft inn hit hvor vi med høye utgifter, skal konkurrere mot folk med mye mindre utgifter, hvordan skal syke aap folk konkurrere mot disse, eller friske folk for den saks skyld...

Det er ikke mangel på folk som ønsker ufaglærte jobber i Norge, så å få flere til å konkurrere om en mangelvare, løser ingenting, det bare driver lønningene enda lenger ned... og så må dere kanskje sette ned AAP enda en gang da , vel -_- 

Demokratiet er blitt en vits, 2 ulver og en sau, er ikke mer å si, men tragisk at eventyret ender slik, vi hadde alle forutsetninger for å bli noe stort, men så kommer det til å bli noen kombinasjon av USA og Venezuela og Sverige, det verste fra alle 3 i en kulturellt berikende smeltedigel som noen nok vil elske tanken på helt til de må leve i systemet da selvsagt, men da er det for sent vettu

Lykke til, Norge

Anonymkode: 88501...ddc

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne det ikke være mer fornuftig, å ikke drive med sosial dumping politikk som gjør lønningene til ufaglærte så lave at minstesats aap blir høyere enn dem?

Høyresiden ønsker det fordi det lønner seg (for kapitaleierne), og fordi de da kan kutte i trygdene fordi lønningene presses nedover.

Venstresiden ønsker å være snille og gode mot verdens fattige som kan få lov til og komme hit å ta ufaglærte jobber (men ønsker ikke å ta inn over seg konsekvensene).

Imens koser eliten både fra høyre- og venstresiden seg seg i sine blendahvite enklaver.

Vi får se hvordan det går videre fremover.

Vi får se.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...