Gå til innhold

Besøk av utenlandsk familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min samboer har hatt besøk av sin familie fra utlandet i snart 8 dager. Og de skal vøre 10 dager til. Problemet er hvordan jeg skal forholde meg til dem når han er borte. Jeg har ferie. Han jobber. 

De prater et helt annet språk som jeg ikke forstår mye av. De kan ikke engelsk. Problemet blir at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forholde meg i situasjonen. Han hadde tidligere besøk av andre i slekten som pratet med meg og ville være med meg hele tiden. De pratet via google oversetter og pekte osv. Følte meg nesten ufin av å bare stikke av. Nå har han besøk av noen som prater lite og så og si ingenting med meg når han er på jobb. Og de skal være her i mange dager til. Er jeg frekk om jeg lever mitt eget liv når han er på jobb,  altså uten å inkludere de? Jeg forsøker en middelvei men det er tungt når man sliter med språk. 

Anonymkode: c0d32...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer har hatt besøk av sin familie fra utlandet i snart 8 dager. Og de skal vøre 10 dager til. Problemet er hvordan jeg skal forholde meg til dem når han er borte. Jeg har ferie. Han jobber. 

De prater et helt annet språk som jeg ikke forstår mye av. De kan ikke engelsk. Problemet blir at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forholde meg i situasjonen. Han hadde tidligere besøk av andre i slekten som pratet med meg og ville være med meg hele tiden. De pratet via google oversetter og pekte osv. Følte meg nesten ufin av å bare stikke av. Nå har han besøk av noen som prater lite og så og si ingenting med meg når han er på jobb. Og de skal være her i mange dager til. Er jeg frekk om jeg lever mitt eget liv når han er på jobb,  altså uten å inkludere de? Jeg forsøker en middelvei men det er tungt når man sliter med språk. 

Anonymkode: c0d32...fa3

Jeg synes det føles meningsløst å gi deg råd. Dette fordi du har bedt om råd i lang tid og du har ikke fulgt dem. 

Det er greit nok det. Du er ikke pliktig til å følge råd. Det er tross alt ditt liv. 

Men rådene her inne vare klare og tydelige. 

Du burde ikke flytte sammen med han. Kulturforskjellene er for store. Du kjente han ikke. Dere pratet dårlig sammen. Han.var lite interessert i sex osv. 

Nå sitter du her med problemer langt nedover ørene med hundrevis av spørsmål og det er ikke veldig overraskende. 

Mitt råd er forsatt at du bør kutte ut dette forholdet. Noen andre råd vil jeg ikke deg, da det stadig vil komme noe nytt. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke frekk, jeg synes heller det er samboeren din som er både hensynsløs og egoistisk hvis han forventer at du skal stille opp på dette. Du er veldig snill og finner deg i mye som du egentlig ikke liker fordi du er så glad i ham, dette vet han nok å utnytte. 

Hans besøk er hans ansvar, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, Babette skrev:

Nei, du er ikke frekk, jeg synes heller det er samboeren din som er både hensynsløs og egoistisk hvis han forventer at du skal stille opp på dette. Du er veldig snill og finner deg i mye som du egentlig ikke liker fordi du er så glad i ham, dette vet han nok å utnytte. 

Hans besøk er hans ansvar, tenker jeg.

Enig. Hans besøk bør være hans ansvar. Det er utrolig vanskelig å gå opp under et språk som er uforståelig. Han får selv ta ansvaret for sitt besøk. 

Anonymkode: c0d32...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ferie. Han jobber.

Da burde det være avklart hva slags forventninger alle har - skal gjestene dra litt rundt og oppleve nærmiljøet deres, er de fornøyde med å slappe av hjemme og vente på ham, eller hva? Hvis de vil se seg rundt, kan han jo forklare dem hva som er verd å se, og så kan du hjelpe dem av gårde hvis det trengs - eller være med hvis du vil. Han kan ikke invitere gjester som ikke kan språk og forvente at du skal gjette deg til hva slags ønsker de har.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg frekk om jeg lever mitt eget liv når han er på jobb,  altså uten å inkludere de? 

Det er du ikke uansett. Men det er mye lettere å unngå konflikter og misforståelser hvis forventningene er avklart. Han kan kommunisere med både deg og dem, og det burde han forstå at han må gjøre.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg ville ikke fått lov til å gjøre det han gjør. Kona gir klar beskjed om hva som er ok. Mer enn noen dager besøk fra min familie er f.eks ikke ok. De er ikke uvenner. Jeg tror de oppriktig koser seg sammen så lenge det er snakk om et par dager. Saken er at hun vil ha ferie, slappe av og ikke varte opp andre hele tiden. Hun blir mer sliten enn meg av andre folk, selv om hun egentlig er mer utadvendt.

Hennes famile er så rastløs at der blir det aldri snakk om mer enn et par overnattinger uansett.

Du får være høflig når det først har blitt sånn, men du trenger nok å stikke av litt. Finn på ting du må gjøre og røm huset. Ta en 15km joggetur.

 

Forresten tror jeg dette kan komme av kulturforskjeller, så jeg vil ikke legge skylden på typen din alene. Dere burde klare å snakke om sånt, selv om det er vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer har hatt besøk av sin familie fra utlandet i snart 8 dager. Og de skal vøre 10 dager til. Problemet er hvordan jeg skal forholde meg til dem når han er borte. Jeg har ferie. Han jobber. 

Anonymkode: c0d32...fa3

Bor de hos dere? Om min kjære hadde gjort noe sånt så hadde jeg glatt reist bort i den perioden. Det er et uttrykk som heter "Tre dager gammel fisk og gjester lukter ille". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Min samboer har hatt besøk av sin familie fra utlandet i snart 8 dager. Og de skal vøre 10 dager til.

2. Er jeg frekk om jeg lever mitt eget liv når han er på jobb,  altså uten å inkludere de?

3. Jeg forsøker en middelvei men det er tungt når man sliter med språk. 

Anonymkode: c0d32...fa3

1. Eh, bor dere ikke sammen? Isåfall er det DERE som har besøk. 

2. Frekk er kanskje ikke ordet, men lite gjestfri kanskje? Jeg ville synes det var rart om jeg var gjest til et par uten å bli invitert/inkludert, da ville jeg følt meg i veien/til bry. Hva gjør de når mannen din kommer fra jobb da? Hvorfor har du ikke snakket med han for å avklare hva de forventer/ønsker forresten?

3. Hva innebærer «middelvei» i denne sammenhengen?

Er ellers enig i Nickløs og Laban sine innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer har hatt besøk av sin familie fra utlandet i snart 8 dager. Og de skal vøre 10 dager til. Problemet er hvordan jeg skal forholde meg til dem når han er borte. Jeg har ferie. Han jobber. 

De prater et helt annet språk som jeg ikke forstår mye av. De kan ikke engelsk. Problemet blir at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forholde meg i situasjonen. Han hadde tidligere besøk av andre i slekten som pratet med meg og ville være med meg hele tiden. De pratet via google oversetter og pekte osv. Følte meg nesten ufin av å bare stikke av. Nå har han besøk av noen som prater lite og så og si ingenting med meg når han er på jobb. Og de skal være her i mange dager til. Er jeg frekk om jeg lever mitt eget liv når han er på jobb,  altså uten å inkludere de? Jeg forsøker en middelvei men det er tungt når man sliter med språk. 

Anonymkode: c0d32...fa3

Her ville jeg forsøkt å ta rimelig hensyn til de besøkende, det er jo ikke deres skyld at du og din samboer ikke helt får til å kommunisere om hvordan gjøre ting. Hvordan har dere gjort det så langt? Hvem organiserer måltider? Og bor dere slik til at gjestene kan ta seg rundt på dagtid om de ønsker det?

Jeg ville synes det var dårlig om de ble etterlatt alene i leiligheten uten noen form for tilrettelegging/avklaring på forhånd. Men dersom måltider er organisert og de har mulighet til å gjøre ting på dagtid alene, så ville jeg ha sjekket om det var noe de trengte hjelp til, og hvis ikke hadde jeg tatt meg noen turer ut på egenhånd for å få litt avstand. En praktisk løsning kan være at din samboer hjelper til med å kommunisere om den kommende dagen kvelden i forveien. 

Det er synd at du og din samboer ikke får til å kommunisere bedre, men dersom dette er hans familie/venner fra hjemlandet, så er det jo ikke noe rart at de blir såpass lenge dersom de først kommer på ferie til Norge. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, frosken skrev:

En praktisk løsning kan være at din samboer hjelper til med å kommunisere om den kommende dagen kvelden i forveien. 

Enig. Merkelig at ikke dette faller naturlig for alle parter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer har hatt besøk av sin familie fra utlandet i snart 8 dager. Og de skal vøre 10 dager til. Problemet er hvordan jeg skal forholde meg til dem når han er borte. Jeg har ferie. Han jobber. 

De prater et helt annet språk som jeg ikke forstår mye av. De kan ikke engelsk. Problemet blir at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forholde meg i situasjonen. Han hadde tidligere besøk av andre i slekten som pratet med meg og ville være med meg hele tiden. De pratet via google oversetter og pekte osv. Følte meg nesten ufin av å bare stikke av. Nå har han besøk av noen som prater lite og så og si ingenting med meg når han er på jobb. Og de skal være her i mange dager til. Er jeg frekk om jeg lever mitt eget liv når han er på jobb,  altså uten å inkludere de? Jeg forsøker en middelvei men det er tungt når man sliter med språk. 

Anonymkode: c0d32...fa3

Hvis de er fra Midtøsten så har de helt andre kommunikasjonsformer enn her i Norge.  Om du er frekk eller ikke bør du diskutere med samboeren din.  Froskens råd om å avklare på forhånd med måltider og slikt støtter jeg.  Snakk med din samboer om hva de forventer.  Det kan hende at de ønsker seg tid uten deg også.  Er det både kvinner og menn?  Ønsker de å gjøre ting sammen eller vil mennene dra på kafe uten kvinnene?

Anonymkode: 25ef9...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Lillemus skrev:

Bor de hos dere? Om min kjære hadde gjort noe sånt så hadde jeg glatt reist bort i den perioden. Det er et uttrykk som heter "Tre dager gammel fisk og gjester lukter ille". 

Det er helt naturlig i mange kulturer å bo sammen hele tiden, og der er det også enorm gjestfrihet.  En sønn nekter ikke familien sin å komme på besøk.  Hvis du hadde reist bort mens svigerfamilien din var på besøk hadde jeg betraktet deg som uhøflig og sur hurpe.  Slik oppfører man seg ikke engang i Norge selv om nordmenn er kalde og avvisende sies det i andre samfunn.

Anonymkode: 25ef9...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt naturlig i mange kulturer å bo sammen hele tiden, og der er det også enorm gjestfrihet.  En sønn nekter ikke familien sin å komme på besøk.  Hvis du hadde reist bort mens svigerfamilien din var på besøk hadde jeg betraktet deg som uhøflig og sur hurpe.  Slik oppfører man seg ikke engang i Norge selv om nordmenn er kalde og avvisende sies det i andre samfunn.

Anonymkode: 25ef9...48d

Er du utlending selv?

Anonymkode: b0287...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg synes det føles meningsløst å gi deg råd. Dette fordi du har bedt om råd i lang tid og du har ikke fulgt dem. 

Det er greit nok det. Du er ikke pliktig til å følge råd. Det er tross alt ditt liv. 

Men rådene her inne vare klare og tydelige. 

Du burde ikke flytte sammen med han. Kulturforskjellene er for store. Du kjente han ikke. Dere pratet dårlig sammen. Han.var lite interessert i sex osv. 

Nå sitter du her med problemer langt nedover ørene med hundrevis av spørsmål og det er ikke veldig overraskende. 

Mitt råd er forsatt at du bør kutte ut dette forholdet. Noen andre råd vil jeg ikke deg, da det stadig vil komme noe nytt. 

Du er ikke pliktig til å gi råd og hvis du misliker at rådene ikke blir fulgt så kan du la være å svare.  Det er ikke bare bare å følge råd på et nettsted om ens eget kjærlighetsliv.  

Anonymkode: 25ef9...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt naturlig i mange kulturer å bo sammen hele tiden, og der er det også enorm gjestfrihet.  En sønn nekter ikke familien sin å komme på besøk.  Hvis du hadde reist bort mens svigerfamilien din var på besøk hadde jeg betraktet deg som uhøflig og sur hurpe.  Slik oppfører man seg ikke engang i Norge selv om nordmenn er kalde og avvisende sies det i andre samfunn.

Anonymkode: 25ef9...48d

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du utlending selv?

Anonymkode: b0287...09e

Nei det er jeg ikke, men jeg er vant til at man har respekt for sin familie og svigerfamilie.  Jeg har også reist mye i fremmede land og møtt gjestfrihet som er helt ubeskrivelig.  Hvis mine barn hadde bodd i Kina eller Namibia så hadde jeg besøkt dem og forventet å få bo hos dem.

Anonymkode: 25ef9...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker de å gjøre ting sammen eller vil mennene dra på kafe uten kvinnene?

Anonymkode: 25ef9...48d

Hvorfor kan ikke kvinnene få lov til å dra på kafé?

Anonymkode: b0287...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Nei det er jeg ikke, men jeg er vant til at man har respekt for sin familie og svigerfamilie. 

At de skal bo der i ukesvis mens han som er i familie med dem jobber offshore syntes jeg er litt drøyt.

Anonymkode: b0287...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke kvinnene få lov til å dra på kafé?

Anonymkode: b0287...09e

Jeg skrev ingenting om å få lov til, men i mange kulturer så samles kvinnene sammen hjemme og mennene på kafe.  Jeg kunne godt ha spurt om kvinnene ønsket å gå på kafe, men det er slett ikke vanlig.

Anonymkode: 25ef9...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At de skal bo der i ukesvis mens han som er i familie med dem jobber offshore syntes jeg er litt drøyt.

Anonymkode: b0287...09e

Jeg har ikke fått med meg at han jobber offshore, men jeg synes dette blir blåst opp som et overdimensjonert problem.  De kan forhåpentligvis dra noen steder på egen hånd, og ts kan jo ikke tolke for dem uansett.  Det må være noen landsmenn av dem som bor et sted i Norge som de kan være i kontakt med.  De kan dra til kirken, moskeen eller synagogen etter hva som passer og møte sine egne og få oppleve noe.  Ts er kanskje interessert i å lære noe om språket og kulturen.  

Anonymkode: 25ef9...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At de skal bo der i ukesvis mens han som er i familie med dem jobber offshore syntes jeg er litt drøyt.

Anonymkode: b0287...09e

Dersom det er dette de har blitt invitert til å gjøre, så er det jo ikke drøyt av de besøkende at de blir boende. Derimot virker det veldig ugreit dersom trådstarter ikke har vært enig i at de skal ta i mot besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...