Gå til innhold

Bør jeg dra til lege!? Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har i 3+ år slitt med allergiske og ikke-allergiske reaksjoner på mat:

Det første året reagerte jeg på "alt", og ting var usikkert.  

Det 2. året begynte det å stabilisere seg litt mer, men det dukket stadig opp nye varer som trigget immunsystemet. Merkelige varer å reagere på.

Det 3. året stabiliserte det seg såpass at jeg hadde en 10-15 matvarer jeg kunne spise, og ikke reagerte på. Og så lenge jeg unngikk de varene jeg visste eller hadde mistanke om at førte til reaksjoner, så gikk det greit. 

Men nå! 

Jeg kan ikke spise! 😞Det startet i 17.mai-helgen med et besøk hos familie som har hund. Jeg er veldig allergisk mot hunder, men det kommer litt an på individene, og hvis de fjerner teppene og vasker/støvsuger før vi kommer pleier det å gå ok. Dusjer hver kveld. Hunden var ikke tilstede. 

Men det som skjedde var at jeg fikk servert 2 "allergivennlige" kaker. Jeg tror immunforsvaret mitt må ha vært så belastet, kanskje pga hund, at begeret var fullt? 

Men fikk en relativt sterk reaksjon på kakene. Sluttet umiddelbart å spise dem. Dette var overnattingsbesøk så var der i 3-4 dager. Da jeg kom hjem startet helvetet. 

Hjemme er min ALLERGIFRIE sone, ikke hund; ikke blomster; ikke støv; ikke parfyme. 

Men likevel, her, så kan jeg ikke spise noe. Spiste f.eks. grovt rundstykke med smør og pålegg som jeg har spist i mange år nå. I går. Hva skjedde? 

Her er loggen min:

"Spiste (sett inn), gikk noen min, begynte å klø i ansiktet. Litt irritert i halsen. Klør rundt leppene og på kinnene."

Og da jeg spiste middag i går var det virkelig ille. En middag jeg har kunnet spise LENGE:

"Spiste kylling og ris (og vårløk, kremost, hvitløk, pepper, gul løk)
Gikk 5-10 min, begynte å føle meg dårlig. Tetnet til i halsen, ble svimmel, ble hes, fikk angst, følte meg svak, rant av nesa, føltes som om det var noe i halsen."

Idag vil jeg ikke spise mat, men vi får en gjest på besøk så jeg MÅ. Men jeg har ikke trygg mat lenger! 

Men hva skal jeg si til legen, da? Hva KAN jeg si? 😞 

Jeg er ferdig utredet hos allergiolog/spesialister på Ullevål sykehus. Symptomene er både typiske og atypiske, jeg har vært flere ganger på Rikshospitalet, symptomene er både typiske og atypiske. Jeg har vært hos psykologer, symptomene er atypiske. Dvs vi vet jeg har angst, men dette er definitivt ikke angst. 

Elveblest, angioødem, allergi, angst,nevrologiske sykdommer og tilstander, gastrointestale sykdommer er alle utelukket som hoveddiagnose. 

Fastlegen rister på hodet, løfter på skuldrene, og vet ikke hvor han kan sende meg. 

Men vet DU? 🙂

Jeg har snakket med endel fra utlandet, kanskje flere hundre, har mastocystose, mastcellene går amok. De kjenner seg sååå igjen i symptomene jeg beskriver!

Det er første gangen jeg blir møtt av noen som faktisk vet hvordan jeg har det.

Men riksen tok én prøve som ikke tilsa den diagnosen, så redd det skal bli utelukket det også!

Men alt stemmer overens, nummenhet, kroppens reaksjoner, de atypiske symptomene, og at HVA man reagerer på VARIERER i styrke og perioder. I forrige uke kunne jeg spise én bestemt type is - nå kan jeg ikke det. Nå kan jeg ikke spise noe. 

Men hva gjør jeg nå? Jeg er redd for å spise, har fått spisevegring, og vil ikke ha mat. Tør ikke spise frokost, middag etc. Er det akutt? 

Anonymkode: 9f925...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva gjør jeg nå? Jeg er redd for å spise, har fått spisevegring, og vil ikke ha mat. Tør ikke spise frokost, middag etc. Er det akutt? 

Anonymkode: 9f925...b68

Hvis du ikke klarer å spise noe er det helt klart akutt etter min mening.

Om du bor i eller i nærheten av Oslo ville jeg tatt kontakt med Fedon-klinikken, de driver også med utredning av mage-tarm-problemer og mange har fått meget god hjelp der. https://fedon.no/klinikk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis du ikke klarer å spise noe er det helt klart akutt etter min mening.

Om du bor i eller i nærheten av Oslo ville jeg tatt kontakt med Fedon-klinikken, de driver også med utredning av mage-tarm-problemer og mange har fått meget god hjelp der. https://fedon.no/klinikk/

Men hva av mage og tarm mener du det kan være? Symptomene oppstår før maten har nådd tarmen. Men magesekken, kanskje... 

Anonymkode: 9f925...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men var på ahus, gastro, og siden jeg ikke hadde symptomer fra magen så mente de at jeg ikke hører hjemme der

Anonymkode: 9f925...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva av mage og tarm mener du det kan være? Symptomene oppstår før maten har nådd tarmen. Men magesekken, kanskje... 

Anonymkode: 9f925...b68

Aner ikke (jeg er på ingen måte medisinsk personell!), men kroppen kan reagere på så mange måter og jeg hadde ikke latt det være uprøvd i alle fall. På lavkarbo.no har jeg sett flere som har vært der og fått hjelp. Også Dr. Hexeberg har klinikk, den ligger i Tønsberg. https://drhexeberg.no/ Begge disse er veldig opptatte av kosthold i forhold til helse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, takk. 

Bestilte time hos fastlegen, han kan sikkert ikke gjøre NOE. Men hva da? Når jeg ikke tør å spise. Er 5 t til jeg har time og det er 5 t uten mat. Det vil si, 17 timer uten mat blir det da. 

Hun forelso at jeg kunne få time i morra. Jeg bare: "Men jeg tør jo ikke å spise?". Tror ikke de forstår 😞 

Hvis ikke han kommer noen vei idag tror jeg at jeg må bytte lege. Har hatt han siden jeg var veldig liten. Men "aldri" vært syk.

Anonymkode: 9f925...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk. 

Bestilte time hos fastlegen, han kan sikkert ikke gjøre NOE. Men hva da? Når jeg ikke tør å spise. Er 5 t til jeg har time og det er 5 t uten mat. Det vil si, 17 timer uten mat blir det da. 

Hun forelso at jeg kunne få time i morra. Jeg bare: "Men jeg tør jo ikke å spise?". Tror ikke de forstår 😞 

Hvis ikke han kommer noen vei idag tror jeg at jeg må bytte lege. Har hatt han siden jeg var veldig liten. Men "aldri" vært syk.

Anonymkode: 9f925...b68

Det du beskriver er nok mer for spesialister enn den vanlige fastlegen, tror jeg. Men ta timen - det kan jo hende han har vært borti noe slikt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...