Gå til innhold

Ungdom angrer på "kjønnsbekreftende" operasjon


Gjest Gargamel

Anbefalte innlegg

stjernestøv
3 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Jeg hadde flere kaniner før. En av dem likte ikke gulrøtter og spiste popcorn hehe. Den elsket popcorn. Mens de andre var ulike alle sammen. Både i adferd og i hva de likte. Det er slik med mennesker og. Vi er ulike på mange måter. 

Ja og homoseksualitet finnes også i dyreverden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
2 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Dette var rart. Hun oppfører seg som en katt men er et menneske men... Jeg tror faktisk at hun føler seg som en katt uten at det er noe sykelig i det. Hun bare føler seg som en katt. Høres rart ut for oss som ikke er som henne men jeg synes at vi må akseptere den hun er så lenge hun oppfører seg fint. 

Ja hun har jo rett til å oppføre seg sånn hvis hun vil,det må folk bare akseptere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja og homoseksualitet finnes også i dyreverden. 

Det er sant. Jeg vokste opp med noen som var homoseksuelle.  De var noen flotte mennesker og de forsøkte å leve som det kjønnet de var født som. Men tilslutt orket de ikke å leve under det lenger. Og sto frem på Facebook. Jeg hadde forstått det for lenge siden fordi jeg så at de oppførte seg naturlig som det motsatte kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja hun har jo rett til å oppføre seg sånn hvis hun vil,det må folk bare akseptere. 

Enig. Jeg mener det samme som deg. Jeg tror hun føler seg som en katt og det må folk akseptere uten å skulle si at hun er gal. For hun behøver ikke være gal eller psykisk syk selv om hun føler seg som en katt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja hun har jo rett til å oppføre seg sånn hvis hun vil,det må folk bare akseptere. 

Haha meg og deg føler oss som to fisker? Haha tuller men om vi gjorde så synes jeg at det burde aksepteres. Alle mennesker har sitt. Ingen er perfekte. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Thebutterfly skrev:

Det er sant. Jeg vokste opp med noen som var homoseksuelle.  De var noen flotte mennesker og de forsøkte å leve som det kjønnet de var født som. Men tilslutt orket de ikke å leve under det lenger. Og sto frem på Facebook. Jeg hadde forstått det for lenge siden fordi jeg så at de oppførte seg naturlig som det motsatte kjønn. 

Ja, mange homoer er jo veldig feminine også da. Så det jeg tenker at folk kan tro er at datteren min er kun homo med sminke og jenteklær, men hun vil jo bytte kjønn. Det er noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
1 minutt siden, Thebutterfly skrev:

Haha meg og deg føler oss som to fisker? Haha tuller men om vi gjorde så synes jeg at det burde aksepteres. 

Fisk ja, haha :D Jeg ville heller vært en ørn da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja, mange homoer er jo veldig feminine også da. Så det jeg tenker at folk kan tro er at datteren min er kun homo med sminke og jenteklær, men hun vil jo bytte kjønn. Det er noe annet. 

Det må hun få bestemme selv når hun er gammel nok mener jeg. Hun må være voksen før hun får gjøre noe slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Fisk ja, haha :D Jeg ville heller vært en ørn da :) 

Hehe ja jeg ville faktisk valgt å heller være et annet dyr enn fisk. Å være en fugl må være fantastisk.  Fly over hele verden hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, Thebutterfly skrev:

Det må hun få bestemme selv når hun er gammel nok mener jeg. Hun må være voksen før hun får gjøre noe slikt. 

Ja hun er voksen. Men det er ikke sikkert at det er så lett å komme gjennom nåløyet, men jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 4.4.2019 den 11.52, Gargamel skrev:

Grunnen til at jeg bryr meg om dette er at jeg kjenner 2 case i RL. Ikke i familien, men nært. Jo mer jeg vet om det desto mer skeptisk blir jeg til hele idéen om å være "født i feil kropp". Jeg er skeptisk til ideen om at en jente på 16 kan vite at hun "egentlig er gutt". For meg minner det om anoreksia og andre fikse idéer man kan få i ungdommen.

Det er både en smitteeffekt på skolen og et sterkt innslag av surfing på ekkokammer på nettet, hvor man får støtte for tankene om at man alle problemer kommer av feil kropp. I tillegg er det helt samfunn rundt som elsker å vise hvor tolerante de er, og ikke tør stille et eneste kritisk spørsmål. Jeg tror det i noen tilfeller er for trange kjønnsroller som er problemet, og at noen føler de ikke kan være ekte jente hvis de er interessert i gutteting (inkludert andre jenter).

https://www.nettavisen.no/livsstil/svenske-leger-advarer---ungdommer-angrer-pa-kjonnskorrigering/3423649272.html

Jeg holder klokelig kjeft i RL, men skriver her 🙂

Hei!

Jeg skrev jeg likte innlegget ditt, og jeg gjør det, men jeg ser også at mange tenker som deg, også jeg til en viss grad, og jeg har snakket med flere homofile om dette, som var "like imot" tanker om Født i feil kropp og kjønnskorrigerende behandling, som alle andre.

Derfor begynte jeg å lese litt mer om det, og i hvert fall i Norge er kriteriene ekstremt strenge for å få dette, og jeg ble truffet av lidelsen, det er for mange, som føler seg som gutter, å utvikle bryster, og ikke få hjelp til å bli kvitt dem.

Jeg så en dokumentar Louis Theroux, på nrk, som het Barn født i feil kropp, og etter den ble det vanskeligere mene noe bastant og bestemt.

Jeg syns derfor muligens dagens holdning, er ok, at det skal mye til og lang overveielse og ekskludering av andre årsaker til, før man opererer. 

Jeg kjenner bare ett tilfelle som har fått kjønnskorrigerende behandling, og den personen virker veldig fornøyd med å skifte kjønn.

For meg er det ikke helt til å forstå...Selv om jeg blir tiltrukket av kvinner, så har det aldri falt meg inn å ønske bli gutt fysisk, ei heller ville jeg følt det bekvemt tror jeg om en jentekjæreste, skulle plutselig endre kjønn, og bli mann, og det jeg ikke er egentlig tiltrukket av...

Så jeg må melde pass, jeg forstår det ikke, men folk er forskjellige, og man vet lite hvordan virkeligheten er for en annen, om man ikke har vært i dennes situasjon, derfor syns jeg man skal ha en ydmyk tilnærming til slike saker, det er et unikt menneske, i hver enkelt sak, og de har hver sine følelser og ønsker og motiver for evt ønske, behov for kjønnskifte.

Det som grep meg like mye med den dokumentar, som å høre hva barna selv hadde å si, var å se og høre, hvordan prosessen var for foreldrene, jeg tror for absolutt alle, var den en lang, tung og svært vanskelig prosess de gikk gjennom. Der de trodde de fikk en sønn, og der det bare ikke gikk så strømlinjeformet.

Men jeg tror vi er mange som hadde tjent på om kjønnsrollene hadde blitt mindre trange, inkludert meg, selv om jeg aldri ønsket bli mann og få penis, jeg har bryster, og det holder liksom da med ting som er i veien.

Jeg har jo selv kjent på at jeg ikke passer så godt inn i "vanige kvinneselskaper", eller hvordan beskrive det...

Det er mye lettere for meg å sette meg ned med andre fedre, og slippe prate ( det er det beste), og evt hvis man må prate så er det i hvert fall om noe konkret/ noe man kan ha nytte av.( nest best) Min erfaring er at det er langt ferre menn som gjør meg nervøs og ukomfortabel, med mange kvinner blir jeg ofte mer usikker, fordi ordene bare svirrer, og jeg får liksom ikke et rolig minutt til å få tenke meg om og evt produsere et svar/mening/løsning . Men det fins jo en hel del kvinner som er som meg, feks Trine, her på forumet, ( og sikkert flere) men den slags fastlåste kjønnsrolle-sterotypier, gjør at både kvinner som oss, og menn som er mer skravlete og mer i damekategorien av sterotypier, sikkert kan føle seg annerledes, men jeg tror det er langt fra å føle seg ukomfortabel og annerledes, til å ville endre på kjønnet sitt fysiologisk. 

Så jeg vil nok heller innta lytterrollen, og være ydmyk, fordi dette er et tema jeg ikke skjønner, fordi jeg har aldri kjent på det selv, og jeg greier ikke derfor sette meg inn i det eller egentlig forstå det.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, Thebutterfly skrev:

Hehe ja jeg ville faktisk valgt å heller være et annet dyr enn fisk. Å være en fugl må være fantastisk.  Fly over hele verden hehe

Ja det er herlig å fly :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest russian

Jeg deler bekymringen. Kjenner noen voksne som har skiftet kjøtt etter operasjon og er overbevist om at de har gjort det som var riktig. Men at ungdom  i en periode av livet hvor man er usikker på det meste skal få slik behandling er for meg bekymringsfullt. Jeg så forresten et interessant program en gang, det var to godt voksne svenske menn som hadde blitt kvinner men angret. De hadde en samtale bare de to seg imellom. Det er klart at de slet med noe, men at å skifte kjønn ikke var løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly

Jeg tenker mest på helsen. Å operere for å skifte kjønn kan vel være farlig. Så derfor mener jeg at det beste er å akseptere at man er født i feil kropp om man faktisk føler det sånn. Og heller leve med det. Men ellers kan man jo kle seg og oppføre seg som det motsatte kjønn om man vil.

Å operere og tukle med kroppen (hormoner) i slike sammenhenger blir for risikofyllt etter min mening. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på foredrag med noen i Rosa kompetanse i Fri for noen uker siden, og fikk inntrykk at de ihvertfall har fokus på at en del angrer skjønnskifteoperasjoner. Hun sa også at de er veldig skeptiske til at det utføres kjønnskorrigerende behandling på barn som er født med både mannlige og kvinnelige kjønnsorganer, selv om de velger hvilket kjønn barnet egentlig har utfra hormoner og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja og homoseksualitet finnes også i dyreverden. 

Hadde en kanin som knullet med en annen han-kanin. Men årsaken kan være at det var ingen hun-kanin i livene deres. 

Anonymkode: efed7...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en kanin som knullet med en annen han-kanin. Men årsaken kan være at det var ingen hun-kanin i livene deres. 

Anonymkode: efed7...3f9

Mannfolk er veldig nødne og tar det de får. 

Anonymkode: ef072...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.4.2019 den 20.57, Betti 11 skrev:

Det er ikke bra. Hva hvis de angrer på det?

Det er vel heller bra. For sånn det er nå kan man føle seg som det andre kjønn og bytte kjønn i pass o.s.v. uten å operere seg, så om de angrere kan de bare søke om å bytte kjønn igjen.

For meg er det rart. Jeg kjenner flere som har vært født i feil kropp og likeheten for de alle er at de syntes det er ekkelt og rart at de har kjønnsorganene til det andre kjønn, de kunne aldri levd hele livet sitt med en penis når de følte seg som jente og omvendt! Så jeg tenker at kjønnskorigerende operasjon burde være ett krav til bytte av kjønn juridisk sett. Men også at man burde ha aldersgrense på det, evt ett vist antall samtaler før det blir gjennomført.

Hva de vil kalle seg er noe helt annet. Om de vil ha penis og kalle seg jente gjør meg ingenting, men juridisk mener jeg er noe annet.

 

20 timer siden, Thebutterfly skrev:

Her er en som ble født som en katt i en feil kropp. Interessant tema.

Nå vet jeg ikke noe om akkurat hu her, men jeg var/er mye innom anime/cosplay miljøet og gud så vanlig det der er. Mange starter med interesse for anime, er "noe" annet enn det de er i virkeligheten, så vokser de en del år også er det plutselig gått over. Men forskjellen er at før skrev man ikke om dette på nettet eller var i nyhetene, man var det privat. Nå varer det nok mye lengre, og mange bytter over til å leve som furry på cons og har ett "normalt" liv med venner, kjæreste og jobb ellers.

Anonymkode: e968a...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en kanin som knullet med en annen han-kanin. Men årsaken kan være at det var ingen hun-kanin i livene deres. 

Anonymkode: efed7...3f9

Ja det ser man jo i amerikanske fengsler også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...