Gå til innhold

Hvor mange av dere brukere av psyk. forumet røyker fast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Kampen mot snus ligner litt mot kampen mot lettbrus. Det beste blir det godes fiende.

Jeg har faktisk begynt å drikke lettbrus igjen etter å ha innsett hvor harmløst det er. Til en viss grad erstatter det øl i mitt tilfelle som noe jeg unner meg etter en lang tur i helgen. Øl er i alle fall usunt.

Forresten er det utrolig hvor mange som klarer å stumpe røyken. De fleste jeg kjenner sim røkte for 20 år siden røyker ikke lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Xtra skrev:

Alle som fortsetter å røyke tenker stort sett at det er mye enklere for andre å slutte enn for dem selv.

Ei jeg vet av skulle selvfølgelig slutte å røyke om hun ble gravid. Hun ble gravid og måtte innrømme at det var adskillig verre å slutte enn hun hadde trodd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
29 minutter siden, Lillemus skrev:

Ei jeg vet av skulle selvfølgelig slutte å røyke om hun ble gravid. Hun ble gravid og måtte innrømme at det var adskillig verre å slutte enn hun hadde trodd...

Det er veldig vanskelig å slutte, første gang jeg var gravid sluttet jeg på dagen men da var jeg så mye kvalm og tålte ikke røyk. Andre gangen sluttet jeg ikke, men så hadde fosteret urytmisk hjertelyd så da sluttet jeg. Men de sa det var ikke pga røyken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Janus30 skrev:

Å være voksen innebærer i stor grad å gjøre ting man ikke er motivert for. 

Du har visst ikke helt evnen til å forstå at folk er født med ulike forutsetninger.

Hvor mye gjør du i løpet av en dag som du overhode ikke er motivert for å gjøre? Altså, ting som ikke engang gir deg et snev av glede eller tilfredshet. Du skrev jo først at det krevde bare bl.a litt motivasjon. Ja, og når motivasjon er et generelt problem pga en tilstand man har, da har man kanskje ikke engang litt motivasjon. Da endrer du det til at å være voksen i stor grad handler om å gjøre ting man ikke er motivert til. Ok, så hva er det? Krever det litt motivasjon eller krever det at man gjør noe man ikke er motivert til? Sluttet du å snuse fordi du var motivert til det eller sluttet du å snuse helt uten motivasjon? I tilfelle det siste, hvorfor skriver du da det første? Og i tilfelle det første, hvorfor skriver du da det siste?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Alle som fortsetter å røyke tenker stort sett at det er mye enklere for andre å slutte enn for dem selv.

Men for alle som fortsetter å røyke, er det jo vanskeligere å slutte enn for de som har klart å slutte, ellers hadde de jo ikke fortsatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 minutter siden, Trine skrev:

Men for alle som fortsetter å røyke, er det jo vanskeligere å slutte enn for de som har klart å slutte, ellers hadde de jo ikke fortsatt!

Bra logikk, men det kan også være at ikke alle er like motivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Trine skrev:

Men for alle som fortsetter å røyke, er det jo vanskeligere å slutte enn for de som har klart å slutte, ellers hadde de jo ikke fortsatt!

Tja, det har jo mye med motivasjon og evne og vilje til å tåle ubehag å gjøre. En del av de som tenker på kanskje å slutte er ikke veldig motivert, det ser jeg jo i egen omgangskrets.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Janus30 skrev:

Å være voksen innebærer i stor grad å gjøre ting man ikke er motivert for. 

Ja, jeg skjønner så godt nå hva mormoren min hele tiden sa: «Nyt å vær så ung.» og «Livet går så fort.»  Det skjønte jeg imidlertid altfor sent da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
2 timer siden, Janus30 skrev:

Å være voksen innebærer i stor grad å gjøre ting man ikke er motivert for. 

Den var litt drøy, synes jeg...

Er vel stort sett enig på generelt grunnlag, men ikke når det kommer til røyk som denne tråden handler om. En kan være aldri så motivert, men likevel ikke greie det. Og det har ikke så mye med  å "være voksen" å gjøre. Det er flere faktorer som spiller inn om røykeslutt blir vellykket eller ikke. 

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, cilie skrev:

Ja, jeg skjønner så godt nå hva mormoren min hele tiden sa: «Nyt å vær så ung.» og «Livet går så fort.»  Det skjønte jeg imidlertid altfor sent da... 

For sent? Du er da fortsatt ung og lovende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Trine skrev:

Du har visst ikke helt evnen til å forstå at folk er født med ulike forutsetninger.

Hvor mye gjør du i løpet av en dag som du overhode ikke er motivert for å gjøre? Altså, ting som ikke engang gir deg et snev av glede eller tilfredshet. Du skrev jo først at det krevde bare bl.a litt motivasjon. Ja, og når motivasjon er et generelt problem pga en tilstand man har, da har man kanskje ikke engang litt motivasjon. Da endrer du det til at å være voksen i stor grad handler om å gjøre ting man ikke er motivert til. Ok, så hva er det? Krever det litt motivasjon eller krever det at man gjør noe man ikke er motivert til? Sluttet du å snuse fordi du var motivert til det eller sluttet du å snuse helt uten motivasjon? I tilfelle det siste, hvorfor skriver du da det første? Og i tilfelle det første, hvorfor skriver du da det siste?

 

Da tar man seg sammen, og oppfører seg som en voksen.

Anonymkode: 7ca76...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Surrehuggu skrev:

Den var litt drøy, synes jeg...

Er vel stort sett enig på generelt grunnlag, men ikke når det kommer til røyk som denne tråden handler om. En kan være aldri så motivert, men likevel ikke greie det. Og det har ikke så mye med  å "være voksen" å gjøre. Det er flere faktorer som spiller inn om røykeslutt blir vellykket eller ikke. 

Det handler kun om å skjerpe seg. 

Anonymkode: 7ca76...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Trine skrev:

Du har visst ikke helt evnen til å forstå at folk er født med ulike forutsetninger.

Nei vel. Ok 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrehuggu
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler kun om å skjerpe seg. 

Anonymkode: 7ca76...5c8

Tror ikke det, gitt. Det er ikke alt man greier selv om man skjerper seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Surrehuggu skrev:

Tror ikke det, gitt. Det er ikke alt man greier selv om man skjerper seg.

 

Ikke alt, men veldig mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Tror ikke det, gitt. Det er ikke alt man greier selv om man skjerper seg.

 

Kutte røyken er en ting man bør greie, hvis man tar seg sammen. 

Anonymkode: 7ca76...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kutte røyken er en ting man bør greie, hvis man tar seg sammen. 

Anonymkode: 7ca76...5c8

Det er ikke bare psykiatriske pasienter som røyker, det er leger,psykologer og sykepleiere. Si det samme til dem,de burde jo være viljestyrke mer en pasientene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kutte røyken er en ting man bør greie, hvis man tar seg sammen. 

Anonymkode: 7ca76...5c8

Ja, det kan godt hende at du har rett i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er ikke bare psykiatriske pasienter som røyker, det er leger,psykologer og sykepleiere. Si det samme til dem,de burde jo være viljestyrke mer en pasientene sine?

Kanskje de ikke har lyst til å slutte?

Anonymkode: 7ca76...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er ikke bare psykiatriske pasienter som røyker, det er leger,psykologer og sykepleiere. Si det samme til dem,de burde jo være viljestyrke mer en pasientene sine?

Ja, kanskje handler det aller mest om viljestyrke fremfor evne. Alle har sikkert evnen, men alle har ikke viljestyrken. Hvorfor alle ikke har viljestyrke, kan man jo også diskutere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...