Gå til innhold

Samboerskap/ delt økonomi /forbruk osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

mariaflyfly

Du. Blir. Lurt.

Støtter froskens råd om å snakke med huseier, slik at vedkommende er forberedt på å måtte trekke samboeren din sin del av husleia fra depositumet.

Finn deg et annet sted å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.6.2019 den 7.42, AnonymBruker skrev:

Han er mye borte. Og sier at han må bo mye hos en i familien og stå folkeregistrert der inntil videre så han sier at han har ikke flyttet helt inn her ennå

Anonymkode: ed7d4...e3c

 

På 19.6.2019 den 8.51, AnonymBruker skrev:

Han er knappt tilstede i leiligheten. Og vil heller ikke melde flytting med det første. Han bor hos familien pga det er mer praktisk plutselig med tanke på avstand til jobb. Jeg ser han knappt.

Anonymkode: ed7d4...e3c

Egentlig høres det ut som det bare er du som har flyttet, ikke han.

Jeg deler Mariaflyfly sitt råd - snakk  med huseier og be om at hans del av husleien trekkes fra depositumet. Siden du har ferie har du tid til å kunne se etter ny leilighet, jo raskere du finner en billigere jo bedre. Skulle være lettere å finne en liten leilighet nå som du ikke har med barn eller kjæreste på flyttelasset.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, Kayia skrev:

 

Egentlig høres det ut som det bare er du som har flyttet, ikke han.

Jeg deler Mariaflyfly sitt råd - snakk  med huseier og be om at hans del av husleien trekkes fra depositumet. Siden du har ferie har du tid til å kunne se etter ny leilighet, jo raskere du finner en billigere jo bedre. Skulle være lettere å finne en liten leilighet nå som du ikke har med barn eller kjæreste på flyttelasset.

Jeg forstår tankegangen deres. Jeg går rundt og frykter at dette kan skje neste måned og. Jeg har sagt klart ifra til han. Jeg sa at dette har jeg egentlig ikke råd til. Han lovet at han skulle betale husleien neste måned om jeg betalte denne. Denne måned var trang økonomisk for han. 

Jeg har to valg: betale og stole på at han betaler for seg videre/ eller gjøre som du sier. Men dersom jeg gjør som du sier så er nok forholdet over. Jeg gir det en sjanse, men dersom han ikke betaler neste måned så må jeg gjøre som du sier. For jeg har ikke råd økonomisk til å måtte betale så mye i husleie. 

Jeg kan som dere sier finne en mindre og rimeligere leilighet nå siden barna er flyttet ut. 

Når man skriver under en slik type leiekontrakt så er spørsmålet: hvem er pliktet til å betale/ kan huseier kreve at jeg betaler hans del dersom han ikke betaler? Jeg vil tenke at det skal kunne deles på to og at huseier kan ta av depositumet dersom han ikke betaler videre. Jeg får håpe at han betaler for seg videre. Og at det ikke blir noe kluss. Han pleier å være raus økonomisk. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 19.6.2019 den 18.25, mariaflyfly skrev:

Du. Blir. Lurt.

Støtter froskens råd om å snakke med huseier, slik at vedkommende er forberedt på å måtte trekke samboeren din sin del av husleia fra depositumet.

Finn deg et annet sted å bo.

Tenker tanken.  Dersom dette gjentar seg så må jeg nødt til å finne en ny plass å bo. Og få husverten til å trekke hans del av leien fra depositumet. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man skriver under en slik type leiekontrakt så er spørsmålet: hvem er pliktet til å betale/ kan huseier kreve at jeg betaler hans del dersom han ikke betaler? Jeg vil tenke at det skal kunne deles på to og at huseier kan ta av depositumet dersom han ikke betaler videre.

Det var derfor vi rådet så sterkt til at dere begge skulle stå som leietakere. Da er du ikke forpliktet til å dekke opp hans del.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han lovet at han skulle betale husleien neste måned om jeg betalte denne. Denne måned var trang økonomisk for han. 

Feriepengene gjør juni til den beste måneden for folk flest, men jeg forsto det som at han skulle betale på et lån? Dessuten kommer det an på om man har vært i jobben lenge nok til å få full utbetaling.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får håpe at han betaler for seg videre. Og at det ikke blir noe kluss. Han pleier å være raus økonomisk. 

Gjør det helt klart at du ikke kommer til å gjøre det igjen. Dessuten må dere lage det budsjettet jeg har nevnt før: Regn ut faste utgifter (husleie, omtrentlig strømregning, forsikring, nett etc. ) delt på to og sett opp fast trekk på dette beløpet fra begges kontoer rett etter lønning. Det er ikke mange forhold som tåler opphetet diskusjon om økonomi hver eneste måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, laban skrev:

Det var derfor vi rådet så sterkt til at dere begge skulle stå som leietakere. Da er du ikke forpliktet til å dekke opp hans del.

 

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Når to personer signerer leiekontrakt er det vanlig at de er solidarisk ansvarlige for leien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Xtra skrev:

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Når to personer signerer leiekontrakt er det vanlig at de er solidarisk ansvarlige for leien.

Ja, det har du vel egentlig rett i. Jeg uttrykte meg litt feil. Men det er i hvert fall best for ts at begge står i kontrakten hvis det skulle skjære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man skriver under en slik type leiekontrakt så er spørsmålet: hvem er pliktet til å betale / kan huseier kreve at jeg betaler hans del dersom han ikke betaler? Jeg vil tenke at det skal kunne deles på to og at huseier kan ta av depositumet dersom han ikke betaler videre.

Se bort fra første del av svaret mitt ovenfor, jeg har ikke særlig greie på reglene for utleie. Skulle det ende med at utleier ikke får betalt, vil jo depositumet være der for å dekke det h*n har til gode hvis dere må flytte ut. Men det er jo ikke sånn at dere kan bruke depositumet sin "buffer", dersom dere ikke betaler full husleie. Vil dere bo der, må dere betale hele leien hver måned og ordne opp internt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Xtra skrev:

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Når to personer signerer leiekontrakt er det vanlig at de er solidarisk ansvarlige for leien.

Det stemmer, de er solidarisk ansvarlige. Men jeg tror at eneste måten hvor trådstarter kan unngå å måtte dekke hele husleien den tiden de bor der, er ved å ikke betale hele leien slik at utleierne beholder depositumet når de flytter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Det stemmer, de er solidarisk ansvarlige. Men jeg tror at eneste måten hvor trådstarter kan unngå å måtte dekke hele husleien den tiden de bor der, er ved å ikke betale hele leien slik at utleierne beholder depositumet når de flytter. 

Ja, det kan være en mulighet. Tviler på at utleier vil bruke depositumet til å dekke deler av husleien før de evt. har flyttet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man skriver under en slik type leiekontrakt så er spørsmålet: hvem er pliktet til å betale/ kan huseier kreve at jeg betaler hans del dersom han ikke betaler? Jeg vil tenke at det skal kunne deles på to og at huseier kan ta av depositumet dersom han ikke betaler videre. Jeg får håpe at han betaler for seg videre. Og at det ikke blir noe kluss. Han pleier å være raus økonomisk. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Ja, huseier kan kreve hele husleien fra hver av dere dersom dere ikke betaler. Huseier trenger ikke å forholde seg til hvordan dere løser dette dere i mellom. Men konsekvensen av at folk ikke betaler, pleier jo i praksis å være at huseier bruker depositumet til å dekke opp tapet. For å unngå at dette skal bli en veldig ubehagelig situasjon, så synes jeg du skal snakke med huseier om situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Ja, det kan være en mulighet. Tviler på at utleier vil bruke depositumet til å dekke deler av husleien før de evt. har flyttet ut.

Løsningsforslaget mitt forutsetter at leietaker også sier opp kontrakten. Utleier vil selvfølgelig ikke være villig til å motregne mot depositumet så lenge de bor der, det vil jo være det samme som å gå med på redusert depositum. 

Trådsstarter har jo flere ganger beskrevet en svært anstrengt økonomi, det er derfor jeg synes hun skal gjøre nesten "hva som helst" for å unngå å bli påført ytterligere økonomisk tap som følge av at hun blir lurt av en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, laban skrev:

Det var derfor vi rådet så sterkt til at dere begge skulle stå som leietakere. Da er du ikke forpliktet til å dekke opp hans del.

Feriepengene gjør juni til den beste måneden for folk flest, men jeg forsto det som at han skulle betale på et lån?

Det var vel også han som betalte depositumet?

Anonymkode: d3e0c...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel også han som betalte depositumet?

Anonymkode: d3e0c...dd3

Ja, det var vel en del av avtalen. Så får han det forhåpentligvis tilbake når de flytter, når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, frosken skrev:

Løsningsforslaget mitt forutsetter at leietaker også sier opp kontrakten. Utleier vil selvfølgelig ikke være villig til å motregne mot depositumet så lenge de bor der, det vil jo være det samme som å gå med på redusert depositum. 

Trådsstarter har jo flere ganger beskrevet en svært anstrengt økonomi, det er derfor jeg synes hun skal gjøre nesten "hva som helst" for å unngå å bli påført ytterligere økonomisk tap som følge av at hun blir lurt av en annen. 

Jeg må gjøre det jeg kan videre for å unngå økonomisk tap. Dersom jeg er pliktig til å betale hele dersom han uteblir så blir det for mye for meg og et stort problem. Jeg har ikke økonomi til såpass dyr husleie. Men spørsmålet er hvordan jeg skal komme ut av det på en bra måte for meg ja. 

Jeg ble usikker her , men jeg betaler denne gang. Men gjentar dette seg neste måned: hva gjør jeg da ? Jeg må forberede meg. Jeg kommer ihvertfall til å nekte å betale mer enn min del siden vi er to på kontrakten.  

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel også han som betalte depositumet?

Anonymkode: d3e0c...dd3

Han betalte depositumet og det er jeg glad for at han gjorde. 

Men begge står på kontrakten og jeg mener at ingen kan sette meg til ansvar for hele summen av husleie dersom han ikke makter den. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må gjøre det jeg kan videre for å unngå økonomisk tap. Dersom jeg er pliktig til å betale hele dersom han uteblir så blir det for mye for meg og et stort problem. Jeg har ikke økonomi til såpass dyr husleie. Men spørsmålet er hvordan jeg skal komme ut av det på en bra måte for meg ja. 

Jeg ble usikker her , men jeg betaler denne gang. Men gjentar dette seg neste måned: hva gjør jeg da ? Jeg må forberede meg. Jeg kommer ihvertfall til å nekte å betale mer enn min del siden vi er to på kontrakten.  

Anonymkode: ed7d4...e3c

Det som vil skje om dette fortsetter er at du betaler 12.000,- hver mnd og sitter igjen med ingenting etterpå mens han betaler 0,.- og får tilbake depositumet på 40.000,- når dere må flytte. Sett ned foten og stå opp for deg selv! Hvis han faktisk ikke skjønner at han MÅ betale sin del av husleia og at du MÅ betale ned på ditt (dine?) lån til bestemt dato så - nei, jeg skal ikke si hva jeg tenker, men du skjønner hva jeg mener. Da er han mildt sagt økonomisk inkompetent til å være en mann på hans alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men gjentar dette seg neste måned: hva gjør jeg da? Jeg må forberede meg.

Det kan selvfølgelig ikke gjenta seg neste måned. Dere må forberede neste husleieforfall ved å sette opp trekk på halve beløpet fra hver deres konto. Innen da må dere ha et system som ikke gjør deg til nervevrak og setter hele forholdet i fare ved hver lønning / regning. Slutt å oppføre dere som om dere aldri har delt bolig og utgifter med noen før :angry:

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, frosken skrev:

Det stemmer, de er solidarisk ansvarlige. Men jeg tror at eneste måten hvor trådstarter kan unngå å måtte dekke hele husleien den tiden de bor der, er ved å ikke betale hele leien slik at utleierne beholder depositumet når de flytter. 

Er enig. Jeg kommer kun til å betale 6000 kr for min del av leien dersom dette gjentar seg. 

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Lillemus skrev:

Det som vil skje om dette fortsetter er at du betaler 12.000,- hver mnd og sitter igjen med ingenting etterpå mens han betaler 0,.- og får tilbake depositumet på 40.000,- når dere må flytte. Sett ned foten og stå opp for deg selv! Hvis han faktisk ikke skjønner at han MÅ betale sin del av husleia og at du MÅ betale ned på ditt (dine?) lån til bestemt dato så - nei, jeg skal ikke si hva jeg tenker, men du skjønner hva jeg mener. Da er han mildt sagt økonomisk inkompetent til å være en mann på hans alder.

Jeg får se på hva som skjer neste måned, men fortsetter det med at han ikke betaler som del så er det uholdbart å bo her. Og jeg må forsøke å komme meg ut av situasjonen/ økonomiske husleieknipen  på best mulig måte.

Anonymkode: ed7d4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...