Gå til innhold

Kan noen her tyde EKG?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! For ca 6 måneder siden ble det tatt EKG hos legen som viste at jeg har ekstraslag på hjertet. Det er helt normalt, ble jeg fortalt, MEN.. hvor mange ekstraslag er det vanlig å ha?

Jeg har slitt med hjertebank siden, og disse «harde» ekstraslagene gjør det fryktelig vanskelig å få sove på kvelden. Jeg er så sliten og lei og det er fryktelig ubehagelig!  

Jeg fikk låne en apple-klokke for å ta en slags EKG over 30 sekunder, og ja, jeg skjønner at denne ikke er helt til å stole på, men der hvor rytmen avviker fra det normale er akkurat der jeg kjenner hjertebanken. Så altså, jeg har 4 ekstraslag på 30 sekunder. Hjelp!? Ser alt greit ut, eller burde jeg bekymre meg? 🤔

5D3E823B-67FF-4CA2-B514-4B4686FF16C2.jpeg

Anonymkode: f8c1a...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville stolt på legen.   Kan det hende at du tenker for mye på dette? 

Jeg har også endel ekstra slag og i begynnelsen så merket jeg de veldig godt. Jo mer jeg tenkte på det  jo mer synes jeg det var. Da jeg slo meg til ro med at dette bare var ekstra slag og ikke noe farlig,  så merket jeg også mindre til dem.

Nå tar jeg EKG en gang i året (pga en annen sykdom) og jeg har fast oppfølging av fastlegen. Har også en fastlege som jeg stoler 100% på. Mulig det er dette som også gjør at jeg opplever ekstra slagene som mindre plagsomme. 

Håper du kan få hjelp til angsten din rundt dette. Da vil du få det så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg vil ikke gi meg ut på å tolke EKG, men Apple Whatch er vel ikke akkurat et godt diagnoseverktøy uansett. Jeg tror nok du kan stole på legen din. Hvis ikke kan du få gjort en 24-timers registrering. Hvis det nå skulle vise seg å være veldig plagsomt for deg, kan det hjelpe med en betablokker (som Metoprolol). Sånne ekstrasalg kan være utrolig plagsomme selv om de er harmløse. Noen kan ha noen få slike på et døgn og merke hvert eneste ett, mens andre kan ha hundrevis uten å merke noe som helst. Jeg synes du bør  ta det opp igjen med legen din siden det plager deg sånn. Man skal jo ikke få ødelagt nattesøvnen slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et EKG men en oversikt over hjerterytmen. For å undersøke hjertet trenger man et 12 kanals EKG.

Men det rytmen viser er spredte ventrikulære ekstraslag. I fravær av annen hjertesykdom er dette et godartet fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også samme koblingsintervall mellom alle ekstraslagene og det foregående normalslaget, og de kommer fra samme sted i hjertet. Det tyder på at dette er godartet ekstrasystoli.

Du kan ha inntil 10.000 slike slag i døgnet uten at det er noen bekymring.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...