Gå til innhold

Er det sånn at en må juge om selvmordstanker for å få hjelp i dette landet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det første, og siste, de spør om er om en har slike tanker. Svarer man nei, blir det ikke regnet alvorlig nok til å få hjelp. Det har jeg opplevd flere ganger. Tror eg lyver neste gang.

Anonymkode: 83307...061

Videoannonse
Annonse
Gjest elina777
Skrevet

Jeg har aldri måttet juge for å få hjelp 

Skrevet

Hvem er det som spør? Har du snakket med fastlegen? Det kommer jo an hvor akutt der er. Når du har moderate lidelser blir du ofte henvist til kommunehelsetjenesten. Alvorlig syke kommer til dps. Psykiatriske kommunhelsetjeneste skal avlaste lokale dps fordi det for mye pasienter. Når du har tanker kommer du vanligvis til en sykepleier i kommunen. Da har du samtaler og om å se hvor alvorlig det er. Når det viser seg å være alvorlig kan du bli henvist til dps. Sånn er det i min kommune.

Skrevet (endret)

Hva er symptomene dine du ikke får hjelp for uten å lyve da? Og hvilken instans henvender du deg til?

Jeg skjønner forsåvidt for eksempel at man ikke får god hjelp på legevakten for f.eks angst og mindre kriser hvis det ikke er fare for liv og helse. Men at man ved objektivt alvorlige tilstander som psykose og mani får akutt hjelp.

Jeg synes at en målsetning for psykiatrien bør være å gi så god hjelp hos fast behandler at man minimerer antallet akutte hendelser. Det gir nemlig veldig liten hjelp å snakke med en overstresset lege eller sykepleier på legevakten, med mindre man har alvorlige symptomer og fare for liv. Den beste hjelpen får man hos fast behandler som kjenner deg.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Det er ting folk burde kunne snakke med legen sin om føler jeg. Veldig synd hvis det ikke er slik for alle synes jeg.

Anonymkode: 4c93d...2e6

Skrevet

Det er ikke bra at man må gå sånn. Det burde være annerledes. Dessverre trenger helsevesen så mye penger. Med mer personal hadde man mindre ventetider og burde unngå akutte innleggelser og langtidssyke. Jeg er spent i hvilken retning det gå.

stjernestøv
Skrevet

Jeg har aldri måttet lyge nei, og må ikke være suicidal heller. Har fått beskjed om at jeg kan be om innleggelse hvis jeg trenger det. 

FjellOgDalar
Skrevet

For å komme på psykehuset må det være ille. DPS døgn har betydelig lavere terskel. Trenger man ikke stengte dører, er sistnevnte å foretrekke. Det er mer rutiner og man jobber mer målrettet. Slik det er organisert nå, er min erfaring at de lukkede avdelngene på psykehuset er mest "akutt-rettet" ved alvorlige problemer med fare for liv og helse. Med andre ord psykoser, suicidalitet o.l. Når man er stabilisert, blir man enten skrevet ut eller videre til kommune, DPS døgn/poliklinikk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...