Gå til innhold

Blei stukket med sprøyte av en narkoman


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg blei stukket med  sprøyte av en narkoman ( imot min vilje). Det har gått 3 dager nå. 

Burde jeg dra til legen og sjekke meg for hepatitt virus ? Er det gratis ? Og hvor lang tid tar det fra man deler sprøyte med noen til man får smitte ? Hjeeeelp 😱

Anonymkode: b9c52...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blei stukket med  sprøyte av en narkoman ( imot min vilje). Det har gått 3 dager nå. 

Burde jeg dra til legen og sjekke meg for hepatitt virus ? Er det gratis ? Og hvor lang tid tar det fra man deler sprøyte med noen til man får smitte ? Hjeeeelp 😱

Anonymkode: b9c52...116

Selvfølgelig må du dra til legen og det skulle du gjort umiddelbart etterpå. Gjør det i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blei stukket med  sprøyte av en narkoman ( imot min vilje). Det har gått 3 dager nå. 

Burde jeg dra til legen og sjekke meg for hepatitt virus ? Er det gratis ? Og hvor lang tid tar det fra man deler sprøyte med noen til man får smitte ? Hjeeeelp 😱

Anonymkode: b9c52...116

Huff huff. Du bør gå til legen og sjekke pluss anmelde det til politiet. 

Anonymkode: 82ffd...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Dersom en får et sprøytestikk ved et uhell, er det særdeles viktig å komme seg til helsepersonell med en gang, helst samme dag. Da blir det tatt en 0-prøve, som vil vise eventuell smitte "før" stikket, altså før smitten har kommet ordentlig ut i kroppen. Så må du komme tilbake etter x antall dager (det husker jeg ikke), for å se om du har blitt smittet - og hvis jeg husker rett, er det de ulike hepatitt-sykdommene som er vanligst, men de tester nok for andre ting også. Det blir også tatt HIV-prøve, men denne får du ikke svar på før etter 6 eller 12 mnd.

Vi har hatt noen uhell på jobben med sprøytestikk, og det er helt faste prosedyrer for dette, hos bedriftshelsetjenesten. 

Kom deg til lege i dag. Selv om du ikke fikk tatt 0-prøven, er det viktig å sjekke om du har fått smitte, slik at du da eventuelt kan starte behandling så raskt som mulig.

Jeg regner med at du må betale for dette, men jeg vet ikke. Dersom du er under 20 år, kan du kontakte kommunens helsestasjon for ungdom, og jeg vil tro at det der er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...