Gå til innhold

Tror du på Gud og at vi møtes igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Mener du den kristne gud som fremstilt i bibelen er intelligent? Att du kan tro på noe så dumt, sier vel att du har kastet kritisk tankegang på sjøen!

Det finnes bare en virkelig Gud, den judeokristne. Denne Gud er fullkommen, god, kjærlig, allmektig, allvitende. Uten Ham hadde du ikke kunnet spotte, for han er skaper av alle ting. Gud tillater ondskapen å herse med verden fordi han er hellig og rettferdig, Gud tåler ikke synd. Jeg er Guds utvalgte, observatoren av tid og rom. På grunn av min synd er jeg kastet i dødsriket hvor demonene omringer meg. Himmel og helvete er ikke noe diffust som skjer etter døden, men noe som begynner her og nå. Det var denne veien Jesus gikk, da han fornedret seg og ble lydig til korsets død. Dette er ikke verdens visdom. Ordet om korset er en dårskap for dem som går fortapt, står det. Jesus var ingen stor vismann eller filosof, men enten gal, slem eller Guds sønn. Hans budskap var radikalt og livsforvandlende. Jeg er viss på at verden hadde sett fullstendig annerledes ut idag hvis Guds velbehagelige vilje hadde forekommet i form av Jesu gjenkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, laban skrev:

Jeg mente at hvis det er noe etterpå, blir jeg positivt overrasket. 

Jeg tror ikke noe på at det som eventuelt venter på den andre siden, er en streng og straffende gud (eller Helvete). Det er mange kristne som heller ikke tror det.

Jeg skjønner det :P Men det det handler om, er at du dersom du gjennom hele livet fornekter Gud, har DU vendt deg bort fra Gud og derfor tatt valget om helvete selv.

Det er ikke nødvendigvis snakk om høygafler og flammer, men om fravær av Gud. Og fravær av Gud er ensbetydende med ondskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Mener du den kristne gud som fremstilt i bibelen er intelligent? Att du kan tro på noe så dumt, sier vel att du har kastet kritisk tankegang på sjøen!

Ehhh... les litt om det, du. Google "intelligent design". Det er ATEISTER som tror på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Worrysome plenty skrev:

De som tror på den bibelske gud, er det man på engelsk kaller "brown noses" man aksepterer tyrannisk anti-humanisme fordi man tror man kommer til himmelen i stedet for helvete. 

Det er ikke et snev av "antihumanisme" i kristendommen, engang. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Hodestups skrev:

Men det det handler om, er at du dersom du gjennom hele livet fornekter Gud, har DU vendt deg bort fra Gud og derfor tatt valget om helvete selv.

Jeg har ikke fornektet noe aktivt, dessuten har jeg brukt store deler av livet til å synge kirkemusikk. Så jeg håper det kvalifiserer som helgardering.

42 minutter siden, Hodestups skrev:

Og fravær av Gud er ensbetydende med ondskap.

Den definisjonen virker unyansert på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
25 minutter siden, Hodestups skrev:

Det er ikke et snev av "antihumanisme" i kristendommen, engang. 

 

 Jeg har skikkelig problemer med den helveteslæren. Bare fordi du ikke klarer eller vil tro på Jesus, så kommer du til helvete? Er ikke det ganske inhumant?

Jeg blir faktisk dårlig av å tenke på det. For noen år siden hadde jeg en periode hvor jeg var jeg veldig opphengt i dette, og trodde at alle som ikke trodde på Jesus kom til helvete. Jeg var mye på YouTube og foret meg selv med diverse historier. Til slutt ble jeg helt gal. Jeg ble veldig aktiv i diverse nettforaer hvor jeg diskuterte ivrig og formante folk til å vende om før det var for seint. Jeg hang opp plakater i nabobyene med budskap om å vende om, om Jesu snarlige gjenkomst, om bortrykkelse, osv. Jeg meldte meg inn i "Med Israel for fred" og betalte en god slump med penger for å støtte. Altfor mye penger. Jeg gråt og var redd ofte for både andre og meg selv. Samtidig hadde jeg en veldig selvtillit og tro på at jeg hadde sett Sannheten, og at jeg var i min fulle rett til å spre "Ordet". 

I ettertid har jeg skjønt at jeg på den tiden var gal. Jeg var helt oppslukt. Heldigvis varte det ikke mange ukene, og jeg har skjønt i ettertid at jeg må ha vært manisk. I dag er det bare flaut å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrehuggu

Bare en kommentar til dette som jeg skrev i sta: "Samtidig hadde jeg en veldig selvtillit og tro på at jeg hadde sett Sannheten, og at jeg var i min fulle rett til å spre "Ordet"."

Ja, jeg hadde ikke bare rett til det, men fremfor alt en PLIKT til det. Jeg var en av de utvalgte som skulle redde folk fra fortapelsen. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
2 timer siden, Hodestups skrev:

Ehhh... les litt om det, du. Google "intelligent design". Det er ATEISTER som tror på det :P

Ateister er ikke noen ensartet gruppe. Du finner alle slags folk i det. I de ateistgruppene jeg er med i er det da ingen som tror på intelligent design. De tror på big bang og evolusjon. A-teist er bare fravær av gudstro, ikke noe mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 28.6.2019 den 14.27, Worrysome plenty skrev:

Ateister er ikke noen ensartet gruppe. Du finner alle slags folk i det. I de ateistgruppene jeg er med i er det da ingen som tror på intelligent design. De tror på big bang og evolusjon. A-teist er bare fravær av gudstro, ikke noe mer. 

Jeg ser på det som science fiction i bokstavelig forstand. Fabulering innenfor rammen av vitenskap. Ikke noe overnaturlig, men søkt og uten bevis for at det faktisk er sånn. 

Et tankeeksperiment er at vi lever i en simulering.

En annen er at livet på jorden er manipulert eller skapt av en intelligens.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
40 minutter siden, Gargamel skrev:

Et tankeeksperiment er at vi lever i en simulering.

En annen er at livet på jorden er manipulert eller skapt av en intelligens.

 

Hvorfor skulle vi leve i en simulering? Hva mener du med det? 

At livet på jorden skulle være manipulert av en utenforstående intelligens, gjør meg bare redd. Mener du at vi er som dukker styrt av tråder (som ved en type dukketeater) av en utenforstående intelligens? At vi egentlig ikke kan ta frie valg siden alt blir orkestrert av en utenforstående intelligens? At skjebnen allerede er bestemt for hver enkelt av oss?

Ekkelt og skummelt å tenke på i så fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
20 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Hvorfor skulle vi leve i en simulering?

Er endel seriøse forskere som leker med den tanken.

 

Anonymkode: a157d...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 28.6.2019 den 11.30, Hodestups skrev:

Og fravær av Gud er ensbetydende med ondskap.

Ergo, ateister er onde?

 

Anonymkode: a157d...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 28.6.2019 den 11.31, Hodestups skrev:

Google "intelligent design". Det er ATEISTER som tror på det :P

Dokumentasjon?

Anonymkode: a157d...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 28.6.2019 den 11.30, Hodestups skrev:

Jeg skjønner det :P Men det det handler om, er at du dersom du gjennom hele livet fornekter Gud, har DU vendt deg bort fra Gud og derfor tatt valget om helvete selv.

Så hvis du vokser opp et sted hvor den kristne Gud og Jesus er ukjente havner du i helvete fordi du selv har valgt det? 

Anonymkode: a157d...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
11 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Hvorfor skulle vi leve i en simulering? Hva mener du med det? 

At livet på jorden skulle være manipulert av en utenforstående intelligens, gjør meg bare redd. Mener du at vi er som dukker styrt av tråder (som ved en type dukketeater) av en utenforstående intelligens? At vi egentlig ikke kan ta frie valg siden alt blir orkestrert av en utenforstående intelligens? At skjebnen allerede er bestemt for hver enkelt av oss?

Ekkelt og skummelt å tenke på i så fall...

OK, nå angrer jeg litt for at jeg nevnte det.

Jeg tror ikke vi lever i en simulering. Det er et søkt tankeeksperiment. Siden man kan simulere virkeligheten til en viss grad med en datamaskin, har noen fått for seg at man kunne simulert hele universet med en kraftig nok maskin, og at de simulerte menneskene ikke ville merket forskjell. Den som kjørte dataprogrammet ville vært en slags "Gud" som kunne gjøre hva som helst

Hvorfor skal man tro på en maskin som simulerer hele universet? Den måtte vært større enn universet for å lagre all informasjon. Det er mye enklere å forklare universet uten en sånn maskin, vil jeg tro. 

Manipulert var et dårlig valgt ord for å beskrive en usannsynlig teori. Uansett var meningen av evolusjonen var manipulert, ikke hvert enkelt menneske. Det er ikke fullt så søkt. Man kan jo tenke seg at vi setter ut liv på Mars en dag, og pleier det, og genmanipulerer så det vokser og tilpasser seg. Hvis det er tenkbart, så man også tenke seg at vi er "satt ut". Spørsmålet er: Hvem gidder å bruke i milliarder av år på å dyrke oss frem, og hvorfor? Ville det ikke vært raskere måter når de selv var høyt utviklet og intelligente? Jeg tror ikke på det i det hele tatt.

Uansett: Jeg vil ikke kalle disse tankeeksperimentene "religiøse" eller overtroiske. Kanskje det nærmer seg religion hvis noen påstår hardnakket at det er sant og lukker ørene for motargument. Jeg har inntrykk av at de aller beste forskerne er ganske åpne for å bruke fantasien. Man må bare skjønne forskjell på tankeeksperiment og fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2019 den 12.13, laban skrev:

Jeg har ikke fornektet noe aktivt, dessuten har jeg brukt store deler av livet til å synge kirkemusikk. Så jeg håper det kvalifiserer som helgardering.

Den definisjonen virker unyansert på meg.

Man kan ikke helgardere seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2019 den 12.15, Surrehuggu skrev:

 Jeg har skikkelig problemer med den helveteslæren. Bare fordi du ikke klarer eller vil tro på Jesus, så kommer du til helvete? Er ikke det ganske inhumant?

Jeg blir faktisk dårlig av å tenke på det. For noen år siden hadde jeg en periode hvor jeg var jeg veldig opphengt i dette, og trodde at alle som ikke trodde på Jesus kom til helvete. Jeg var mye på YouTube og foret meg selv med diverse historier. Til slutt ble jeg helt gal. Jeg ble veldig aktiv i diverse nettforaer hvor jeg diskuterte ivrig og formante folk til å vende om før det var for seint. Jeg hang opp plakater i nabobyene med budskap om å vende om, om Jesu snarlige gjenkomst, om bortrykkelse, osv. Jeg meldte meg inn i "Med Israel for fred" og betalte en god slump med penger for å støtte. Altfor mye penger. Jeg gråt og var redd ofte for både andre og meg selv. Samtidig hadde jeg en veldig selvtillit og tro på at jeg hadde sett Sannheten, og at jeg var i min fulle rett til å spre "Ordet". 

I ettertid har jeg skjønt at jeg på den tiden var gal. Jeg var helt oppslukt. Heldigvis varte det ikke mange ukene, og jeg har skjønt i ettertid at jeg må ha vært manisk. I dag er det bare flaut å tenke på. 

Det kommer an på hva du vet om kristendommen eller ikke, hvis du f.eks. er ateist har du ingen grunn til å gjøre gode gjerninger annet enn at du har vokst opp i en kultur (i Norge, en kristen kultur ;) ) som har fortalt deg hva du skal gjøre.

Hvorfor blander du inn Israel? Det har ingenting med kristendommen å gjøre. Israelerne får stå for sitt, og feie for sin egen dør, de gjør mye galt. 

Jeg skal ikke uttale meg om din psykiske helse, men når alt kommer til alt så dør alle mennesker. Hva du gjør i livet, og hva du tror på, får være din egen sak, men husk at det er du som er alene om dine handlinger og må stå for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...