Gå til innhold

Ekstrasystoler - orker ikke mer!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette kommer i perioder. Sliter ikke med angst eller psyken. Kommer utav det blå helst når jeg har gått litt eller gjør noe som å vaske opp etc. Så fort pulsen er litt opp. Adrenalin? Kommer også litt når jeg ligger stille å f.eks skriver dette. Kommer ofte mange med kort mellomrom på noen sekunder. Røyker ikke og drikker ikke kaffe. Har tatt 24 t måling og ultralyd. De finner ingenting.  Men har ikke hatt de dobbeltslagene heller da. Har hatt ca 10 stk imens jeg har skrevet her...Det hindrer meg i alt i hverdagen fordi det plager meg sånn når det står på og fordi det er så intenst. Kan gå ukesvis uten noe også kommer det plutselig å varer opp til to tre uker...Stoler ikke på at dette er normalt. Det må jo komme av en grunn?? 

Anonymkode: 8df2a...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det plager deg så mye som dette kan du ha nytte av å bruke en betablokker. Det har god effekt, særlig på adrenalinutløste ekstraslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Hvis det plager deg så mye som dette kan du ha nytte av å bruke en betablokker. Det har god effekt, særlig på adrenalinutløste ekstraslag.

TUSEN takk. Det skal jeg prøve! 

 

 

Anonymkode: 8df2a...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Xtra skrev:

Kanskje du kan ha utbytte av å lese denne tråden: 

 

 

Jeg sliter ikke med angst eller helseangst

Anonymkode: 8df2a...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter ikke med angst eller helseangst

Anonymkode: 8df2a...7f1

Jeg kjøper ikke denne 100%. 

Hjertet ditt er meget godt utredet. Hadde du ikke hatt angst hadde du stolt på det hjertespesialisten fortalte deg. Innlegget ditt lyser fortvilelse over et uskyldig fenomen, og det vil jeg tillegge en angst du har knyttet til hjertet ditt.

Eksempel: Moren min har opp til 15.000 ekstraslag om dagen. Hun var hos hjertespesialist og fikk konstatert et friskt hjerte og driter deretter i ekstraslagene. Jeg som er mer engstelig kan ha en dag med 500 ekstraslag og nærmest gå på veggen av det selv om jeg er godt utredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Jeg kjøper ikke denne 100%. 

Hjertet ditt er meget godt utredet. Hadde du ikke hatt angst hadde du stolt på det hjertespesialisten fortalte deg. Innlegget ditt lyser fortvilelse over et uskyldig fenomen, og det vil jeg tillegge en angst du har knyttet til hjertet ditt.

Eksempel: Moren min har opp til 15.000 ekstraslag om dagen. Hun var hos hjertespesialist og fikk konstatert et friskt hjerte og driter deretter i ekstraslagene. Jeg som er mer engstelig kan ha en dag med 500 ekstraslag og nærmest gå på veggen av det selv om jeg er godt utredet.

Men jeg har aldri vært hos hjertespesialist. Såklart går det utover psyken min når det er intenst - fordi fokuset blir på hjertet og det er ekstremt ubehagelig fysisk. Det har også svartnet for meg en dag jeg plutselig fikk mange ekstraslag etter hverandre...Det jeg ikke stoler på er at dette skal være normalt. Jeg er sikker på at ting skjer pga noe...Jeg har så fryktelig mange så fort jeg reiser meg eller blir litt engasjert. Må da ha fryktelig mye adrenalin i kroppen da? Jeg vil liksom bare ha en forklaring. Jeg er ikke redd for å dø, jeg vil bare leve uten denne plagen her. Hadde jeg bare hatt noen på en dag hadde jeg aldri brydd meg. Det er når det blir så stakkato inni hjertet at fokuset blir der at det er et problem - å det er ikke psykisk - Det er en fysisk aktivitet i hjertet som på sikt påvirker meg psykisk. Ikke motsatt....Og jeg er klar over at stress og uro fører til flere dobbeltslag, å det registrerer jeg også når det skjer. 

Anonymkode: 8df2a...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har aldri vært hos hjertespesialist. Såklart går det utover psyken min når det er intenst - fordi fokuset blir på hjertet og det er ekstremt ubehagelig fysisk. Det har også svartnet for meg en dag jeg plutselig fikk mange ekstraslag etter hverandre...Det jeg ikke stoler på er at dette skal være normalt. Jeg er sikker på at ting skjer pga noe...Jeg har så fryktelig mange så fort jeg reiser meg eller blir litt engasjert. Må da ha fryktelig mye adrenalin i kroppen da? Jeg vil liksom bare ha en forklaring. Jeg er ikke redd for å dø, jeg vil bare leve uten denne plagen her. Hadde jeg bare hatt noen på en dag hadde jeg aldri brydd meg. Det er når det blir så stakkato inni hjertet at fokuset blir der at det er et problem - å det er ikke psykisk - Det er en fysisk aktivitet i hjertet som på sikt påvirker meg psykisk. Ikke motsatt....Og jeg er klar over at stress og uro fører til flere dobbeltslag, å det registrerer jeg også når det skjer. 

Anonymkode: 8df2a...7f1

Rent fysisk så er det jo alltid en grunn til at ekstraslag oppstår, men grunnen er helt uskyldig. Som du vet oppstår ekstraslag som følge av at et annet punkt i hjertet enn sinusknuten lager en elektrisk impuls som starter et hjerteslag før det vanlige. 

Det kan være et utall grunner til at dette plutselig skjer. Det er som regel små endringer som f.eks at et punkt i hjertet har blitt litt irritert en periode etter en virusinfeksjon, det kan være små endringer i blodkarene, det kan være hjertemuskelen som gjennomgår små endringer, eller det kan være at du går med kronisk forhøyet mengde adrenalin i blodet fordi du er urolig for ekstraslag. Bare ved eksisterende hjertesykdom (f.eks angina) foreligger det farlige grunner til ekstraslag. Disse ekstraslagene har andre mekanismer enn andre ekstraslag, og er en helt annen sykdom. 

At du får noen ekstraslag i bigemini (at annethvert slag er et ekstraslag) er heller ikke farlig. Heller ikke korte serier av rask puls (kortvarig supraventrikulær takykardi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk begge to! Ang dette med stress og nervøsitet. Jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke er tilfelle. Så må det udpfsll være plutselig bekymring/nervøsitet i mitt indre som jeg ikke er klar over? Jeg kan sitte stille å ikke ha en eneste bekymring å bare strikke, men likevel løper de mange på rad å gjør pusten min ekkel. Hvorfor har jeg det ikke ellers når jeg faktisk er nervøs som f.eks når jeg skal fly? Jeg bare klarer ikke tro at det er koblet opp mot min psyke når den er veldig rolig. Det er spesielt når jeg reiser meg å feks bare henter noe og setter meg igjen. Eller går for å sette meg på do. Når pulsen er på vei ned på en måte. Aldri når jeg er totalt avslappet rett før innsoving og aldri ved sterk fysisk aktivitet 

Anonymkode: 8df2a...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk begge to! Ang dette med stress og nervøsitet. Jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke er tilfelle. Så må det udpfsll være plutselig bekymring/nervøsitet i mitt indre som jeg ikke er klar over? Jeg kan sitte stille å ikke ha en eneste bekymring å bare strikke, men likevel løper de mange på rad å gjør pusten min ekkel. Hvorfor har jeg det ikke ellers når jeg faktisk er nervøs som f.eks når jeg skal fly? Jeg bare klarer ikke tro at det er koblet opp mot min psyke når den er veldig rolig. Det er spesielt når jeg reiser meg å feks bare henter noe og setter meg igjen. Eller går for å sette meg på do. Når pulsen er på vei ned på en måte. Aldri når jeg er totalt avslappet rett før innsoving og aldri ved sterk fysisk aktivitet 

Anonymkode: 8df2a...7f1

Det skjer når pulsen er på vei ned av en enkel årsak:

Ved å «gjøre noe» får du adrenalin i kroppen. Dette gjør at pulsen øker.

Når du setter deg ned, vil kroppen via vagusnerven (som er koblet direkte til hjertet) senke blodtrykket. Det gjøres ved å senke pulsen.

Adrenalin har en halveringstid på 2 minutter. Altså har du adrenalin i kroppen en stund etter pulsen er bremset. Kombinasjonen adrenalin + lav puls gir ekstraslag fordi adrenalinet stimulerer og eksiterer hjertemuskelen direkte.

Så enkelt og greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det skjer når pulsen er på vei ned av en enkel årsak:

Ved å «gjøre noe» får du adrenalin i kroppen. Dette gjør at pulsen øker.

Når du setter deg ned, vil kroppen via vagusnerven (som er koblet direkte til hjertet) senke blodtrykket. Det gjøres ved å senke pulsen.

Adrenalin har en halveringstid på 2 minutter. Altså har du adrenalin i kroppen en stund etter pulsen er bremset. Kombinasjonen adrenalin + lav puls gir ekstraslag fordi adrenalinet stimulerer og eksiterer hjertemuskelen direkte.

Så enkelt og greit

Herlighet du kan virkelig dette. Tusen takk for så gode svar! Men mener du da at det ikke er noen spesiell forklaring på at det plutselig kan komme å opptre intenst i tre uker hver dag for så å plutselig forsvinne igjen selv om adrenalinet forsåvidt er likt de dagene/ukene ekstraslag ikke et tilstede?

Anonymkode: 8df2a...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet du kan virkelig dette. Tusen takk for så gode svar! Men mener du da at det ikke er noen spesiell forklaring på at det plutselig kan komme å opptre intenst i tre uker hver dag for så å plutselig forsvinne igjen selv om adrenalinet forsåvidt er likt de dagene/ukene ekstraslag ikke et tilstede?

Anonymkode: 8df2a...7f1

Det du spør om her er et stort mysterium for mange. Det finnes så mange årsaker. 

Det kan skyldes endrede mengder adrenalin i blodet, fra stress, kosthold, søvn, etc. Det kan skyldes endringer i saltbalansen i kroppen. Det kan skyldes endrede trykkforhold i kroppen, det kan skyldes infeksjoner eller inflammasjoner som stresser eller irriterer hjertet, endret væskemengde eller endret belastning på hjertet. Det man vet, er at betablokkere hever terskelen for at man skal få ekstraslag. Det gjør antiarytmika også, men jeg ville ikke gått så langt hvis jeg var deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Det du spør om her er et stort mysterium for mange. Det finnes så mange årsaker. 

Det kan skyldes endrede mengder adrenalin i blodet, fra stress, kosthold, søvn, etc. Det kan skyldes endringer i saltbalansen i kroppen. Det kan skyldes endrede trykkforhold i kroppen, det kan skyldes infeksjoner eller inflammasjoner som stresser eller irriterer hjertet, endret væskemengde eller endret belastning på hjertet. Det man vet, er at betablokkere hever terskelen for at man skal få ekstraslag. Det gjør antiarytmika også, men jeg ville ikke gått så langt hvis jeg var deg. 

Ok. Ble veldig svimmel nå ista å måtte gå å legge meg. Aldri opplevd det så intenst som det er nå. Hvorfor anbefaler du ikke betablokkere?

Anonymkode: 8df2a...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Ble veldig svimmel nå ista å måtte gå å legge meg. Aldri opplevd det så intenst som det er nå. Hvorfor anbefaler du ikke betablokkere?

Anonymkode: 8df2a...7f1

Betablokkere anbefaler jeg. Ikke antiarytmika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...