Gå til innhold

Hva er det nærliggende å tro at er i veien med meg? Nummenhet, hevelser etc.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har i 3 år opplevd dette og hatt disse symptomene:

Nummenhet
Hjertebank, arytmi, doble slag, svak puls
Smerte i kroppen, særlig armene og hendene
Kløe, både på innsiden og utsiden av kroppen
Svimmelhet og tåkete syn
Eksem og atopisk hud
Kviselignende utslett
Rødt utslett ved dusjing (jeg har ikke vært sånn før og det er dramatisk forverret de siste 6 mnd)
Smertefulle, svake hevelser, hvis det synes på meg at jeg er hoven så føler jeg meg forferdelig dårlig. Virker som om hevelsene skjer mest på innsiden av kroppen
Trøtthet/utmattelse/slapphet
Depresjon og angst
Prikking i hender og ben
En følelse av press i hele kroppen
Dårlig mage og magesmerter
Opphovning i magesekken, samt sterke smerter i magesekken
Feber
Kvalme
Hodepine
Skjelvinger

 

Nå har jeg listet opp alt jeg kommer på. Så til problemet: Har vært til utredning på 3 forskjellige sykehus, og ingen finner ut hva som feiler meg. Enkelte symptomer kan knyttes opp mot angst, andre IKKE. Jeg har testet det. 

Jeg er atopiker, med allergier og eksem. Det vet jeg, det vet legene, det viser prøvene. 

Total IgE er på 1500+. Ingen vet hvorfor. 

Jeg har vært hos "allergispesialister" og vi vet jeg har mange allergier, men dette er ikke typisk allergi. Så jeg har vært hos "hudspesialister" pga mistenke om angioødem eller elveblest, men dette er ikke typisk angioødem eller elveblest, så det er det heller ikke. Jeg har vært på akuttmottaket og snakket med nevrolog, jeg har tatt masse blodprøver og prikktester. Ja, det viser at jeg er allergisk. Ikke noe mer.

Symptomene kommer hvis jeg er i kontakt med spesielle stoffer, f.eks. soya. Eller såper jeg ikke tåler. Da mister jeg følelsen i kroppen og kan begynne å skjelve. Hvis jeg spiser nøtter, mister jeg kontrollen over kroppen og tungen, og havner nesten i sjokk. Men det ER de samme symptomene: Smerten, nummenheten, hevelser, skjelvinger, doble hjerteslag. Det ekspertene stusser på er nummenheten og smertene. Ingen klarer å forklare det. Ingen vet hvem jeg kan henvises til; fastlegen er rådvill.

Det er tatt MR av rygg og nakke, uten funn. Jeg har forhøyet risiko for å få blodpropper, og jeg har litt gikt. That's it. Ikke noe som kan forklare dette. Min ene forelder har samme symptomer og de har mistenkt Lupus, men ingen mistenker det hos meg. Hn har i tillegg tydelige utslett som kommer dersom hn hopper over en antihistamindose. Jeg begynner også å klø hvis jeg hopper over en dose antihistaminer. Jeg går nå på 20mg Aerius om dagen, det er 4 tabletter. Likevel hjelper det ikke nok. 

Hvor bør jeg dra neste gang? Hva skal jeg be legen om? 
 

Anonymkode: e7f98...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

På 8.4.2019 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Hvor bør jeg dra neste gang? Hva skal jeg be legen om? 
 

Anonymkode: e7f98...d99

Det er ingen lege som svarer her inne dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Det er ingen lege som svarer her inne dessverre.

Jeg spurte heller ikke leger... Du har sitert meg på "hva skal jeg be legen om"... ;)

Anonymkode: e7f98...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte heller ikke leger... Du har sitert meg på "hva skal jeg be legen om"... ;)

Anonymkode: e7f98...d99

Jo, men jeg tenkte du var ute etter en annen leges innspill. :)

Har du vurdert å gå drastisk til verks gjennom kostholdet? Jeg sier slett ikke at det er tilfelle hos deg, men kroppen kan reagere på matvarer man vanligvis ikke tenker på at kan gi utslag. Melk, mel, kunstige stoffer... Nå aner jo ikke jeg noe om hva du spiser i dag, men selv ville jeg prøvd å spise så ren mat som overhodet mulig, lage alt fra bunnen av og kanskje spise ganske så vegetarisk til å begynne med. Innføre en og en ny matvare for å se om det er noe man reagerer på. Ville holdt meg unna korn, kunstig søtning, sukker og melk om det lar seg gjøre. Altså spist grønnsaker i alle former, noe frukt, nøtter, belgfrukter og noe egg (for B12). Med mindre du vet sikkert at du alt reagerer på noe av dette. Med andre ord - lavkarbo, men uten svinekjøtt, vilt pleier vel å være ganske safe, ikke oppdrettsvilt, men skikkelig vilt. Det høres kanskje kjedelig ut, men jeg vil tro du vil merke bedring etter et par uker om det fungerer.

Bare et forslag fra meg som er veldig overbevist om at kosten har mye mer å si for kroppen enn vi er klar over. Lykke til, hva du enn velger å gjøre! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 26.4.2019 den 13.51, Lillemus skrev:

Jo, men jeg tenkte du var ute etter en annen leges innspill. :)

Har du vurdert å gå drastisk til verks gjennom kostholdet? Jeg sier slett ikke at det er tilfelle hos deg, men kroppen kan reagere på matvarer man vanligvis ikke tenker på at kan gi utslag. Melk, mel, kunstige stoffer... Nå aner jo ikke jeg noe om hva du spiser i dag, men selv ville jeg prøvd å spise så ren mat som overhodet mulig, lage alt fra bunnen av og kanskje spise ganske så vegetarisk til å begynne med. Innføre en og en ny matvare for å se om det er noe man reagerer på. Ville holdt meg unna korn, kunstig søtning, sukker og melk om det lar seg gjøre. Altså spist grønnsaker i alle former, noe frukt, nøtter, belgfrukter og noe egg (for B12). Med mindre du vet sikkert at du alt reagerer på noe av dette. Med andre ord - lavkarbo, men uten svinekjøtt, vilt pleier vel å være ganske safe, ikke oppdrettsvilt, men skikkelig vilt. Det høres kanskje kjedelig ut, men jeg vil tro du vil merke bedring etter et par uker om det fungerer.

Bare et forslag fra meg som er veldig overbevist om at kosten har mye mer å si for kroppen enn vi er klar over. Lykke til, hva du enn velger å gjøre! :) 

Forstår forslagene dine! Men jeg spiser allerede rent. Jeg reagerer på all frukt, nøtter, bær... lista er enorm... Spiser ikke godteri. Drikker ikke brus. Kan nesten ikke kjøpe pålegg engang. 

Anonymkode: e7f98...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva kom først da? Kom alt samtidig ?

På 8.4.2019 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Det ekspertene stusser på er nummenheten og smertene.

Anonymkode: e7f98...d99

Jeg er ingen lege men rent hypotetisk sett høres det ikke veldig rart ut om du etter den listen du kom med med andre symptomer, som følge av allergier, spenner musklene noen steder, som lett kan føre til litt press på nerver, som fort fører til nummenhet og smerter i muskler ettersom nerven blir irritert

Bare en vill spekulasjon fra min side, ellers vet jeg ingenting om slikt

Men du får ha lykke til

Anonymkode: f144f...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...