Gå til innhold

Hvor mange av dere brukere av psyk. forumet røyker fast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal man berøve sprøytenarkomane behandling for hepatitt, eller nekte de dialyse når nyresvikt slår inn? @issomethingwrong?

 

Hvis de ikke kutter heroin? Virker som mange ikke avhengige undervurderer avhengighetens kraft...

Anonymkode: 28b2d...450

Det er en ganske stor forskjell på å slutte med å skyte heroin og stumpe røyken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, Janus30 skrev:

Det er en ganske stor forskjell på å slutte med å skyte heroin og stumpe røyken. 

Nei, det er det ikke. Nikotin er ett av de mest avhengighetsskapende stoffene som er. Fysisk blir man dårligere av å kutte opiater, men psykisk er avhengighet og det å slutte med ting likeverdig. Å kutte opiater gir en 3-5 dagers fysisk reaksjon med influensa og spysyken. Men sett bort fra det, er psykologien og suget det samme.

Anonymkode: 28b2d...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke. Nikotin er ett av de mest avhengighetsskapende stoffene som er. Fysisk blir man dårligere av å kutte opiater, men psykisk er avhengighet og det å slutte med ting likeverdig. Å kutte opiater gir en 3-5 dagers fysisk reaksjon med influensa og spysyken. Men sett bort fra det, er psykologien og suget det samme.

Anonymkode: 28b2d...450

Og dette utsetter folk seg for frivillig 😲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger heldigvis ikke folk slutte med nikotin for å minske risikoen for sykdom. Det holder å slutte med røyk. 

Problemet er røyken. Øvrige nikotinprodukter er så godt som harmløse i forhold til røyk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nå trenger heldigvis ikke folk slutte med nikotin for å minske risikoen for sykdom. Det holder å slutte med røyk. 

Problemet er røyken. Øvrige nikotinprodukter er så godt som harmløse i forhold til røyk. 

Nja... Tjæren er den farligste ingrediensen i tobakk, det er sant, men nikotin er langt fra harmløst. Det er f.eks. svært skadelig dersom mor røyker eller snuser fordi nikotin påvirker fosteret og kan gi fosterskader. Nikotin gir høyere blodtrykk som igjen øker belastningen på hjerte og blodårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Lillemus skrev:

Nja... Tjæren er den farligste ingrediensen i tobakk, det er sant, men nikotin er langt fra harmløst. Det er f.eks. svært skadelig dersom mor røyker eller snuser fordi nikotin påvirker fosteret og kan gi fosterskader. Nikotin gir høyere blodtrykk som igjen øker belastningen på hjerte og blodårer.

Det er så klart sunnere å ikke snuse enn å snuse, og man må selvfølgelig være avholdende med nikotin i svangerskapet. Men nikotin sin effekt på blodtrykket er svært moderat. En undersøkelse viste en blodtrykksøkning på 3/1 mmHg (overtrykk og undertrykk). Det er ca som en kopp kaffe.

Poenget mitt er relativt til røyk (som er ekstremt skadelig for hele kroppen) er risikoen ved andre nikotinprodukter nesten neglisjerbar. Jeg mener jeg leste et sted at hvis risikoen ved røyk er 100, er risikoen ved snus 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Det er så klart sunnere å ikke snuse enn å snuse, og man må selvfølgelig være avholdende med nikotin i svangerskapet. Men nikotin sin effekt på blodtrykket er svært moderat. En undersøkelse viste en blodtrykksøkning på 3/1 mmHg (overtrykk og undertrykk). Det er ca som en kopp kaffe.

Poenget mitt er relativt til røyk (som er ekstremt skadelig for hele kroppen) er risikoen ved andre nikotinprodukter nesten neglisjerbar. Jeg mener jeg leste et sted at hvis risikoen ved røyk er 100, er risikoen ved snus 3. 

Er helt enig.

I de periodene jeg greier å holde meg røykfri så tygger jeg nikotintyggis.  Fastlegen sier at det bare er å tygge i vei, det er uansett så mye bedre enn å røyke. 

Jeg skal slutte og har satt en dato (ganske snart) Blir dessuten enda mer motivert av denne tråden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke. Nikotin er ett av de mest avhengighetsskapende stoffene som er. Fysisk blir man dårligere av å kutte opiater, men psykisk er avhengighet og det å slutte med ting likeverdig. Å kutte opiater gir en 3-5 dagers fysisk reaksjon med influensa og spysyken. Men sett bort fra det, er psykologien og suget det samme.

Anonymkode: 28b2d...450

Jeg brukte sterk snus med mye nikotin i 10 år og bråsluttet på dagen. Har vært nykter i fem år helt uten tilbakefall. Du får dette til å virke som en skikkelig bragd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Janus30 skrev:

Jeg brukte sterk snus med mye nikotin i 10 år og bråsluttet på dagen. Har vært nykter i fem år helt uten tilbakefall. Du får dette til å virke som en skikkelig bragd. 

Så bra at du har greid å slutte.

Kunne ønske det var meg, men jeg har sprukket i dårlige perioder.  Denne gangen skal jeg gjøre det jeg kan for og ikke gå i samme fella igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Det er så klart sunnere å ikke snuse enn å snuse, og man må selvfølgelig være avholdende med nikotin i svangerskapet. Men nikotin sin effekt på blodtrykket er svært moderat. En undersøkelse viste en blodtrykksøkning på 3/1 mmHg (overtrykk og undertrykk). Det er ca som en kopp kaffe.

Poenget mitt er relativt til røyk (som er ekstremt skadelig for hele kroppen) er risikoen ved andre nikotinprodukter nesten neglisjerbar. Jeg mener jeg leste et sted at hvis risikoen ved røyk er 100, er risikoen ved snus 3. 

Forskningsleder Karl Erik Lund ved Folkehelseinstituttet (tidl. SIRUS) har vel uttalt noe i nærheten av at flere hundre mennesker kunne vært reddet hvert år om legene fikk lov til å anbefale røykere om å bytte til snus. 

https://forskning.no/sykdommer-royking-kreft/snus-er-langt-mindre-farlig-enn-antatt/311292

https://www.nrk.no/finnmark/tobakksforsker_-_-befolkningen-er-feilinformert-om-skadene-ved-snusbruk-1.13779705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Janus30 skrev:

Det er en ganske stor forskjell på å slutte med å skyte heroin og stumpe røyken. 

Det kommer nok helt an på årsaken til at du røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Janus30 skrev:

Mener du virkelig det? 

Nei, det skrev jeg bare for å tulle med deg! Selvfølgelig mener jeg det. Og selv om du sluttet med snus på dagen, betyr ikke det at det er lett å slutte med nikotin. All forskning viser det motsatte. Du var bare en av de få som faktisk klarer det uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
2 timer siden, Trine skrev:

Nei, det skrev jeg bare for å tulle med deg! Selvfølgelig mener jeg det. Og selv om du sluttet med snus på dagen, betyr ikke det at det er lett å slutte med nikotin. All forskning viser det motsatte. Du var bare en av de få som faktisk klarer det uten problemer.

Riktig. Jeg har store problemer med å kutte røyken og har hatt mye tull med e,sigg. Men skal prøve igjen snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Trine skrev:

Nei, det skrev jeg bare for å tulle med deg! Selvfølgelig mener jeg det. Og selv om du sluttet med snus på dagen, betyr ikke det at det er lett å slutte med nikotin. All forskning viser det motsatte. Du var bare en av de få som faktisk klarer det uten problemer.

Det er utrolig hva man klarer hvis man er motivert og virkelig går inn for det.

 

Anonymkode: 7ca76...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Nei, det skrev jeg bare for å tulle med deg! Selvfølgelig mener jeg det. Og selv om du sluttet med snus på dagen, betyr ikke det at det er lett å slutte med nikotin. All forskning viser det motsatte. Du var bare en av de få som faktisk klarer det uten problemer.

Uten problemer er ikke helt riktig beskrivelse. Det er klart at det var tøft noen måneder. Jeg som alle andre merket suget, spesielt etter "ritualsnusen" i bilen på vei til jobb, til morgenkaffen, etter mat, på fest osv. Dette suget forventet jeg også. 

Det var ikke lett, men heller ikke veldig vanskelig å slutte. Det tok bare litt selvdisiplin, motivasjon, utholdenhet, vilje og evnen til å takle et visst ubehag. Det er meget mulig det var lettere for meg enn det er for andre. 

Nå tenker jeg ikke på snus i noen sammenhenger lenger, hvilket jo er en befrielse. Jeg tenker imidlertid innimellom på hvor mye penger jeg har lagt under leppa i løpet av 10 år. For å si det sånn; jeg kunne ha kjørt rundt i drømmebilen nå. 

But but som de sier i England. Gjort er gjort og snust er snust. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig hva man klarer hvis man er motivert og virkelig går inn for det.

 

Anonymkode: 7ca76...5c8

Jepp! Og noen har faktisk problemer med motivasjon generelt. Jeg har aldri sagt at det ikke er mulig å slutte. Men alle mennesker er ikke like og alle hjerner fungerer ikke likt. For noen krever det mer å slutte enn for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Janus30 skrev:

Uten problemer er ikke helt riktig beskrivelse. Det er klart at det var tøft noen måneder. Jeg som alle andre merket suget, spesielt etter "ritualsnusen" i bilen på vei til jobb, til morgenkaffen, etter mat, på fest osv. Dette suget forventet jeg også. 

Det var ikke lett, men heller ikke veldig vanskelig å slutte. Det tok bare litt selvdisiplin, motivasjon, utholdenhet, vilje og evnen til å takle et visst ubehag. Det er meget mulig det var lettere for meg enn det er for andre. 

Nå tenker jeg ikke på snus i noen sammenhenger lenger, hvilket jo er en befrielse. Jeg tenker imidlertid innimellom på hvor mye penger jeg har lagt under leppa i løpet av 10 år. For å si det sånn; jeg kunne ha kjørt rundt i drømmebilen nå. 

But but som de sier i England. Gjort er gjort og snust er snust. 

Jeg handler bare i utlandet. Får ikke akkurat noen drømmebil for 60 000. De pengene hadde jeg helt sikkert brukt opp på noe annet unyttig. Når jeg er på maks dose på medisiner, får jeg heller supplere med litt røyk og snus. Det fungerer uansett bedre på dopaminet enn det medisinene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Trine skrev:

Jepp! Og noen har faktisk problemer med motivasjon generelt. Jeg har aldri sagt at det ikke er mulig å slutte. Men alle mennesker er ikke like og alle hjerner fungerer ikke likt. For noen krever det mer å slutte enn for andre.

Å være voksen innebærer i stor grad å gjøre ting man ikke er motivert for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...