Gå til innhold

B12-mangel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg var nylig hos fastlegen og tok blodprøver grunnet svært kraftig utmattelse og forverret angst, depresjon og svimmelhet. Våkner ofte med hjertebank og sliter med konsentrasjonsvansker, hjernetåke og glemskhet. Jeg sliter generelt med kraftig utmattelse grunnet nevrofibromatose 1, men utmattelsen har blitt drastisk verre, spesielt siste halvåret. Sover opptil 20 timer i døgnet, orker ingenting. Selv en dusj må planlegges med soving før og etter. Blodprøvene viste at jeg har betydelig B12-mangel. Ligger på 145. Fikk utskrevet Behepan og skal ta 2 mg daglig. Men jeg går på 100 mg Lamictal daglig grunnet mild epilepsi og leste at det kan hemme opptaket av B12. Gjelder det bare fra maten eller gjelder det også i pilleform? Har gått på Lamictal i 8 år. I tillegg glemte jeg å fortelle legen at jeg har veldig følsom mage. Har aldri sjekket meg for IBS, men har ofte smerter og knip i magen. Tåler ikke fete melkeprodukter, da får jeg kjempevondt i magen av bare en liten dråpe, men lette melkeprodukter tåler jeg. Får veldig vondt i magen av selv små mengder hvetegluten, så spiser glutenfritt med god effekt. Men likevel kan magen min slå seg vrang innimellom og den tåler ikke stress. Ved mye angst blir den også vond. Når magen slår seg vrang må jeg løpe på toalettet og etter noen dobesøk pleier det å roe seg. Kan det at magen/tarmen min er så følsom være med på å hemme opptaket av B12 sånn at pillene ikke vil virke? Jeg spiser både kjøtt, fisk, egg og lette melkeprodukter, så veldig rart at nivået er så lavt. Skal til kontroll om 3 mnd, men er livredd for at pillene ikke skal virke og at jeg skal bli enda verre på denne tiden. Jeg holder snart ikke ut mer sånn som det er nå. Er også redd for nerveskader og enda verre kognitive vansker enn jeg har fra før. Bør jeg be om B12-sprøyte med en gang eller bør jeg prøve pillene i 3 måneder først og håpe jeg ikke blir enda verre på den tiden.

Anonymkode: 41062...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen som vet? Beklager at det ikke ble noen avsnitt, jeg skrev inn teksten et annet sted først og kopierte og limte inn, da kom ikke avsnittene med. Oppdaget det først etter jeg hadde postet. *talentløs dått enno*

Anonymkode: 41062...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg var nylig hos fastlegen og tok blodprøver grunnet svært kraftig utmattelse og forverret angst, depresjon og svimmelhet. Våkner ofte med hjertebank og sliter med konsentrasjonsvansker, hjernetåke og glemskhet. Jeg sliter generelt med kraftig utmattelse grunnet nevrofibromatose 1, men utmattelsen har blitt drastisk verre, spesielt siste halvåret. Sover opptil 20 timer i døgnet, orker ingenting. Selv en dusj må planlegges med soving før og etter. Blodprøvene viste at jeg har betydelig B12-mangel. Ligger på 145. Fikk utskrevet Behepan og skal ta 2 mg daglig. Men jeg går på 100 mg Lamictal daglig grunnet mild epilepsi og leste at det kan hemme opptaket av B12. Gjelder det bare fra maten eller gjelder det også i pilleform? Har gått på Lamictal i 8 år. I tillegg glemte jeg å fortelle legen at jeg har veldig følsom mage. Har aldri sjekket meg for IBS, men har ofte smerter og knip i magen. Tåler ikke fete melkeprodukter, da får jeg kjempevondt i magen av bare en liten dråpe, men lette melkeprodukter tåler jeg. Får veldig vondt i magen av selv små mengder hvetegluten, så spiser glutenfritt med god effekt. Men likevel kan magen min slå seg vrang innimellom og den tåler ikke stress. Ved mye angst blir den også vond. Når magen slår seg vrang må jeg løpe på toalettet og etter noen dobesøk pleier det å roe seg. Kan det at magen/tarmen min er så følsom være med på å hemme opptaket av B12 sånn at pillene ikke vil virke? Jeg spiser både kjøtt, fisk, egg og lette melkeprodukter, så veldig rart at nivået er så lavt. Skal til kontroll om 3 mnd, men er livredd for at pillene ikke skal virke og at jeg skal bli enda verre på denne tiden. Jeg holder snart ikke ut mer sånn som det er nå. Er også redd for nerveskader og enda verre kognitive vansker enn jeg har fra før. Bør jeg be om B12-sprøyte med en gang eller bør jeg prøve pillene i 3 måneder først og håpe jeg ikke blir enda verre på den tiden.

Anonymkode: 41062...bb9

Hei,

Dette kan jeg lite om, men jeg har allikevel valgt å skrive noen innspill som jeg håper du kan ha nytte av.

Når det gjelder hvorvidt bruken din av Lamictal reduserer opptaket av B12-tilskuddet, så kan du selv utføre såkalt interaksjonsanalyse for å se om de ulike medikamentene du tar påvirker hverandre. Se https://www.felleskatalogen.no/medisin/interaksjon

Jeg la inn Behepan og Lamictal, og det fremkom ingen opplysninger om at Lamictal hemmer opptaket av Behepan. 

Har du for tiden oppfølgning fra andre enn fastlegen? Du høres ganske fortvilet ut, og i en slik situasjon ville jeg ha tenkt at noe tettere oppfølgning fra fastlegen ville kunne være til nytte. Symptomene fra mage/tarm kan vel ha sammenheng med nevrofibromatosen, så kanskje kan du spørre noen som er ekspert på denne sykdommen om dette med opptak av medikamenter? Alternativt høre med noen likemenn. Det er jo ikke gitt at fastlegen har oversikt over forhold som er særegent for en såpass sjelden diagnose. 

Hvis du ikke finner svar på spørsmålene dine annet sted, så synes jeg du skal kontakte fastlegen på nytt og stille spørsmålene til vedkommende. Jeg vet ikke om det finnes gode grunner til å ikke velge å gi B12-injeksjoner, men hvis det ikke gjør det - og du føler deg roligere om du kommer i gang med behandlingen raskt - så synes jeg du kan be om injeksjoner. 

Lykke til:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svar på spørsmålene dine, men jeg kan tilføye at det kan se ut til at det blir mer og mer vanlig at vi som trenger ekstra tilskudd av B12 får det i tablettform. Å få B12 i injeksjoner ser det ut til at man går litt bort ifra, i hvert fall innen gruppen vektopererte som trenger livslang behandling av B12-tilskudd. Selv har jeg gått på tabletter SIDEN JEG BLE VEKTOPERERT FOR 6 ÅR SIDEN.

Lykke til og håper du får god effekt av behandlingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...