Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan jeg kan slutte å tro på "overtro"? Jeg lager meg så mange regler om hva jeg kan og ikke kan gjøre fordi det kan føre til negative konsekvenser at hverdagen min blir så vanskelig. Et konkret eksempel er at om jeg søler noe på gulvteppet og ikke tørker opp med en gang så kan det føre til uspesifikke negative konsekvenser dvs. "bety ulykke". Mange slike ting som går på at ting kan bli skitne og dermed på et vis forringet og at det kan medføre straff. Et annet eksempel er at jeg tenker at når jeg rer opp sengen så må lakenet være helt rett, eller når jeg bretter sammen tøy for å legge det i skapet så må det ikke være krøllete. Mange slike ting. Kan som regel ikke direkte peke på hva slags negative konsekvenser det vil kunne medføre, det er mer en frykt for at det vil kunne komme til å medføre noe negativt.

Har egentlig så lenge jeg kan huske, siden jeg var barn, lagd meg alle mulige regler om hvordan ting må være, noe som til slutt gjør tilværelsen min ganske så vanskelig - det blir så mye å passe på, passe seg for som det ikke virker som om andre bryr seg om eller forstår (noe som ikke er rart da det jo er min opplevelse). Vet liksom ikke hvordan jeg skal slutte å tro på disse tingene og leve "vanlig"? Noen som har erfaringer, tips eller bare innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke overtro. Dette er tvangssymptomer. Du kan lese om OCD/tvangslidelse, så forstår du mer av dette.

Skrevet (endret)

Hva er overtro da? Jeg sliter med tvangslidelse, og har gått i behandling (ERP) for det, men det har ikke hjulpet, disse tingene fortsetter bare, så er ganske rådvill...

Endret av AJP
Skrevet

Ja, kall det hva du vil.

Mange psykologer har en "overtro" om hva behandling uten medisiner kan gjøre med tvangstanker. Her må det nok voksne doser med SSRI til. Vanligvis det dobbelte av det en bruker ved depresjon, og effekten kommer ofte først etter 2-3 mnd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...