Gå til innhold

Kan aurorix og wellbutrin kombineres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

håper noen kan svare

Kan aurorix og wellbutrin kombineres?

Anonymkode: 2487d...8c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fremkommer ingen interaksjoner i interaksjonsdatabasen

Skrevet (endret)

Nei, disse skal som hovedregel ikke kombineres. Risikoen er kraftig blodtrykksøkning når du bruker MAOI sammen med noradrenalinreopptakshemmere. Jeg tror noen spesialister prøver slike kombinasjoner for behandlingsresistente, men da må blodtrykket overvåkes veldig nøye. 

Bruk av MAO-hemmere er kontraindisert i felleskatalogen for Wellbutrin. Du kan ikke stole helt på interaksjoner.no

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei, disse skal som hovedregel ikke kombineres. Risikoen er kraftig blodtrykksøkning når du bruker MAOI sammen med noradrenalinreopptakshemmere. Jeg tror noen spesialister prøver slike kombinasjoner for behandlingsresistente, men da må blodtrykket overvåkes veldig nøye. 

Bruk av MAO-hemmere er kontraindisert i felleskatalogen for Wellbutrin. Du kan ikke stole helt på interaksjoner.no

Tusen takk for svar:)

går på blodtrykksmedsin for migrene vet ikke om d hjelper?

virker begge disse medsiner på nordrenalin og dompamin?

da er d tryggest å velge 1 av dem da

blir helt koko av kunnskapsløse behandlere!!!

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar:)

går på blodtrykksmedsin for migrene vet ikke om d hjelper?

virker begge disse medsiner på nordrenalin og dompamin?

da er d tryggest å velge 1 av dem da

blir helt koko av kunnskapsløse behandlere!!!

Du bør ikke kombinere de som førstevalg. Antar du går på betablokkere mot migrene, og da skal man være spesielt forsiktig med kombinasjonen, da det er en risiko for kombinasjonen av høyt blodtrykk og kompensatorisk alvorlig bradykardi (for lav puls). Du må nok velge en av dem :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Du bør ikke kombinere de som førstevalg. Antar du går på betablokkere mot migrene, og da skal man være spesielt forsiktig med kombinasjonen, da det er en risiko for kombinasjonen av høyt blodtrykk og kompensatorisk alvorlig bradykardi (for lav puls). Du må nok velge en av dem :) 

Oi, har tatt begge i dag, men får bare ta en i morgen. Kan jeg spørre, hvilken virker hvor i hjernen? På hvilken reseptorer?

sliter m ekstrem angst som er blitt alvorlig depresjon 

så usikker på hvilken som er best....:/

går også fortiden på parlagin forte, ikke høy dose, så trenger at de virker.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oi, har tatt begge i dag, men får bare ta en i morgen. Kan jeg spørre, hvilken virker hvor i hjernen? På hvilken reseptorer?

Setter utrolig pris på dine svar og kunnskap. 

Håper du kan svare på forrige innlegg også

:)

Skrevet

@kupton denne må nesten du svare på i og med at begge medisiner er skrevet ut? Jeg mener dette er grovt uforsvarlig av legen. Kombinasjonen er kontraindisert for begge preparater. 

Skrevet

De to skal ikke kombineres. Fra Felleskatalogen: Skal ikke brukes samtidig med MAO-hemmere, type A og B, pga. fare for bivirkninger, da disse også øker aktiviteten i katekolaminerge nervebaner, men ved ulik mekanisme enn bupropion. Det bør gå minst 14 dager mellom seponering av irreversible MAO-hemmere og oppstart av bupropionbehandling. For reversible MAO-hemmere, er det tilstrekkelig med en periode på 24 timer.  Aurorix er en reversibel MAO-hemmer.

Wellbutrin kan svekke effekten av PF da den hindrer kodein i å bli omdannet til morfin (via CYP2D6).

Hvilken av de to (W eller A) som er best for deg, tørr jeg ikke si noe om.

Jeg tørr ikke å skrive mer spesifikt om dette til en person jeg ikke kjenner. Helt spesielle "ulovlige" kombinasjoner kan brukes om legen er superspesialist, kjenner pasienten svært godt og oppfølgingen er svært nøye. Men det er svært sjelden unntak.

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke svare på hvem du bør ta, men hvis det er ekstrem angst ville jeg personlig mye heller brukt Aurorix enn Wellbutrin. Særlig hvis det er angsten som har gitt depresjonen. Jeg synes imidlertid du bør snakke med lege i morgen og informere om at du har fått en potensielt farlig medisinkombinasjon. 

Å gi Wellbutrin mot angst synes jeg i seg selv er betenkelig. Å gi den sammen med en MAO-hemmer er noe du kunne blitt saksøkt for.

I tillegg ødelegger Wellbutrin effekten til kodein, som Kupton skriver. Hvis du bruker Metoprolol mot migrene er det en interaksjon der også.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg kan ikke svare på hvem du bør ta, men hvis det er ekstrem angst ville jeg personlig mye heller brukt Aurorix enn Wellbutrin. Særlig hvis det er angsten som har gitt depresjonen. Jeg synes imidlertid du bør snakke med lege i morgen og informere om at du har fått en potensielt farlig medisinkombinasjon. 

Å gi Wellbutrin mot angst synes jeg i seg selv er betenkelig. Å gi den sammen med en MAO-hemmer er noe du kunne blitt saksøkt for.

I tillegg ødelegger Wellbutrin effekten til kodein, som Kupton skriver. Hvis du bruker Metoprolol mot migrene er det en interaksjon der også.

Helt i sjokk!

behandleren kjente ikke til noe av dette og sur for at jeg hadde sjekket på nettet.

skal slutte der, men lenge til ny behandler kommer

tror jeg må bare holde meg til aurorix da siden jeg sliter sånn med angst og trenger effekt av parlagin forte.

aurorix hemmer ikke effekten av parlagin forte? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt i sjokk!

behandleren kjente ikke til noe av dette og sur for at jeg hadde sjekket på nettet.

skal slutte der, men lenge til ny behandler kommer

tror jeg må bare holde meg til aurorix da siden jeg sliter sånn med angst og trenger effekt av parlagin forte.

aurorix hemmer ikke effekten av parlagin forte? 

Det står i Felleskatalogen for begge medisinene og burde vært barnelærdom for noen som skal behandle i psykiatrien. Men det har nesten sluttet å overraske meg hvor lite enkelte leger kan. Du er prisgitt at dette er noe han interesserer seg for. 

Aurorix hemmer ikke effekten til PF slik som Wellbutrin gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
På 7.5.2019 den 13.12, issomethingwrong skrev:

Det står i Felleskatalogen for begge medisinene og burde vært barnelærdom for noen som skal behandle i psykiatrien. Men det har nesten sluttet å overraske meg hvor lite enkelte leger kan. Du er prisgitt at dette er noe han interesserer seg for. 

Aurorix hemmer ikke effekten til PF slik som Wellbutrin gjør. 

Du tenker på Kupton?

du er flink og:)

nei jeg har blitt ødelagt av feilbehandling medisinsk mange en gang

desverre er det så vanskelig å bytte psykiater, og har ikke råd til privat, men er ingen her jeg bor nesten.

fastleger har eg gitt opp kommer selvskadet, syksommen psykisk har ført til utallige dødsforsøk, men ikke lett å dø smertefritt, men neida lite hjelp å få. Og siden jeg har angst og depresjon så har jeg jo ikke en fysisk kropp som kan bli syk så alt er bare herlig....

tror nok jeg havner i en stygg statisk, men et menneskeliv betyr ingenting i psykiatrien eller somatisk. 

Har så mye å si at jeg kunne skrevet en bok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...