Gå til innhold

En på over 50 som fikk diagnosen asberger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hun hadde jobb, mann og barn. Var lettet over å få vite hvorfor hun slet sosialt. Er det diagnoser for det meste? Jeg har selv slitt sosialt så langt tilbake som jeg kan huske. Jeg er sosial og fungerer greit på tomannshånd, men får problem når det blir flere. Dette er en av årsakene til at jeg har problemer psykisk. Lurer nå på om det er meg det er noe galt med.

Anonymkode: be445...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 11.6.2019 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Hun hadde jobb, mann og barn. Var lettet over å få vite hvorfor hun slet sosialt. Er det diagnoser for det meste? Jeg har selv slitt sosialt så langt tilbake som jeg kan huske. Jeg er sosial og fungerer greit på tomannshånd, men får problem når det blir flere. Dette er en av årsakene til at jeg har problemer psykisk. Lurer nå på om det er meg det er noe galt med.

Anonymkode: be445...12f

Det kan nok forte virke slik siden "alle" har diagnoser nå for tiden, men du er ikke autist bare fordi du sliter litt sosialt. Har man autisme så er det også mange flere symptomer som skal være tilstede og symptomene skal også være noe du er født med og ikke bare plutselig at du oppdager problemene når du er 20 eller 50 liksom. Hvordan denne dama på 50år med både jobb, mann og barn har klart alt dette med en asperger diagnose er da merkelig. Hun er lettet over å endelig vite hvorfor hun sliter sosialt, men seriøst så kan man ikke slite SÅ mye sosialt når en har både jobb, mann og barn og hun har sikkert venner også antar jeg. Det kaller ikke jeg å slite sosialt., ikke nok til en diagnose ihvertfall.

Anonymkode: a8a00...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan nok forte virke slik siden "alle" har diagnoser nå for tiden, men du er ikke autist bare fordi du sliter litt sosialt. Har man autisme så er det også mange flere symptomer som skal være tilstede og symptomene skal også være noe du er født med og ikke bare plutselig at du oppdager problemene når du er 20 eller 50 liksom. Hvordan denne dama på 50år med både jobb, mann og barn har klart alt dette med en asperger diagnose er da merkelig. Hun er lettet over å endelig vite hvorfor hun sliter sosialt, men seriøst så kan man ikke slite SÅ mye sosialt når en har både jobb, mann og barn og hun har sikkert venner også antar jeg. Det kaller ikke jeg å slite sosialt., ikke nok til en diagnose ihvertfall.

Anonymkode: a8a00...e8e

Nei, dette høres veldig rart ut. 

Anonymkode: 66a10...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke en skal uttale seg så undrende om denne saken uten å kjenne alle detaljer. Jeg har diagnostisert en mann på nesten samme alder med samme diagnose. Han hadde kone, fire barn og jobb. Det betydde ikke at fungeringen som ektemann, far og arbeidstaker var særlig god. Diagnosen var åpenbart korrekt.

Det finnes en god del i arbeidslivet som har helt marginal fungering. Det samme gjelder i familielivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, kupton skrev:

Tror ikke en skal uttale seg så undrende om denne saken uten å kjenne alle detaljer. Jeg har diagnostisert en mann på nesten samme alder med samme diagnose. Han hadde kone, fire barn og jobb. Det betydde ikke at fungeringen som ektemann, far og arbeidstaker var særlig god. Diagnosen var åpenbart korrekt.

Det finnes en god del i arbeidslivet som har helt marginal fungering. Det samme gjelder i familielivet.

Ok, men hvordan i alle dager har han for det første klart å få seg en dame, for det andre må han ha vært en ganske bra ektemann i lang stund siden han tross alt har 4 barn med dama si og han må også ha vørt en ganske bra far for sine barn siden de til sammen har funnet ut at de vil ha enda flere barn. For det tredje så må han jo ha hatt et overskudd også til at han har klart et familieliv i tillegg til en fulltidsjobb. Dette stiller jeg meg undrende til. 

Kupton kan du utdype hvordan du klarte å sette en diagnose på en så velfungerende mann? Viss det ikke var det sosiale som var problemet hans, hva var det da liksom?

Anonymkode: a8a00...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men hvordan i alle dager har han for det første klart å få seg en dame, for det andre må han ha vært en ganske bra ektemann i lang stund siden han tross alt har 4 barn med dama si og han må også ha vørt en ganske bra far for sine barn siden de til sammen har funnet ut at de vil ha enda flere barn. For det tredje så må han jo ha hatt et overskudd også til at han har klart et familieliv i tillegg til en fulltidsjobb. Dette stiller jeg meg undrende til. 

Kupton kan du utdype hvordan du klarte å sette en diagnose på en så velfungerende mann? Viss det ikke var det sosiale som var problemet hans, hva var det da liksom?

Anonymkode: a8a00...e8e

Tålmodig kone, kanskje?

Anonymkode: 8c3fc...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men hvordan i alle dager har han for det første klart å få seg en dame, for det andre må han ha vært en ganske bra ektemann i lang stund siden han tross alt har 4 barn med dama si og han må også ha vørt en ganske bra far for sine barn siden de til sammen har funnet ut at de vil ha enda flere barn. For det tredje så må han jo ha hatt et overskudd også til at han har klart et familieliv i tillegg til en fulltidsjobb. Dette stiller jeg meg undrende til. 

Kupton kan du utdype hvordan du klarte å sette en diagnose på en så velfungerende mann? Viss det ikke var det sosiale som var problemet hans, hva var det da liksom?

Anonymkode: a8a00...e8e

Jeg er ikke Kupton . Men jeg har nær kjennskap til en som fikk diagnose så sent i livet. Han har hus, bil, kone og barn. Utad ser det greit ut men det har vært en tøff kamp for kona. Hun har stått for alt i heimen og stadig måtte forholde seg til mannens oppførsel. Familien har mange ganger ristet på hodet og undret seg over ting ved han. Men samtidig har han også vært helt fantastisk kunnskapsrik og grei på andre områder.  Med årene har det jo vist seg at sønnen også har Asberger. Det krever et godt nettverk og gode relasjoner rundt en som har diagnosen for at det skal fungere greit. Og at jobben treffer helt i forhold til de sterke sidene en med Asberger ofte har. 

Anonymkode: 78745...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men hvordan i alle dager har han for det første klart å få seg en dame

Det er faktisk ikke så vanskelig. Det synes som om de aller fleste klarer det.

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

for det andre må han ha vært en ganske bra ektemann i lang stund siden han tross alt har 4 barn med dama si

Må han det? Det er nok å ha sex fire ganger. Det skjer også med mindre gode ektefeller.

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

han må også ha vørt en ganske bra far for sine barn siden de til sammen har funnet ut at de vil ha enda flere barn.

Det hender at par får barn av andre grunner enn dette. Ikke alle barn er født etter at foreldrene først fant ut at de ville ha barn.

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det tredje så må han jo ha hatt et overskudd også til at han har klart et familieliv i tillegg til en fulltidsjobb.

Han trenger ikke klare familieliv for å få til dette. Det er nok at han har overskudd til et kjapt nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, kupton skrev:

Det er faktisk ikke så vanskelig. Det synes som om de aller fleste klarer det.

Det er veldig vanskelig for en med asperger.

Anonymkode: 66a10...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanskelig for en med asperger.

Anonymkode: 66a10...146

Det er ikke min erfaring. Jeg har etter hvert kjent mange med diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, kupton skrev:

Det er ikke min erfaring. Jeg har etter hvert kjent mange med diagnosen.

Min erfaring er at flertallet av mann med asberger er enslige, og ensomme.

Anonymkode: 66a10...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det er et flertall av menn med Asperger som er enslige, er ikke det å være i et forhold noe som utelukker diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, kupton skrev:

Det er faktisk ikke så vanskelig. Det synes som om de aller fleste klarer det.

 

Må han det? Det er nok å ha sex fire ganger. Det skjer også med mindre gode ektefeller.

 

Det hender at par får barn av andre grunner enn dette. Ikke alle barn er født etter at foreldrene først fant ut at de ville ha barn.

 

Han trenger ikke klare familieliv for å få til dette. Det er nok at han har overskudd til et kjapt nummer.

Noe så hodeløst av deg å si. De fleste med asperger som jeg vet om har ikke en gang hatt en kjæreste før en gang, og dette gjelder både menn og kvinner. Kanskje du burde oppdatere deg litt på diagnosevilkårene? Det er vel noen år siden du leste i psykologboka nå vel 😂

Anonymkode: a8a00...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg oppdaterer meg hele tiden på diagnosekriterier. Etter at jeg stilte diagnosen, fikk jeg en second opinion av ekspertgruppen på denne type lidelser. De stadfestet diagnosen. Kan duvise til et sted der samboerskap og barn er et eksklusjonskriterium for diagnosen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Jeg oppdaterer meg hele tiden på diagnosekriterier. Etter at jeg stilte diagnosen, fikk jeg en second opinion av ekspertgruppen på denne type lidelser. De stadfestet diagnosen. Kan duvise til et sted der samboerskap og barn er et eksklusjonskriterium for diagnosen? 

Idiot

Anonymkode: a8a00...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det er ikke alle som får diagnose, eller aner at de burde hatt det. Det er ikke det samme som at de ikke har asperger. Spesielt jenter er flinke til å "kopiere" folk rundt seg og finne måter å skli unna de mest stressende situasjonene på. Jeg snakker av erfaring. Noen klarer seg brukbart på et vis, andre knekker sammen av angst og depresjon til slutt, og først da får de vite hva som er årsaken til problemene deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Idiot

Anonymkode: a8a00...e8e

Ja, han er nok veldig idiot i motsetning til deg. Du har vel f.eks. ikke mer "utdannelse" enn 9-årig, evt. 10- årig grunnskole? Kanskje tre år på yrkesfaglig vgs? Men neppe. 

Anonymkode: 380d3...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, kupton skrev:

Det er faktisk ikke så vanskelig. Det synes som om de aller fleste klarer det.

Fra den svenske studien som fulgte 50 gutter med asperger over 20 år svarte 54% (21/39) av de som fortsatt hadde asperger, om sin sivilstatus "currently single, never have had a partner" med partner definert som "girlfriend, boyfriend or fiance" mens 7/39 (18%) var single nå men hadde hatt et forhold som tydeligvis ikke varte. Kun 11/39 (28%) var i et kjæresteforhold eller gift under den siste undersøkelsen, det er nok noe lavere enn for "friske" folk

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/42343/1/gupea_2077_42343_1.pdf  (table 10 - page 30)

Trolig er %en litt høyere for jenter med asperger. Men at de fleste (og særlig de fleste menn) med asperger gjør suksess på kjærestefronten tror jeg ikke medfører riktighet

Dette til orientering 😊

Anonymkode: 1b5a4...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra den svenske studien som fulgte 50 gutter med asperger over 20 år svarte 54% (21/39) av de som fortsatt hadde asperger, om sin sivilstatus "currently single, never have had a partner" med partner definert som "girlfriend, boyfriend or fiance" mens 7/39 (18%) var single nå men hadde hatt et forhold som tydeligvis ikke varte. Kun 11/39 (28%) var i et kjæresteforhold eller gift under den siste undersøkelsen, det er nok noe lavere enn for "friske" folk

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/42343/1/gupea_2077_42343_1.pdf  (table 10 - page 30)

Trolig er %en litt høyere for jenter med asperger. Men at de fleste (og særlig de fleste menn) med asperger gjør suksess på kjærestefronten tror jeg ikke medfører riktighet

Dette til orientering 😊

Anonymkode: 1b5a4...d3c

Takk, det gjør seg alltid med fakta.

Anonymkode: 66a10...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...