Gå til innhold

Samboerskap/ delt økonomi /forbruk osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 minutter siden, laban skrev:

Hva betyr "etter rettferdigheten" i klartekst? Hvis dere har separat økonomi, burde vel alt som er felles (husleie, strøm, nett,...), deles i to like deler, utlegg til felles mat deles og "gjøres opp" hver måned, og så bestemmer dere selv over hver deres rest av inntekten. Hver sin økonomi kan ikke bety at husleien er en månedlig overraskelse.

Har dere felles økonomi, kan fellesutgiftene fordeles etter inntekt. Om det er mer "rettferdig", får hvert enkelt par finne ut av selv.  Hvis man er kjærester og ikke bare leier sammen, er det ikke uvanlig at man skjevfordeler litt når inntektene er veldig ulike. Men igjen - dette må man kommunisere om.

Uansett kan jeg ikke se hvordan det kan være rettferdig på noen måte at du betaler mest av felles faste utgifter. Bortsett fra kostnader til det voksne barnet ditt som jeg ikke vet hvor ble av oppi alt dette.

 

Rettferdighet er etter hva vi tjener og etter økonomi. Men uansett : han har skrevet under en kontrakt og jeg kommer til å kreve at han betaler sin del av husleien for jeg har ikke økonomi til å betale mer enn 6000 kr fremover. Legger kun av 6000 kr for neste måned. Spør han om jeg kan betale mer enn det så sier jeg rett ut at jeg har ikke økonomi til det. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, her må du være streng og stå på krava.

Anonymkode: d3e0c...dd3

Jeg må ikke la meg lure ser jeg. Han kan nok lett finne en fin annledning og si noe lignende neste måned. Jeg skal da vise han kontoen og sier : se her... Jeg har ikke penger til å betale mer enn min del av husleien.  Bruker resten av feriepengene på å betale ned på lån når pengene kommer for å sikre meg selv. Tenkt å å kjøpe noe nytt til leiligheten men det gjør jeg ikke nå. Jeg sikrer istedet meg selv økonomisk. Her må man være streng og stå på krava ja.  Og ikke la seg bli manipulert eller lurt. Nå er det ikke sikkert at han prøver på å lure meg heller men jeg må passe meg ser jeg. Passe på min økonomi og verne om den. 

Han vil nok mulig spørre om å få bruke feriepengene mine til et eller annet men det får han ikke. De kastes rett ut på lånet med en gang de kommer uten at jeg spør han et spørsmål om det. Sier såklart etterpå at alle feriepengene gikk til lån som jeg var nødt og pliktig til å betale for hvis ikke blir det trøbbel med økonomien.  

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og vi ble enig om å ha hver vår økonomi og dele på husleien etter rettferdigheten.

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rettferdighet er etter hva vi tjener og etter økonomi.

Beklager, jeg forstår fortsatt ikke hva dere ble enige om. Det er vel du som tjener minst, hva betyr "etter økonomi"? Etter hva hver av dere tilfeldigvis har igjen på konto når husleia forfaller? Utgifter til felles bolig må prioriteres først, ikke sist, og hvis dere har hver deres økonomi, må den deles likt. Ikke la deg lure til å betale litt mindre av den sånn nå og da, for plutselig å bli bedt om å ta hele ved en annen anledning. Skriv samboerkontrakt hvis dere ikke har gjort det, det ligger maler på nett.  

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ikke la meg lure ser jeg. Han kan nok lett finne en fin annledning og si noe lignende neste måned. Jeg skal da vise han kontoen og sier : se her... Jeg har ikke penger til å betale mer enn min del av husleien.  Bruker resten av feriepengene på å betale ned på lån når pengene kommer for å sikre meg selv. Tenkt å å kjøpe noe nytt til leiligheten men det gjør jeg ikke nå. Jeg sikrer istedet meg selv økonomisk. Her må man være streng og stå på krava ja.  Og ikke la seg bli manipulert eller lurt. Nå er det ikke sikkert at han prøver på å lure meg heller men jeg må passe meg ser jeg. Passe på min økonomi og verne om den. 

Han vil nok mulig spørre om å få bruke feriepengene mine til et eller annet men det får han ikke. De kastes rett ut på lånet med en gang de kommer uten at jeg spør han et spørsmål om det. Sier såklart etterpå at alle feriepengene gikk til lån som jeg var nødt og pliktig til å betale for hvis ikke blir det trøbbel med økonomien.  

Anonymkode: ed7d4...e3c

Nei, du skal ikke måtte vise ham kontoen din for at han skal betale sin del av husleien. Om du - mot formodning - skulle få en uventet inntekt eller ha noen slanter igjen på konto, skal han uansett betale sin del. 

 

I forhold til det du sier over her; det går ikke an å avtale at utgiftene skal fordeles "rettferdig i forhold til hva dere tjener og økonomi". Man må ha en klarere avtale enn som så, dere legger jo antakelig ulike ting i hva som er rettferdig.

 

Ser nå at @laban skrev nesten det samme i samme øyeblikk.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan nok lett finne en fin anledning og si noe lignende neste måned. Jeg skal da vise han kontoen og sier : se her... Jeg har ikke penger til å betale mer enn min del av husleien. 

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil nok mulig spørre om å få bruke feriepengene mine til et eller annet men det får han ikke. De kastes rett ut på lånet med en gang de kommer uten at jeg spør han et spørsmål om det. Sier såklart etterpå at alle feriepengene gikk til lån som jeg var nødt og pliktig til å betale for hvis ikke blir det trøbbel med økonomien.  

Slutt med disse tenåringsfaktene. Dette burde vært avklart før dere flyttet sammen. Lag en avtale og følg den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, laban skrev:

 

Slutt med disse tenåringsfaktene. Dette burde vært avklart før dere flyttet sammen. Lag en avtale og følg den.

Det var avklart.  Jeg sa at jeg måtte betale ned på lån med mine feriepenger. Det sa jeg før vi bestemte oss på å flytte sammen. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
33 minutter siden, laban skrev:

 

Slutt med disse tenåringsfaktene. Dette burde vært avklart før dere flyttet sammen. Lag en avtale og følg den.

Men han forandret mening om det... Men jeg står fast ved det som var avtalt. Feriepengene mine går til nedbetaling av lån etter planen enten han vil eller ikke. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, laban skrev:

 

Beklager, jeg forstår fortsatt ikke hva dere ble enige om. Det er vel du som tjener minst, hva betyr "etter økonomi"? Etter hva hver av dere tilfeldigvis har igjen på konto når husleia forfaller? Utgifter til felles bolig må prioriteres først, ikke sist, og hvis dere har hver deres økonomi, må den deles likt. Ikke la deg lure til å betale litt mindre av den sånn nå og da, for plutselig å bli bedt om å ta hele ved en annen anledning. Skriv samboerkontrakt hvis dere ikke har gjort det, det ligger maler på nett.  

Jeg forholder meg til husleiekontrakten.  Vi er to leietakere som skal betale 12 000. Kommer til å si ifra til han at neste måned så kan jeg kun betale 6000 kr. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne måned så går hele inntekten min i husleien. Og sånn kan det ikke være fremover. Derfor kommer jeg til å sette foten ned for det. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne måned så går hele inntekten min i husleien. Og sånn kan det ikke være fremover. Derfor kommer jeg til å sette foten ned for det. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Egentlig burde du satt ned foten denne måneden også, og kun betalt din halvdel.

Anonymkode: d3e0c...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig burde du satt ned foten denne måneden også, og kun betalt din halvdel.

Anonymkode: d3e0c...dd3

Vet. Jeg skal prate med han om det. Fortelle det som det er. For feriepengene skal strekke til for ferieukene også. Og det gjør de neppe og dermed ender det vel med at lånet stiger på nytt etter at jeg har betalt alt jeg kan på det. Og jeg må tenke på mitt lån for det står jeg ansvarlig for. Jeg skal ta en grundig prat med han og fortelle han dette. Jeg kan kun betale 6000 kr de neste månedene og egentlig burde jeg kun betalt 6000 kr denne måneden også. Forstår ikke hvorfor han har problemer med å betale de pengene for etter hva jeg kan se så skal økonomien hans være en inntekt på 11 000 - 16 000 kr mer i måneden enn meg. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren har delt økonomi inn til videre.

Nå er det slik at han betalte en stor sum i depositum forrige måned. Og spurte meg om å betale husleien på 12 000 kr pluss strøm og internett denne måneden siden jeg får feriepenger. (...) Jeg kommer til å betale hele denne måned men jeg har ikke råd til det de neste månedene. 

Og han sier at han har dårlig med penger og hadde fått krav om å betale ned et lån som han hadde glemt å betale på. (...) Han svarte at lån som jeg har kan vi vente noen måneder frem i tid med å betale på.

Han er mye borte. Og sier at han må bo mye hos en i familien og stå folkeregistrert der inntil videre

Hvordan ville du løst denne situasjonen?

Anonymkode: ed7d4...e3c

Du skal få et ærlig svar:

1. Jeg ville  A L D R I  havnet i denne situasjonen.

2. Om en venninne var i denne situasjonen ville jeg rådet henne til å løse den ved å kvitte seg med fyren ASAP og enten 1) skaffe seg egen inntekt til å dekke alle utgifter selv, eller 2) lete etter en billigere leilighet, og deretter si opp felles leilighet. 

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var avklart. 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men han forandret mening om det.

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og han sier at han har dårlig med penger og hadde fått krav om å betale ned et lån som han hadde glemt å betale på.

Så lenge man bare har seg selv å tenke på, kan man la økonomien surre og gå etter innfallsmetoden, så lenge kreditorene aksepterer det (og man orker det selv, noe jeg selv ikke hadde gjort).

Fellesløsninger, som å bo sammen med noen og / eller forsørge noen, krever et minimum av ryddighet på den fronten. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa at resten av feriepengene må jeg bruke til å betale ned på lån som jeg har opparbeidet meg.

Anonymkode: ed7d4...e3c

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå virker det som om han vil at alle mine feriepenger skal gå til annet enn lånene mine. Men jeg sa til han at resten av pengene går til mine lån og insisterte på det. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men at jeg bruker resten til å nedbetale lån med. Jeg  betaler på lånet og sier at jeg er nødt å betale på lånet om han spør. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker resten av feriepengene på å betale ned på lån når pengene kommer for å sikre meg selv.

Anonymkode: ed7d4...e3c

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa at jeg måtte betale ned på lån med mine feriepenger. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Feriepengene mine går til nedbetaling av lån etter planen enten han vil eller ikke. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Det er ikke så rart at trådene dine blir lange, med tanke på alle gjentakelsene om og om igjen :P

Ellers må jeg si jeg er dypt uenig i noe du har hevdet tidligere, nemlig at denne fraværende og unnvikende typen er selveste "drømmemannen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, laban skrev:

 

 

Så lenge man bare har seg selv å tenke på, kan man la økonomien surre og gå etter innfallsmetoden, så lenge kreditorene aksepterer det (og man orker det selv, noe jeg selv ikke hadde gjort).

Fellesløsninger, som å bo sammen med noen og / eller forsørge noen, krever et minimum av ryddighet på den fronten. Sånn er det bare.

Jepp.  Men nå har jeg fått gode råd. Og mener at @Gargamel har gode løsninger i denne saken. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Kayia skrev:

 

 

 

 

 

Det er ikke så rart at trådene dine blir lange, med tanke på alle gjentakelsene om og om igjen :P

Ellers må jeg si jeg er dypt uenig i noe du har hevdet tidligere, nemlig at denne fraværende og unnvikende typen er selveste "drømmemannen".

Alle har sine negative og positive sider. Men jeg kommer til å kreve at han bidrar i forholdet for ellers får jeg nok. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp.  Men nå har jeg fått gode råd. Og mener at @Gargamel har gode løsninger i denne saken. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Sier ikke alle her det samme, nemlig at du ikke må gi etter flere ganger og passe på at dere får til en økonomisk fordeling som du har råd til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Sier ikke alle her det samme, nemlig at du ikke må gi etter flere ganger og passe på at dere får til en økonomisk fordeling som du har råd til?

Ja jeg ser at dere andre er enig i det. Jeg har også bestemt meg for å ta en alvorsprat med han om den økonomiske situasjonen. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Sier ikke alle her det samme, nemlig at du ikke må gi etter flere ganger og passe på at dere får til en økonomisk fordeling som du har råd til?

Takker for gode råd fra dere andre også. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takker for gode råd fra dere andre også. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Poenget mitt var ikke at jeg ønsket takk eller omtale altså, jeg lurte bare på hva som gjorde at Gargamel skilte seg ut, siden alle var så rørende enige :D Håper det ordner seg - det er mange som ikke har full økonomisk oversikt uten at de er bedragere av den grunn. Men din økonomi tåler ikke usikkerhet, derfor må dere ta tak i det øyeblikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...