Gå til innhold

Hvem bør betale depositumet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og nye samboeren min gjorde en enighet på forhånd om at han skulle betale depositumet om vi flyttet sammen. Han mener å ha mye bedre økonomi enn meg. 

Men han får feriepengene i slutten av juni. Han trodde at han fikk de før. Og vi må betale de i slutten av denne måned. Han sier at han kan ta opp et lån i hans navn , for så å betale de 40 000 som depositumet er på tilbake når han får feriepengene. 

Jeg har lån fra før og sliter med økomien og å betale på de. Men Forløbig så klarer jeg det men jeg er avhengig av at lånet ikke øker for det kan fort sette meg i problemer. Han har sikrere jobb, har høyere stillingsprosent enn meg og klarer seg bedre økonomisk. 

Burde jeg låne mer penger til halvparten av depositumet eller mener dere at det er riktig at han tar det? 

Jeg må bruke mine feriepenger til å betale bort dyrt lån pga tannlegebehandling. Men jeg får dårlig samvittighet. Vil ikke at han skal føle at jeg utnytter han. 

 

Anonymkode: 4ab72...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg trodde han hadde så god økonomi?

Dette høres veldig rotete ut.

Anonymkode: 8ebc4...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde han hadde så god økonomi?

Dette høres veldig rotete ut.

Anonymkode: 8ebc4...d87

Jeg trodde at han hadde bedre økonomi.... Han pratet om det før. Men nå sier han at han må ta lån til depositumet. Men han sier at han kan ta det på seg for han har ikke lån fra før av. Han vilbetale tilbake så fort feriepengene hans kommer. Men bør jeg egentlig betale halve? 

 

Anonymkode: 4ab72...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere ble enig om at han betaler, så la han gjøre det, evt. del beløpet på to. Du får kanskje igjen dep. der du flytter fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, cilie skrev:

Dere ble enig om at han betaler, så la han gjøre det, evt. del beløpet på to. Du får kanskje igjen dep. der du flytter fra?

Jeg får ikke depositum igjen. Jeg har ikke betalt depositum her. Jeg vil slite ekstremt hardt dersom jeg må betale halve depositumet. Vet ikke om jeg klarer meg økonomisk om det skjer. Men må jeg så må jeg ta mer lån.

Jeg trodde at han klarte det. Han har ingen lån fra før. Mens jeg har høyt forbrukslån. 

Anonymkode: 4ab72...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, cilie skrev:

Dere ble enig om at han betaler, så la han gjøre det, evt. del beløpet på to. Du får kanskje igjen dep. der du flytter fra?

Rett skal være rett. Dersom det virker mest riktig at jeg bør ta lån til halve på 20 000 kr til så gjør jeg det såklart.  Men jeg vil slite noe ekstremt om lånet øker. Og han sier at han har ingen lån fra før. Han har også høyere prosentstilling og sikrere jobb. Jeg står i fare for å miste jobben om kort tid. 

Anonymkode: 4ab72...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rett skal være rett. Dersom det virker mest riktig at jeg bør ta lån til halve på 20 000 kr til så gjør jeg det såklart.  Men jeg vil slite noe ekstremt om lånet øker. Og han sier at han har ingen lån fra før. Han har også høyere prosentstilling og sikrere jobb. Jeg står i fare for å miste jobben om kort tid. 

Anonymkode: 4ab72...ca5

La han betale det når han har sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, cilie skrev:

La han betale det når han har sagt det.

Er jeg stygg da? Føler meg fæl med å la han betale hele greien... Men han sa at han kunne ta det på forhånd. Og han har bedre økonomisk ske forutsetninger enn meg.  Jeg sliter med å klare meg økonomisk mens han tjener bedre enn meg pluss har ingen lån. Men samvittigheten stikker allikevel. 

Anonymkode: 4ab72...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde at han hadde bedre økonomi.... Han pratet om det før. Men nå sier han at han må ta lån til depositumet. Men han sier at han kan ta det på seg for han har ikke lån fra før av. Han vilbetale tilbake så fort feriepengene hans kommer. Men bør jeg egentlig betale halve? 

 

Anonymkode: 4ab72...ca5

Det har du ikke råd til.

Anonymkode: 8ebc4...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har du ikke råd til.

Anonymkode: 8ebc4...d87

Vet. Jeg sa det til han. Han sa at han tar et lån på seg som han betaler ned i juni når feriepengene kommer. Jeg får bare la han ta det lånet. Føler at jeg må passe på at jeg ikke går konkurs. 

Anonymkode: 4ab72...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet. Jeg sa det til han. Han sa at han tar et lån på seg som han betaler ned i juni når feriepengene kommer. Jeg får bare la han ta det lånet. Føler at jeg må passe på at jeg ikke går konkurs. 

Anonymkode: 4ab72...ca5

Jeg syntes det er rart han kan skrive under husleiekontrakt og si han skal betale hele depositumet hvis han ikke er sikker på han har penger på konto.

Anonymkode: 8ebc4...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er rart han kan skrive under husleiekontrakt og si han skal betale hele depositumet hvis han ikke er sikker på han har penger på konto.

Anonymkode: 8ebc4...d87

Jeg trodde at han hadde nok penger tilgjengelig. For han sa på forhånd at jeg ikke skulle tenke på depositum. Og at han klarte det. Men han hadde mulig ikke så mye penger på konto akkurat nå. Han trodde at han fikk feriepengene tidligere og tidsnok til å betale med de. Planen var å bruke de til det. 

Anonymkode: 4ab72...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde at han hadde nok penger tilgjengelig. For han sa på forhånd at jeg ikke skulle tenke på depositum. Og at han klarte det. Men han hadde mulig ikke så mye penger på konto akkurat nå. Han trodde at han fikk feriepengene tidligere og tidsnok til å betale med de. Planen var å bruke de til det. 

Anonymkode: 4ab72...ca5

Sånn er det en fordel å være sikker på før en underskriver.

Anonymkode: 8ebc4...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er rart han kan skrive under husleiekontrakt og si han skal betale hele depositumet hvis han ikke er sikker på han har penger på konto.

Anonymkode: 8ebc4...d87

Men uansett..  Jeg ønsker å gjøre det som er rettferdig for begge i situasjonen men jeg mener at dersom han er bedre stillt økonomisk så bør han ta det slik jeg ikke går personlig konkurs her. Jeg hadde sagt på forhånd til han at jeg ikke kunne flytte om jeg måtte betale depositum. Han sa da at han skulle ta hele. 

Anonymkode: 4ab72...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det en fordel å være sikker på før en underskriver.

Anonymkode: 8ebc4...d87

Jeg trodde at det var sikkert. 

Anonymkode: 4ab72...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Selvfølgelig skal du la han betale depositum. Det er jo uansett penger han får igjen, med mindre dere misligholder leieavtalen.

 

Mener å huske at det har vært litt rot om når han skulle betale husleie og slike ting, så dette er jo veldig bra for forholdet deres, at han viser han kan satse på samboerskapet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og nye samboeren min gjorde en enighet på forhånd om at han skulle betale depositumet om vi flyttet sammen. Han mener å ha mye bedre økonomi enn meg. 

Men han får feriepengene i slutten av juni. Han trodde at han fikk de før. Og vi må betale de i slutten av denne måned. Han sier at han kan ta opp et lån i hans navn , for så å betale de 40 000 som depositumet er på tilbake når han får feriepengene. 

Anonymkode: 4ab72...ca5

Feriepengene kommer på lønningsdag i juni for de fleste og om han har vært i jobb en stund så bør han vite det... Har han sagt han skal ta hele depositumet så får han gjøre det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sagt på forhånd til han at jeg ikke kunne flytte om jeg måtte betale depositum. Han sa da at han skulle ta hele. 

Da gjør dere det som avtalt. Det blir ikke spesielt dyrt for en som ikke har lån fra før, å låne et såpass lite beløp i en måned,. Men da er det viktig at han bruker feriepengene til akkurat den tilbakebetalingen når de kommer, og ikke til noe annet. 

Det er jo ikke verdens undergang, dette gikk vel bare litt fortere enn han hadde sett for seg, slik at dere måtte ut med store beløp rett før feriepengene kom, i stedet for like etter.

Det jeg synes skurrer litt, er at du ikke vet om kjæresten din har formue eller ikke. Det handler absolutt ikke om hvem som er rikest, men om at jeg synes problemstillinger av typen "hva gjør vi med en uventet utgift på et femsifret beløp?" bør være diskutert før man flytter sammen. Kommunikasjonen deres bekymrer meg, som nevnt tidligere.

Hvordan gikk det med utgiftene til den reisen for noen uker siden, ordnet det seg?

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lillemus skriver; Det er vanlig å få feriepenger på lønningsdag i juni. Hvordan kan man velge ikke å sjekke dato om man ikke vet når utbetalingen skjer - og man skal betale et større beløp (og man ikke har en buffer på konto)? 

OG - jeg hadde vært meget skeptisk til samboerskap når det meste - til og med på forhånd - medfører problemer/frustrasjon. 

Leie, depositum, pakking, flytting - alt dette burde være grei skuring for voksne folk - ikke medføre bekymring/frustrasjon. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, laban skrev:

Da gjør dere det som avtalt. Det blir ikke spesielt dyrt for en som ikke har lån fra før, å låne et såpass lite beløp i en måned,. Men da er det viktig at han bruker feriepengene til akkurat den tilbakebetalingen når de kommer, og ikke til noe annet. 

Det er jo ikke verdens undergang, dette gikk vel bare litt fortere enn han hadde sett for seg, slik at dere måtte ut med store beløp rett før feriepengene kom, i stedet for like etter.

Det jeg synes skurrer litt, er at du ikke vet om kjæresten din har formue eller ikke. Det handler absolutt ikke om hvem som er rikest, men om at jeg synes problemstillinger av typen "hva gjør vi med en uventet utgift på et femsifret beløp?" bør være diskutert før man flytter sammen. Kommunikasjonen deres bekymrer meg, som nevnt tidligere.

Hvordan gikk det med utgiftene til den reisen for noen uker siden, ordnet det seg?

Enig. Han har ikke lån fra før av mens jeg har stort forbrukslån som jeg sliter med å få ned.  Dermed står han sterkere enn meg og slik som han lovet på forhånd om at han tar det er riktig utfra økonomien til begge parter.  

Anonymkode: 4ab72...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...