Gå til innhold

Kronisk lav energi hele livet - tanker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Helt siden jeg har vært liten har jeg alltid hatt utrolig lav energi, ingen motivasjon til å komme i gang eller fullføre ting. Har alltid bare virket som jeg har eksistert sammen med andre mennesker, nesten som jeg er i en egen verden. Har alltid slitt på skolen med konsentrasjon, treg prosesseringhastighet og dårlig motorikk. Kan huske å ha hatt noen spesielle interesser. Per dags dato har jeg prøvd flere stimulanter, antidepressiva, stemningstabiliserende og terapi, uten effekt på funksjon. Har flere venner, finner på ting og prøver å være aktiv.

Virker som jeg ble født helt uten noen energi og med brainfog.  Noen som har noen tanker om hva man kan gjøre eventuelt prøve? 

Har prøvd:
Cipralex, Ritalin, Stattera, Wellbutrin, Aduvanz, Lamictal, nå på Brintellix

Per nå er jeg ikke i noe system. Har bare fastlege.

Anonymkode: 2753e...b71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber du?

Anonymkode: e19a4...23b

AnonymBruker
Skrevet

Prøver per nå å gå på skole, har gått på et par skoler tidligere.  Men funksjonsnivået mitt prøver å dra meg ut av alt som heter rutiner hele tiden. Er ung voksen, forresten. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke tester har de gjort? B12? Stoffskifte? Vet du hva disse blodprøvene lå på?

Hvordan er kostholdet? Spiser du mye sukkerholdig mat? Har de testet for cøliaki?

Tenker hvis ikke noe av dette er gjort, så er det ihvertfall lurt å begynne å utrede dette først. Utrolig slitsomt å leve på den måten når man ikke klarer noen ting, føler med deg!

Anonymkode: 1d114...27a

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å spise sunt, ikke alltid like lett. Men, prøver å ikke helle i meg sukker.

Har testet B12, det er godt innenfor referanse. Stoffskifte skal være innenfor normalen, i følge legen.. Blodprøve for cøliaki har kommet tilbake negativt. 

Legen har ikke vist meg detaljene for den siste blodprøven. Ettersom hun bruker Unilabs, kan jeg ikke logge inn å se. Men tok en blodprøve på furst for ca et halvt år siden og den hadde følgende:

B12: 377

S-TSH: 1.5

S-Fritt T4 19,5

Skal være vanskelig å fungere, ja 😕

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver å spise sunt, ikke alltid like lett. Men, prøver å ikke helle i meg sukker.

Har testet B12, det er godt innenfor referanse. Stoffskifte skal være innenfor normalen, i følge legen.. Blodprøve for cøliaki har kommet tilbake negativt. 

Legen har ikke vist meg detaljene for den siste blodprøven. Ettersom hun bruker Unilabs, kan jeg ikke logge inn å se. Men tok en blodprøve på furst for ca et halvt år siden og den hadde følgende:

B12: 377

S-TSH: 1.5

S-Fritt T4 19,5

Skal være vanskelig å fungere, ja 😕

Du kan spørre legen om utskrift tror jeg.

Prøvene ser bra ut, ja. Men stoffskifte varierer utifra døgnet da. Går utifra at de har testet for diverse allergier også?

Anonymkode: 1d114...27a

DopamineDeprived
Skrevet

Jeg ser at du har prøvd Ritalin, Anduvaz pg div andre ADHD-medisiner, så jeg går utifra du har ADHD? Det forklarer jo alt du nevner her. Den diagnosen favner jo ganske bredt egentlig, og man er jo født med den. Du nevner problemer med eksekutiv fungering (planlegging, gjennomføring og organisering av oppgaver), problemer med struktur/rutiner, prosesseringshastighet, dårlig motorikk og konsentrasjon, det er jo ADHD (antagelig uten H). 

Om stimulanter ikke hjalp i det hele tatt, så er du kanskje en av de 20% de ikke funker på? Et annet spørsmål er jo også hvilke forventninger du hadde til ADHD-medisinen også, for det er ingen mirakelkur. For egen del så tar det noen av symptomene hos meg (konsentrasjon, fokus, filtrerer bedre ut ting, og bedre emosjonell regulering), men ikke andre (utålmodighet, sliter fortsatt endel med å løsrive meg og bytte oppgave f.eks, håndskriften min er helt krise fortsatt) 

Uansett; fungerer trening for deg? Opplever du ingen bedring i form av f.eks at du kan konsentrere deg bedre i noen timer f.eks? 

Dette med rutiner synes jeg også er vanskelig (jeg har ADHD selv) for man må jobbe kontinuerlig med det, å ha rutiner er jo helt avhengig av at jeg følger opp, ellers er det jo ingen rutine 😛 For all del; jeg tenker også at jeg ikke har lyst/vil/at rutiner er super teit med jevne mellomrom. Men så må jeg ta meg i nakken og gjennomføre. 

Hvilken terapiform har du prøvd? Gruppeterapi, en-til-en terapi, eller noe helt annet? Og hvor lenge prøvde du? Det er desverre ikke alle DPS som har god nok kunnskap om ADHD, så det kunne jo f.eks vært noe å melde seg på kurs som ADHD-Norge holder f.eks. Ikke minst har jeg fått mye hjelp gjennom facebook-grupper som f.eks; ADHD diskusjoner og fakta, eller ADHD-gruppa for oss fabelaktige damer. Her kan man stille spørsmål, få innspill fra andre som lever med det, og ikke minst bare kjenne seg igjen :) 

Dette med mangel på energi er jo heller ikke så rart, når ADHD-hjernen gjerne må jobbe dobbelt så hardt fordi «filteret» som skulle silt ut unødvendig støy som lyd/lys/inntrykk ikke fungerer som det skal. 

Det er klart det er lurt å utelukke eventuelle somatiske lidelser, men en skal jo heller ikke undervurdere ADHD. Selv om jeg ser at blant annet DPS gjør det her jeg bor, men det er nok mye fordi det er vanskelig å sette seg helt inn i, om en ikke har kjent det på egen kropp. 

Jeg håper ikke jeg virka veldig belærende her nå 🙈

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...