Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er generelt skeptisk til medisiner og liker å vite hvordan disse fungerer på hjernen. Har søkt på forumet her, men finner ikke noe konkret svar. Det jeg lurer på er at når det står dopaminerg, hva vil det si? Og antipsykotika, hever eller senker det nivået av dopamin i hjernen. Samme tenker jeg om SSRI, hever eller senker det nivået av serotonin? Kupton, du kan kanskje dette. Du virker til å ha veldig mye informasjon og det er veldig nyttig å ha en som deg på forumet. Takk for alle svar du har gitt meg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dopaminerg betyr bare at det virker på ett av dopaminsystemene i hjernen. De fleste antipsykotika virker ved at de blokkerer D2-reseptoren (som er en mottakerstedene for dopamin på nervecellen) slik at ikke dopaminet får aktivert cellen på den måten. De endrer altså ikke nivået av dopamin i hjernen (i hvert fall ikke direkte), bare hindrer at det virker på noen steder på noen celler...

SSRI medisiner virker stort sett ved å hjemme reopptak av serotonin som har blitt utskilt mellom nerveceller slik at det blir tilgjengelig for aktivering av mottakercellen en lenger periode. Mengden serotonin øker altså ikke i sin helhet, men blir tilgjengelig for mottakercellen over en lenger tid, slik at det kan aktivere den lenger... Noe slikt, i teorien i hvert fall.

Skrevet

Ok. Tusen takk for svar AJP. Da ble jeg litt klokere, men en ting jeg lurer på er: går på 300mg seroquel og 50mg Aduvanz mot ADD. Dette er jo etter hva jeg har forstått sentralstimulerende og øker dopaminmengden i hjernen på samme måte som alkohol. Det som skjer hos meg er at effekten av seroquel blir fullstendig borte. Samme med imovane, denne også mister effekten sin når jeg bruker aduvanz. Jeg ble da litt nyskjærrig på om disse medisinene jobber mot hverandre og den ene øker dopamin og antipsykotika senker. 

Skrevet

Dette er ikke en interaksjon mellom legemidlene. Det er heller den enkle forklaringen at Aduvanz gir søvnløshet som bivirkning, og at denne er så sterk at verken Seroquel 300 mg eller Imovane klarer å overvinne den.

Du tar Aduvanz kun om morgenen?

Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Dette er ikke en interaksjon mellom legemidlene. Det er heller den enkle forklaringen at Aduvanz gir søvnløshet som bivirkning, og at denne er så sterk at verken Seroquel 300 mg eller Imovane klarer å overvinne den.

Du tar Aduvanz kun om morgenen?

Ja, tar 50mg på morgenen. Kan økning av seroquel være en mulighet? Har avtale med legen at jeg styrer doseringen litt selv etter behov. 

Skrevet

Hvis dere har den avtalen, kan du trygt følge den. 

Skrevet

Kanskje jeg er dum som spør, men hva er vitsen med å ta amfetamin og et antipsykotikum sammen? Det blir jo (som du merker) som å tråkke på gassen og bremsen samtidig når du kjører bil, og disse medisinene har jo nærmest antidoteffekt på hverandre? 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Kanskje jeg er dum som spør, men hva er vitsen med å ta amfetamin og et antipsykotikum sammen? Det blir jo (som du merker) som å tråkke på gassen og bremsen samtidig når du kjører bil, og disse medisinene har jo nærmest antidoteffekt på hverandre? 

Jeg fungerer strålende på Attentin og Seroquel. Burde jeg ikke det? 

Anonymkode: 8c072...9cd

Skrevet
6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Egentlig et ganske interessant spørsmål. Jeg tar 50-70 mg Elvanse for ADHD, og 25-50 mg seroquel for søvn. For min del tråkker jeg på bremsen ved begge medisiner. Før jeg begynte på Elvanse hadde Quetiapin ingen effekt på søvnen, men etter jeg begynte på Elvanse så sovner jeg av så små doser som 25-50 mg. Jeg var skeptisk til Elvanse pga. søvnproblemer,  men så viser det seg at de hjelper på søvnen av en eller annen uforklarlig grunn. Jeg kan lite om farmakologi, men jeg syns det er ganske fasinerende fagfelt! 

Men i TS sitt tilfelle er nok forklaringen kupton kommer med trolig helt riktig, siden effekt av både imovane og seroquel forsvinner ved bruk av Aduvanz. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Amfetamin har et mye mer bredspektret virkeområde enn antipsykotiske medikamenter. Amfetamin virker som en ved å hjemme dopamin og  noradrenalin reopptak fra synapser samt at det reverserer reopptaksmekanismen i nerveceller og da fører til at mer dopamin og noradrenalin blir tilgjengelig i synapsene. I tillegg til dette har det en direkte påvirkning på mekanismer inne i nerveceller. Antipsykotiske medisiner virker ved å blokkere spesifikke reseptorer utenpå nerveceller, altså kommunikasjonen mellom dem. Så en viss motstridende effekt på noen områder, men langt fra alle.

DopamineDeprived
Skrevet
På 17.4.2019 den 23.49, Nattergalen skrev:

Egentlig et ganske interessant spørsmål. Jeg tar 50-70 mg Elvanse for ADHD, og 25-50 mg seroquel for søvn. For min del tråkker jeg på bremsen ved begge medisiner. Før jeg begynte på Elvanse hadde Quetiapin ingen effekt på søvnen, men etter jeg begynte på Elvanse så sovner jeg av så små doser som 25-50 mg. Jeg var skeptisk til Elvanse pga. søvnproblemer,  men så viser det seg at de hjelper på søvnen av en eller annen uforklarlig grunn. Jeg kan lite om farmakologi, men jeg syns det er ganske fasinerende fagfelt! 

Men i TS sitt tilfelle er nok forklaringen kupton kommer med trolig helt riktig, siden effekt av både imovane og seroquel forsvinner ved bruk av Aduvanz. 

Legen på DPS fortalte meg at for noen med ADHD hjelper sentralstimulerende på søvn, rett og slett fordi både tankekjør og hyperaktivitet ofte stjeler søvnen :) Veldig interessant egentlig. Det med at Seroquell ikke hadde effekt på søvnen kan jo potensielt også forklares med at uroen/hyperaktiviteten var for sterk til å overstyres av Seroquellen, og eventuelt at du nå på medisiner i større grad har ro på deg til registrere effekten av den. Jeg fikk meg iallefall helt klart endel overraskelser da jeg begynte på medisiner 😛 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...