Gå til innhold

Muligens MS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. J 22 år her. Jeg har begynt å mistenke at jeg kanskje kan ha ms. Har opplevd noeb rare ting som skher med kroppen min, og selvølgelig googler jeg det for å se om det er noe jeg bør ta opp med legen eller om jeg kan se det an. Et søkeresultat som alltid dukker opp er ms. Så, da begynner jeg jo å mistenke det, noe som blir etterfulgt av at jeg leser meg opp på det. Og merkelig nok føler jeg at det passer, og at det gir en forklaring på symptomene mine. Et av symptomene  som overrasket meg litt var jo det med talefeil, noe som heg merker veldig godt at jeg har begynt å slite med. En annen ting er at det har begynt å vli tungvindt å bruke touch screen tastatur for å skrive. Har i det siste opplevd at jeg må bruke betrakgelig med tid for å rette opp i skrivefeil. Tommelen min bommer på knappene. Synes både tale- og skrivefeilene er det mest vsnskelige for det påvirker selvtillitten min. Tror blant anbet at jeg blir ignorert i samtaler, når jeg egentlig, ubevisst, har pratet for lavt til at de kunne høre det. Elller føler meg dum når jeg ikke klarer å uttale ord eller finne dem.

Men tingen er at jeg føler jeg har vært for ofte hos legen i det siste med typ "ikkeeksisterende" plager. Eks. At jeg, i våres, trodde det var noe galt med nyrene mine fordi det kjentes ut som om at noen presset en knyttneve inn i siden min i ca 2 uker, men da jeg kom til legen var urin og blodprøver normale, og det begynte å gi seg. -Eller at jeg slet med smerter og nummenhetvi fingrene mine og eng kom tilbake helt normal.

Jeg tok nylug blodprøve fordi jeg sliter nå med blodtrykksfall hver gang jeg reiser meg opp tiø det punktet st det nesten svartner for meg, og fikk svar om at jeg hadde lav folat, og det var det eneste, så var ikke noen betydelige problemer med d vitamin.

Og nå, i det siste har jeg fått nye symptomer som har gjort mistanken min kanskje sterkere. Ansiktet mitt. At det kjennes ut som prikking og at noen stryker meg med en fjer, eller at jeg har et hårstrå som ligger der, men uansett hvor myejeg prøver å feie det bort så blir det værende.

Så hvordan tar jeg det opp med legen? Jeg synes det er litt kleint å møte opp der nok en gang med symptomer som ikke gir noe utslag på prøver, og at jeg blir sett på som en hypokonder. Men jeg tenker også at det er bedre å vite enn å gå rubdt å undre.

Føler det blir rart å bare " hei, jeg har googla og tror jeg kan ha ms. Gidder du å henvise meg til undersøkelse?"

 

Anonymkode: 8878d...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er en stor fordel om du kan slutte å forsøke å diagnostisere deg selv med alvorlige sykdommer. Det er mer hensiktsmessig om du forteller legen om dine opplevelser, og så må han vurdere hvorvidt han mener at nærmere undersøkelser er relevant eller om du muligens heller trenger hjelp med helseangst eller tendens til å feiltolke kroppslige fenomener. 

Du kan bestille en time hos legen og fortelle om det du oppfatter som symptomer og samtidig si at du skjønner om han synes du har vært der ofte de siste månedene uten at noe feil er påvist. Fortell at du frykter alvorlig sykdom, men prøv å holde muligheten åpen for at dette kanskje også kan være uttrykk for helseangst/somatisering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...