Gå til innhold

Besøk av utenlandsk familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På ‎27‎.‎07‎.‎2019 den 20.03, AnonymBruker skrev:

Det som jeg reagerer på er at samboeren  lager middag til alle mens han tilbyr ikke meg. Så jeg lager min egen middag mens de er her. Mulig det er normalt men jeg ble litt sjokket. 

Jeg synes det er rart at han ikke spør om du vil spise med dem. De vil nok uansett snakke med hverandre på sitt språk mens de spiser, så du går ikke glipp av så mye sosialt sett, men jeg synes det er unaturlig og tankeløst av ham å ikke forsøke å inkludere deg i middagsmåltidet. Det bidrar til å understreke at det er du som er "utenfor".

På ‎27‎.‎07‎.‎2019 den 20.13, AnonymBruker skrev:

Han tilbyr meg ikke middag. Og jeg vil ikke bare ta av maten heller siden vi deler 50 / 50 på alt .

Dere må finne en bedre måte å organisere den delen av økonomien på. Det er mange muligheter - annenhver dag, annenhver uke (slik at én av dere kjøper inn og lager middag til begge etter hva lommeboka tillater), en felles konto som begge setter penger på etter avtale, eller oppsamling av kvitteringer og fordeling vha. en app i slutten av hver måned. Etter min mening er den absolutt eneste naturlige grunnen til å ha separate middager for et par som nettopp har flyttet sammen, at den ene er veganer eller hyperallergiker eller noe sånt, og den andre stikk motsatt (og selv da går det an å finne kompromisser). Separat økonomi lar seg gjennomføre, men separate måltider som en hovedregel virker trist.

På ‎27‎.‎07‎.‎2019 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Skal jeg bare forsyne meg av mat han lager heretter?  Mulig jeg burde bare forsyne meg. 

Vi sier jo ikke at du "bare skal forsyne deg", men at det naturlige er at dere har felles middag. Jeg fatter ikke at det er mulig å bo sammen i månedsvis uten å kommunisere om dette. Man flytter ikke sammen og venter på at samboeren skal finne på å "tilby" en mat.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, laban skrev:

Vi sier jo ikke at du "bare skal forsyne deg", men at det naturlige er at dere har felles middag. Jeg fatter ikke at det er mulig å bo sammen i månedsvis uten å kommunisere om dette. Man flytter ikke sammen og venter på at samboeren skal finne på å "tilby" en mat.

Selv om man kun leier en leilighet sammen så ville det vært naturlig å tilby den andre parten å spise sammen med dem når det er laget en middag til flere.  Det er noe spesielt ved dette.  Jeg hørte om en dame i New York som sendte kjæresten hjem til å tisse når han overnattet hos henne (han bodde i etasjen under) for hun kunne ikke bruke samme toalett som menn.

Det kan godt hende at kjæresten spiser kun halal mat.  Jeg forstår fremdeles ikke hva  dette er og hvordan dolere tar av i sympatien uten å kjenne til i virkeligheten.

Anonymkode: 25ef9...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende at kjæresten spiser kun halal mat.  Jeg forstår fremdeles ikke hva  dette er og hvordan dolere tar av i sympatien uten å kjenne til i virkeligheten.

Anonymkode: 25ef9...48d

Hvis det er tilfelle så utelater i så fall ts en meget vesentlig opplysning. :) Men jeg tror ikke han er muslim altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis det er tilfelle så utelater i så fall ts en meget vesentlig opplysning. :) Men jeg tror ikke han er muslim altså.

Han kan være jøde eller hindu.  Spiser kun kosher mat kommer på det samme.  Det er noen opplysninger som mangler, men jeg kan ikke forhistorien her.

Man sitter ikke med en fiskekake og potet ved samme bord som en gruppe mennesker som spiser kyllinggryte med ris og salat.  Ingen steder i verden.  Det er noe rart over dette.

Anonymkode: 25ef9...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
25 minutes ago, AnonymBruker said:

Selv om man kun leier en leilighet sammen så ville det vært naturlig å tilby den andre parten å spise sammen med dem når det er laget en middag til flere.  Det er noe spesielt ved dette.  Jeg hørte om en dame i New York som sendte kjæresten hjem til å tisse når han overnattet hos henne (han bodde i etasjen under) for hun kunne ikke bruke samme toalett som menn.

Det kan godt hende at kjæresten spiser kun halal mat. 

Viser jo bare at den type kulturforskjeller gjør samboerskap umulig.

Anonymkode: 06fa2...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Han kan være jøde eller hindu.  Spiser kun kosher mat kommer på det samme. 

Sånne folk kan man ikke bo sammen med.

Anonymkode: 06fa2...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende at kjæresten spiser kun halal mat.  

Nå er ikke denne samboeren muslim, så vidt jeg vet. Men om han hadde vært det, så ville det jo ikke være noe problem for TS å spise halal-mat sammen med ham? At han ikke da kunne ha spist alt hun spiste, er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan være jøde eller hindu.  Spiser kun kosher mat kommer på det samme.  Det er noen opplysninger som mangler, men jeg kan ikke forhistorien her.

Man sitter ikke med en fiskekake og potet ved samme bord som en gruppe mennesker som spiser kyllinggryte med ris og salat.  Ingen steder i verden.  Det er noe rart over dette.

Anonymkode: 25ef9...48d

Tror ikke han er av en religioon / kultur som har avvikende mat-tradisjoner på den måten, dersom jeg har oppfattet henne riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man sitter ikke med en fiskekake og potet ved samme bord som en gruppe mennesker som spiser kyllinggryte med ris og salat.  Ingen steder i verden.  Det er noe rart over dette.

Det har vært vanlig i min familie det siste året. To av familiemedlemmene kuttet ut kjøtt fullstendig, men spiste en periode fisk. Nå har de kuttet ut fisk også - og det betyr at noen ganger spiser vi ulik mat. Som regel spiser vi imidlertid mat som alle kan ha, altså vegetarmat.

Men det som TS beskriver, er noe helt annet altså. Følte bare at du ble voldsomt bastant i det du skrev her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende at kjæresten spiser kun halal mat.  Jeg forstår fremdeles ikke hva  dette er og hvordan dolere tar av i sympatien uten å kjenne til i virkeligheten.

Hvis det er en årsak av den typen, blir det jo en litt annen situasjon, det skrev jeg selv i svaret mitt. Men hvis begge ønsker det, går det likevel an å løse det på annen måte enn at de har separate måltider hver eneste dag.

Jeg føler ikke at jeg "tar av", jeg forsøker å gi råd. Vi kjenner ingen annen "virkelighet" enn den som blir beskrevet av den som spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, påskelilje skrev:

Det har vært vanlig i min familie det siste året. To av familiemedlemmene kuttet ut kjøtt fullstendig, men spiste en periode fisk. Nå har de kuttet ut fisk også - og det betyr at noen ganger spiser vi ulik mat. Som regel spiser vi imidlertid mat som alle kan ha, altså vegetarmat.

Men det som TS beskriver, er noe helt annet altså. Følte bare at du ble voldsomt bastant i det du skrev her.

Jeg uttrykte meg kanskje ikke helt som jeg skulle.  Jeg er vant til å spise sammen med veganere, men alle sitter ved samme bord og de spiser det de kan.  Det er i hvert fall felles spising.  Jeg prøvde å påpeke det stusselige i å sitte med sin egen mat og ikke kunne spise som de andre.  For alt jeg vet kan ts ha det slik når hun får gjester at han sitter alene med sin brødskive.  Det har hun ikke skrevet noe om.  Hvis hun aldri kan si hvordan hun har det og vil ha det så har hun et stort problem som ikke er hans "skyld".  Det problemet blir ikke løst på dol.

Anonymkode: 25ef9...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Hvis det er en årsak av den typen, blir det jo en litt annen situasjon, det skrev jeg selv i svaret mitt. Men hvis begge ønsker det, går det likevel an å løse det på annen måte enn at de har separate måltider hver eneste dag.

Jeg føler ikke at jeg "tar av", jeg forsøker å gi råd. Vi kjenner ingen annen "virkelighet" enn den som blir beskrevet av den som spør.

Jeg forstår ikke engang hva blir spurt om.  Jeg synes ikke du "tar av" og i hvert fall ikke du alene.  Hele dol tar da av.  Dette henger ikke på greip for meg i det hele tatt.  Hvis ts sitter hjemme med gjester som hun ikke spiser sammen med og ikke kan snakke med og de sitter og ser på hverandre hele dagen så er noe galt.  Hva det er vet jeg ikke, men jeg synes synd på mannen også ut fra det jeg har fått med meg.

Anonymkode: 25ef9...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2019 den 20.13, AnonymBruker skrev:

Han tilbyr meg ikke middag. Og jeg vil ikke bare ta av maten heller siden vi deler 50 /50 på alt . Og det var ikke meg som hadde kjøpt maten.  

Anonymkode: c0d32...fa3

Skjønner ikke dette. Om du betaler50% av maten må du vel bare kunne spise 50% også? Eller mener du at han har sin mat og du har din mat?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2019 den 20.31, AnonymBruker skrev:

Ok... Mulig jeg har bodd for lenge alene...

Anonymkode: c0d32...fa3

Jeg skjønner ikke dette heller jeg? Bodde du ikke med barn da? Du burde jo være vant til at man lager mat til alle i husholdet skulle man tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 28.7.2019 den 19.05, AnonymBruker skrev:

 

 

Anonymkode: c0d32...fa3

Hvordan gikk det i ferien, TS?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2019 den 13.24, Kayia skrev:

Jeg skjønner ikke dette heller jeg? Bodde du ikke med barn da? Du burde jo være vant til at man lager mat til alle i husholdet skulle man tro? 

Selvsagt. Jeg har barn og har alltid laget mat sammen med de mens de bodde hjemme. Men jeg hadde ikke økonomi til å lage mat til 6 gjester i flere uker. Det bør for dyrt for min økonomi. Men heldigvis så laget de sin egen mat. 

Vi har delt økonomi. Jeg kjøper mat annenhver dag. Og han annenhver dag. 

Anonymkode: c0d32...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Jeg har barn og har alltid laget mat sammen med de mens de bodde hjemme. Men jeg hadde ikke økonomi til å lage mat til 6 gjester i flere uker. Det bør for dyrt for min økonomi. Men heldigvis så laget de sin egen mat. 

Vi har delt økonomi. Jeg kjøper mat annenhver dag. Og han annenhver dag. 

Anonymkode: c0d32...fa3

Nå forstår jeg ikke.  Gjestene bodde hos dere i flere uker og lagde sin egen mat.  Inviterte de kun han å spise sammen med dem og ikke deg?  Er alle dine barn flyttet hjemmefra, eller har du barn som bor hjemme?

Håper for din del at gjestene er dratt og du har falt til ro igjen.

Anonymkode: 25ef9...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Jeg har barn og har alltid laget mat sammen med de mens de bodde hjemme. Men jeg hadde ikke økonomi til å lage mat til 6 gjester i flere uker. Det bør for dyrt for min økonomi. Men heldigvis så laget de sin egen mat. 

Men du fikk ikke lov til å spise sammen med dem?

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har delt økonomi. Jeg kjøper mat annenhver dag. Og han annenhver dag. 

Anonymkode: c0d32...fa3

Er det ikke normalt at samboere har felles matbudsjett (hvor den med høyest inntekt gjerne spytter inn mest)? Dette høres mer ut som et bofellesskap enn et samboerskap.

Anonymkode: b0287...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...