Gå til innhold

Samboerskap/ delt økonomi /forbruk osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og samboeren har delt økonomi inn til videre. Men det kan by på litt problemer. 

Nå er det slik at han betalte en stor sum i depositum forrige måned. Og spurte meg om å betale husleien på 12 000 kr pluss strøm og internett denne måneden siden jeg får feriepenger. Og han sier at han har dårlig med penger og hadde fått krav om å betale ned et lån som han hadde glemt å betale på.  Jeg klarte ikke annet å si ja til det, men jeg ble styggt redd for at dette kan skje måned etter måned. Og det går ikke. Vi har begge skrevet under på husleiekontrakten.  

Jeg sa at resten av feriepengene må jeg bruke til å betale ned på lån som jeg har opparbeidet meg. Det hadde jeg sagt på forhånd (før vi flyttet sammen) at feriepengene mine måtte brukes til. Han svarte at lån som jeg har kan vi vente noen måneder frem i tid med å betale på. Men jeg insisterte på at det går ikke, og at jeg må betale litt ned på det for ellers vil jeg slite med stor rente. 

Hvordan ville du løst denne situasjonen? Begge er vel pliktig til å betale sin de av husleien når begge står i kontrakten? Jeg kommer til å betale hele denne måned men jeg har ikke råd til det de neste månedene. 

Han er mye borte. Og sier at han må bo mye hos en i familien og stå folkeregistrert der inntil videre så han sier at han har ikke flyttet helt inn her ennå. Vil det si at ansvar på husleie ligger på meg? Ville du ha brukt resten av feriepengene til mine lån selv om han sikkert vil bruke det til annet? 

 

 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren har delt økonomi inn til videre. Men det kan by på litt problemer. 

Nå er det slik at han betalte en stor sum i depositum forrige måned. Og spurte meg om å betale husleien på 12 000 kr pluss strøm og internett denne måneden siden jeg får feriepenger. Og han sier at han har dårlig med penger og hadde fått krav om å betale ned et lån som han hadde glemt å betale på.  Jeg klarte ikke annet å si ja til det, men jeg ble styggt redd for at dette kan skje måned etter måned. Og det går ikke. Vi har begge skrevet under på husleiekontrakten.  

Jeg sa at resten av feriepengene må jeg bruke til å betale ned på lån som jeg har opparbeidet meg. Det hadde jeg sagt på forhånd (før vi flyttet sammen) at feriepengene mine måtte brukes til. Han svarte at lån som jeg har kan vi vente noen måneder frem i tid med å betale på. Men jeg insisterte på at det går ikke, og at jeg må betale litt ned på det for ellers vil jeg slite med stor rente. 

Hvordan ville du løst denne situasjonen? Begge er vel pliktig til å betale sin de av husleien når begge står i kontrakten? Jeg kommer til å betale hele denne måned men jeg har ikke råd til det de neste månedene. 

Han er mye borte. Og sier at han må bo mye hos en i familien og stå folkeregistrert der inntil videre så han sier at han har ikke flyttet helt inn her ennå. Vil det si at ansvar på husleie ligger på meg? Ville du ha brukt resten av feriepengene til mine lån selv om han sikkert vil bruke det til annet? 

 

 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Han fikk deg til å betale hele husleien forrige måned, og det ser ut til å gjenta seg for neste måned (litt vanskelig å få fatt i om det bare er snakk om første måneden eller om det også er andre)? Da begynner det i så fall virkelig å skurre. Du har ikke råd til dette; da blir du i hvertfall aldri kvitt den gamle gjelden. Han synes tydeligvis det er viktigere at han blir kvitt sin gjeld enn at du blir kvitt din. Han høres ut til å være en luring og du kan bli sittende igjen med svarteper. Hold fast ved at dere skal betale halvparten hver og bruk feriepengene på gjelden som planlagt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Enig med Xtra. Hold fast på din plan om å betale ned din gjeld. Han er ansvarlig for halvparten av husleia HVER måned. Du må ikke gå med på endringer av dette - det har du IKKE råd til. Om han bor hos deg eller hos noen i familien er irrelevant - han må betale husleia hver måned. Du må ikke si ja til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ville du løst denne situasjonen? Begge er vel pliktig til å betale sin de av husleien når begge står i kontrakten? Jeg kommer til å betale hele denne måned men jeg har ikke råd til det de neste månedene. 

Han er mye borte. Og sier at han må bo mye hos en i familien og stå folkeregistrert der inntil videre så han sier at han har ikke flyttet helt inn her ennå. Vil det si at ansvar på husleie ligger på meg? Ville du ha brukt resten av feriepengene til mine lån selv om han sikkert vil bruke det til annet? 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Man "glemmer" ikke at man må betale ned en ganske stor sum på et lån.. Sorry altså, men han høres ut som en sleiping han her. Følg din plan - del husleia på to som dere er enige om og bruk feriepengene på gjelda di. Om du betaler husleia og han sin gjeld så sitter du med svarteper mens han går ut av det med stor gevinst. Ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det høres ut som han ikke holder seg til avtalen dere hadde. Han må ha fått med seg at du mildt sagt har dårlig økonomi?

Det virker som om han har gitt deg feil inntrykk av egen økonomi også. Ikke bare "glemte" han å nevne gjelden sin til deg. Han har "glemt" å betale på den også også. Uansett, hvis det er en fnugg av sannhet her (og det tror jeg det er) så har han en ok inntekt i bunnen. Det er ikke viktigere å betale hans lån enn ditt lån. 

Det er kanskje vanskelig å komme unna de 12 000 nå som du har sagt ja, og han tross alt tok depositumet.

Du får stå hardt på at dere deler likt fra nå av. Om han "må" ha registrert bosted hos en slektning av en tvilsom grunn så skal ikke det være ditt problem. Han har leid en leilighet. 

Det er bra at hans navn også står i kontrakten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren har delt økonomi inn til videre. Men det kan by på litt problemer. 

Nå er det slik at han betalte en stor sum i depositum forrige måned. Og spurte meg om å betale husleien på 12 000 kr pluss strøm og internett denne måneden siden jeg får feriepenger. Og han sier at han har dårlig med penger og hadde fått krav om å betale ned et lån som han hadde glemt å betale på.  Jeg klarte ikke annet å si ja til det, men jeg ble styggt redd for at dette kan skje måned etter måned. Og det går ikke. Vi har begge skrevet under på husleiekontrakten.  

Jeg sa at resten av feriepengene må jeg bruke til å betale ned på lån som jeg har opparbeidet meg. Det hadde jeg sagt på forhånd (før vi flyttet sammen) at feriepengene mine måtte brukes til. Han svarte at lån som jeg har kan vi vente noen måneder frem i tid med å betale på. Men jeg insisterte på at det går ikke, og at jeg må betale litt ned på det for ellers vil jeg slite med stor rente. 

Hvordan ville du løst denne situasjonen? Begge er vel pliktig til å betale sin de av husleien når begge står i kontrakten? Jeg kommer til å betale hele denne måned men jeg har ikke råd til det de neste månedene. 

Han er mye borte. Og sier at han må bo mye hos en i familien og stå folkeregistrert der inntil videre så han sier at han har ikke flyttet helt inn her ennå. Vil det si at ansvar på husleie ligger på meg? Ville du ha brukt resten av feriepengene til mine lån selv om han sikkert vil bruke det til annet? 

 

 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Jeg har fortstått det at han hadde veldig god økonomi? Og hvorfor i alle dager må han bo hos familien og stå i folkeregisteret der?? Høres ut som en sleiping.

Anonymkode: d3e0c...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 minutter siden, Xtra skrev:

 

 

Han fikk deg til å betale hele husleien forrige måned, og det ser ut til å gjenta seg for neste måned (litt vanskelig å få fatt i om det bare er snakk om første måneden eller om det også er andre)? Da begynner det i så fall virkelig å skurre. Du har ikke råd til dette; da blir du i hvertfall aldri kvitt den gamle gjelden. Han synes tydeligvis det er viktigere at han blir kvitt sin gjeld enn at du blir kvitt din. Han høres ut til å være en luring og du kan bli sittende igjen med svarteper. Hold fast ved at dere skal betale halvparten hver og bruk feriepengene på gjelden som planlagt.

 

Jeg ser det. Det virker som om noe skurrer... 

Han er knappt tilstede i leiligheten. Og vil heller ikke melde flytting med det første. Han bor hos familien pga det er mer praktisk plutselig med tanke på avstand til jobb. Jeg ser han knappt. 

Jeg ble skikkelig sjokket når han igjen her meg betale så mye og nå hele husleie pluss strøm og internett. Jeg sa ja. Men dette kan ikke fortsette slik. Er meg som sitter igjen å sliter med økonomien.  Han betalte 40 000 kr i depositum forrige måned. Men det var avtalt på forhånd for jeg sa at jeg kunne ikke flytte sammen med han om jeg måtte ut med depositum. 

Nå virker det som om han vil at alle mine feriepenger skal gå til annet enn lånene mine. Men jeg sa til han at resten av pengene går til mine lån og insisterte på det. 

Han visste at jeg hadde fri i dag. Han hadde selv fri men stakk bare av tidlig på morningen som vanlig... Han skulle noe med en kamerat... Jeg begynner å føle noe virkelig skurrer her. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortstått det at han hadde veldig god økonomi? Og hvorfor i alle dager må han bo hos familien og stå i folkeregisteret der?? Høres ut som en sleiping.

Anonymkode: d3e0c...dd3

Jeg begynner å bli redd for at han er sleip og at han forsøker å lure meg. Fikk sjokk og frysninger av dette her. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å bli redd for at han er sleip og at han forsøker å lure meg. Fikk sjokk og frysninger av dette her. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Jeg har mer inntrykk av en uryddig person enn en som bevisst går inn for å lure deg, men de tingene glir gjerne litt over i hverandre.

Han gav etter når det gjaldt depositumet, så kanskje det ordner seg denne gangen også.

Hvis han fortsetter å ikke betale må dere si opp leiligheten. Du har jo ikke råd. (I praksis ville jeg tenkt at det var slutten på forholdet, men det er ikke min sak.)

Jeg unner deg virkelig ikke dette trøbbelet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå virker det som om han vil at alle mine feriepenger skal gå til annet enn lånene mine. Men jeg sa til han at resten av pengene går til mine lån og insisterte på det. 

Hva er dette "andre" som feriepengene dine skal gå til? Dere får (begge) holde igjen såpass at dere har til mat og annet nødvendig forbruk, ellers skal du selvsagt betale på lånet ditt som du hadde tenkt.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren har delt økonomi inn til videre.

Hva skal det bety? Dere kan ikke ha delt økonomi når det gjelder felles bolig, det er irrelevant om han overnatter andre steder innimellom. Hvis dere skal holde på sånn hver måned, blir det mye konflikter og krangel. Lag en felles utgiftskonto der begge setter halve husleia og litt ekstra til strøm, nett og andre fellesutgifter på fast trekk rett etter at dere får lønn.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han svarte at lån som jeg har kan vi vente noen måneder frem i tid med å betale på.

Her håper jeg inderlig det er kommunikasjonsproblemer som er årsaken. Han har misforstått noe vesentlig hvis han tror samboerskapet betyr at han kan legge seg opp i dine økonomiske forpliktelser som du hadde fra før. Det er akkurat sånt som gjør at folk blir hengende med gjeld for lenge - når ferie- og desemberlønna kommer, er det altfor fristende å bruke den på noe morsommere. Kredittselskapene lever av bl.a. den fristelsen.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og han sier at han har dårlig med penger og hadde fått krav om å betale ned et lån som han hadde glemt å betale på. 

Får ikke han også feriepenger? Var det ikke en misforståelse tidligere om at han trodde de skulle komme før (mulig jeg husker feil)? Hvis han har hatt samme jobben i mer enn et år, får han et ganske bra beløp utbetalt i juni. Da betaler han på sitt lån, akkurat som du betaler på ditt, men et beløp som gjør at dere fortsatt har penger til "daglig drift".
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å bli redd for at han er sleip og at han forsøker å lure meg. Fikk sjokk og frysninger av dette her. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Det som er veldig bra tross alt, er at han har betalt depositumet. Dersom ting fortsetter å fungere så dårlig, så bør du vurdere å si opp leieavtalen og så sørge for ikke å betale mer enn din andel av husleien i oppsigelsestiden. Utleier kan i så fall dekke inn hans bidra til husleie ved å trekke det fra depositumet når dere flytter ut. Hvis dette  blir aktuelt, så snakke med utleier og forklar situasjonen. La utleier få vite om situasjonen. Kanskje bør du allerede nå se deg om etter et billigere sted å bo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å bli redd for at han er sleip og at han forsøker å lure meg. Fikk sjokk og frysninger av dette her. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Jeg gjentar min bekymring for kommunikasjonen dere imellom. Dere må finne ut av dette uten å få panikk.

Jeg forstår ikke hva han skulle tjene på at du bruker for mye penger på en leilighet han nesten ikke bor i, så det kan nok gå seg til, men dere må komme inn i et bedre mønster når det gjelder informasjonsutveksling om alt fra planer for fridager til hvordan dere skal fordele utgiftene. Det er ikke frekt å "forlange" (på en hyggelig måte) at dere finner et system som gjør at dere slipper en ny kamp ved hver lønning. Du må stå såpass opp for deg selv at du får gjennomslag for det - dere er voksne, ikke tenåringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Gargamel skrev:

Det høres ut som han ikke holder seg til avtalen dere hadde. Han må ha fått med seg at du mildt sagt har dårlig økonomi?

Det virker som om han har gitt deg feil inntrykk av egen økonomi også. Ikke bare "glemte" han å nevne gjelden sin til deg. Han har "glemt" å betale på den også også. Uansett, hvis det er en fnugg av sannhet her (og det tror jeg det er) så har han en ok inntekt i bunnen. Det er ikke viktigere å betale hans lån enn ditt lån. 

Det er kanskje vanskelig å komme unna de 12 000 nå som du har sagt ja, og han tross alt tok depositumet.

Du får stå hardt på at dere deler likt fra nå av. Om han "må" ha registrert bosted hos en slektning av en tvilsom grunn så skal ikke det være ditt problem. Han har leid en leilighet. 

Det er bra at hans navn også står i kontrakten.

 

Jeg har pratet med en nær venn av meg om hvordan jeg bør løse dette. Og det dere skriver her er også det samme som hun sier. 

Hun mener at jeg må ha i tankene at han mulig på en sleip måte kan forsøke å utnytte meg. Så det må jeg være obs på.

Vi kom frem til at jeg betaler de 12 000 kronene denne gangen. Men at jeg bruker resten til å nedbetale lån med. Om han forsøker å få mer penger av meg så får han ikke det. Jeg  betaler på lånet og sier at jeg er nødt å betale på lånet om han spør. 

Men neste måned så kommer jeg til å si at jeg kun har 6000 kr tilgjengelig til husleie pga min lave inntekt. Dersom han ikke vil betale de resterende 6000 så må jeg da melde pass. 

Jeg kontaktet han nå og skrev at jeg føler at vi har alt for lite med tid sammen. Da skrev han at han måtte fikse opp i noe veldig viktig og at han kommer hjem så fort som mulig til meg. Jeg må nødt å si ifra slik jeg ikke blir utnyttet.  Tenker spesiellt på det økonomiske der jeg er svak. Jeg må prioritere min gjeld for den står på mitt navn og siden min inntekt er så svak så haster den mest for meg. 

 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
38 minutter siden, laban skrev:

Jeg gjentar min bekymring for kommunikasjonen dere imellom. Dere må finne ut av dette uten å få panikk.

Jeg forstår ikke hva han skulle tjene på at du bruker for mye penger på en leilighet han nesten ikke bor i, så det kan nok gå seg til, men dere må komme inn i et bedre mønster når det gjelder informasjonsutveksling om alt fra planer for fridager til hvordan dere skal fordele utgiftene. Det er ikke frekt å "forlange" (på en hyggelig måte) at dere finner et system som gjør at dere slipper en ny kamp ved hver lønning. Du må stå såpass opp for deg selv at du får gjennomslag for det - dere er voksne, ikke tenåringer.

 

Jeg forstår heller ikke hva han tjener på med at jeg bruker mye penger på en leilighet som han knappt bor i.

Jeg forsøker å kommunisere med han. Men han har knappt tid til å kommunisere . Og vi ble enig om å ha hver vår økonomi og dele på husleien etter rettferdigheten. Det er veldig tungt og vanskelig når han har null tid til å kommunisere. Ser han kun rett før jeg legger meg. Eller full fart innom å spiser middag og så løper han ut igjen. Dette har jeg nå sagt ifra om . Han lovet å bruke mer tid med meg.

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har pratet med en nær venn av meg om hvordan jeg bør løse dette. Og det dere skriver her er også det samme som hun sier. 

Hun mener at jeg må ha i tankene at han mulig på en sleip måte kan forsøke å utnytte meg. Så det må jeg være obs på.

Vi kom frem til at jeg betaler de 12 000 kronene denne gangen. Men at jeg bruker resten til å nedbetale lån med. Om han forsøker å få mer penger av meg så får han ikke det. Jeg  betaler på lånet og sier at jeg er nødt å betale på lånet om han spør. 

Men neste måned så kommer jeg til å si at jeg kun har 6000 kr tilgjengelig til husleie pga min lave inntekt. Dersom han ikke vil betale de resterende 6000 så må jeg da melde pass. 

Jeg kontaktet han nå og skrev at jeg føler at vi har alt for lite med tid sammen. Da skrev han at han måtte fikse opp i noe veldig viktig og at han kommer hjem så fort som mulig til meg.

Og han kan ikke si hva som er så veldig viktig?

Anonymkode: d3e0c...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Gargamel skrev:

Det høres ut som han ikke holder seg til avtalen dere hadde. Han må ha fått med seg at du mildt sagt har dårlig økonomi?

Det virker som om han har gitt deg feil inntrykk av egen økonomi også. Ikke bare "glemte" han å nevne gjelden sin til deg. Han har "glemt" å betale på den også også. Uansett, hvis det er en fnugg av sannhet her (og det tror jeg det er) så har han en ok inntekt i bunnen. Det er ikke viktigere å betale hans lån enn ditt lån. 

Det er kanskje vanskelig å komme unna de 12 000 nå som du har sagt ja, og han tross alt tok depositumet.

Du får stå hardt på at dere deler likt fra nå av. Om han "må" ha registrert bosted hos en slektning av en tvilsom grunn så skal ikke det være ditt problem. Han har leid en leilighet. 

Det er bra at hans navn også står i kontrakten.

 

Veldig enig med svaret ditt. Jeg løser det slik du sier. Godt råd fra deg. Takk!!!

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og vi ble enig om å ha hver vår økonomi og dele på husleien etter rettferdigheten.

Hva betyr "etter rettferdigheten" i klartekst? Hvis dere har separat økonomi, burde vel alt som er felles (husleie, strøm, nett,...), deles i to like deler, utlegg til felles mat deles og "gjøres opp" hver måned, og så bestemmer dere selv over hver deres rest av inntekten. Hver sin økonomi kan ikke bety at husleien er en månedlig overraskelse.

Har dere felles økonomi, kan fellesutgiftene fordeles etter inntekt. Om det er mer "rettferdig", får hvert enkelt par finne ut av selv.  Hvis man er kjærester og ikke bare leier sammen, er det ikke uvanlig at man skjevfordeler litt når inntektene er veldig ulike. Men igjen - dette må man kommunisere om.

Uansett kan jeg ikke se hvordan det kan være rettferdig på noen måte at du betaler mest av felles faste utgifter. Bortsett fra kostnader til det voksne barnet ditt som jeg ikke vet hvor ble av oppi alt dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og han kan ikke si hva som er så veldig viktig?

Anonymkode: d3e0c...dd3

Han skrev hva som var viktig. Men jeg vil ikke dele det her. Forklaringen er godkjent men jeg kommer til å være nøye med det økonomiske her. Begge står i kontrakten. Jeg legger kun av 6000 kr til husleie for neste måned av feriepengene. Og dermed så melder jeg pass om han ikke retter seg etter min økonomi neste måned. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

Hva betyr "etter rettferdigheten" i klartekst? Hvis dere har separat økonomi, burde vel alt som er felles (husleie, strøm, nett,...), deles i to like deler, utlegg til felles mat deles og "gjøres opp" hver måned, og så bestemmer dere selv over hver deres rest av inntekten. Hver sin økonomi kan ikke bety at husleien er en månedlig overraskelse.

Har dere felles økonomi, kan fellesutgiftene fordeles etter inntekt. Om det er mer "rettferdig", får hvert enkelt par finne ut av selv.  Hvis man er kjærester og ikke bare leier sammen, er det ikke uvanlig at man skjevfordeler litt når inntektene er veldig ulike. Men igjen - dette må man kommunisere om.

Uansett kan jeg ikke se hvordan det kan være rettferdig på noen måte at du betaler mest av felles faste utgifter. Bortsett fra kostnader til det voksne barnet ditt som jeg ikke vet hvor ble av oppi alt dette.

 

Barnet mitt er flyttet på hybel. Er kun meg og han som bor her nå. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han skrev hva som var viktig. Men jeg vil ikke dele det her. Forklaringen er godkjent men jeg kommer til å være nøye med det økonomiske her. Begge står i kontrakten. Jeg legger kun av 6000 kr til husleie for neste måned av feriepengene. Og dermed så melder jeg pass om han ikke retter seg etter min økonomi neste måned. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Ja, her må du være streng og stå på krava.

Anonymkode: d3e0c...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...