Gå til innhold

Hvor alvorlig er det? Alkoholiker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært kjæreste med en ufattelig snill og god mann i ett år. For en tid tilbake begynte jeg å mistenke at han drikker for mye alkohol. Jeg har ikke spurt han om dette i frykt for at han skal nekte og skjule det bedre for meg, men jeg har snoket. Sikkert ikke så realt av meg, men veldig viktig for meg å finne ut av dette. Jeg trodde endelig jeg hadde funnet drømmemannen. Dette er så viktig for meg. 

Han går på jobb hver dag. Er aldri syk. Men det er tydelig at han drikker flere ganger i uken. Jeg vet ikke hvor ofte. To ganger har jeg kjørt uanmeldt til han (en mandag og en torsdag) og sett at han tidlig på kveld ligger og sover tungt på sofaen med rødvinskartongen på bordet.Hver fredag og lørdag drikker han masse rødvin. Det er som om han ikke kan stoppe. Fyller glasset helt fullt rett før han skal legge seg. Han skjuler at han går på polet ukedagene. Men jeg har sett at han gjør det. Hver søndag virker det som at han helst vil være alene. Vi er sammen hver fredag og lørdag, så det trenger jo ikke bety noe, men jeg tror jo at det betyr drikking.

Jeg mistenker at han alltid drikker rødvin søndagsmorgen før jeg står opp. Når jeg står opp og går på badet, så hører jeg at han reiser seg og går ut på kjøkkenet. Skal sikkert gjemme glasset.. I dag sto jeg ekstra tidlig opp. Jeg hørte at han snorket på sofaen. Jeg går inn og ser at det er rødt i kaffekoppen hans. Han har altså drukket rødvin fra den i dag tidlig. 

Jeg blir så lei meg, oppgitt og redd. Han kan vel kalles en alkoholiker, men hvordan er det mulig å gå på jobb etter å han drukket masse rødvin kvelden før? gang på gang? Når han takler det, er det da håp om at dette kan han slutte med? Jeg kan knapt merke på han når han har drukket. Han blir liksom aldri full selv om han drikker MYE rødvin. 

Hva bør jeg gjøre og hvordan bør jeg konfrontere han med dette? Jeg er så glad i han. 

Anonymkode: 5fd3e...aa3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/447928-hvor-alvorlig-er-det-alkoholiker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva bør jeg gjøre og hvordan bør jeg konfrontere han med dette? Jeg er så glad i han. 

Anonymkode: 5fd3e...aa3

Det er ingen vits å gå rundt grøten, men si ganske rett ut at du har lagt merke til at han drikker mye og at det bekymrer deg. Sannsynligvis vil han blåse av det og mene at han har full kontroll så tenk gjerne gjennom hva du vil si dersom han prøver å bortforklare det. For at han har et stort alkoholproblem er det ingen tvil om og det er nok bare et spørsmål om (kort) tid før det hele sprekker i forhold til jobben.

Han har garantert ett alkoholproblem. Du drikker ikke tidlig om morgenen hvis du ikke har det. Hvem er det som gjør det da?

Jobben er det siste som glipper for en alkoholiker. Det er ikke sjeldent at forholdene ryker før jobben, så dette er det siste han vil tviholde på, men til slutt blir han tatt i å være beruset på jobben også. Da spørs det hva jobben gjør, om han blir sparket på dagen eller om de har ett opplegg for dette som han blir tvunget inn i. 

AnonymBruker

Dette er som å lese om venninna mi sin eks (og barnas far). 

Verdens snilleste mann. Drakk i det skjulte. Fungerte godt på jobb. I tillegg trente han. 

Hun orket ikke mer til slutt. Først mistet han henne, så venner, barn og jobb. I den rekkefølgen. 

Han er imidlertid tørrlagt nå, mange år etter. Vet ikke hva som motiverte han, men tipper det var barna, som nå er unge voksne. 

Håper du får gode råd om hva du skal gjøre. 

Anonymkode: 6320a...e80

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...