Gå til innhold

Hvor mange av dere brukere av psyk. forumet røyker fast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de ikke har lyst til å slutte?

Anonymkode: 7ca76...5c8

Ja kanskje ikke alle har lyst å slutte? Virker som det rakkes ned på dem som røyker her,men det er ikke bare svakelige syke folk som røyker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye folk gjør som ikke er bra for helsa. Noen trener ikke selv om det er noe av det enklest man kan gjøre for å forbedre helsa. Noen spiser seg fete, dorske og late selv om det er enkelt å spise sunt og i normale mengder. Noen driver på med fritidsdykking selv om det beste og enkleste hadde vært å holde seg på land. Skulle ingen av disse få helsehjelp fordi det bare er å skjerpe seg så blir alt så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Ja, kanskje handler det aller mest om viljestyrke fremfor evne. Alle har sikkert evnen, men alle har ikke viljestyrken. Hvorfor alle ikke har viljestyrke, kan man jo også diskutere. 

Røyk stresser folk ned, så de med utdanning har sikkert også funnet ut det. Det er avstressende å ta en røyk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, Fionys skrev:

Det er mye folk gjør som ikke er bra for helsa. Noen trener ikke selv om det er noe av det enklest man kan gjøre for å forbedre helsa. Noen spiser seg fete, dorske og late selv om det er enkelt å spise sunt og i normale mengder. Noen driver på med fritidsdykking selv om det beste og enkleste hadde vært å holde seg på land. Skulle ingen av disse få helsehjelp fordi det bare er å skjerpe seg så blir alt så bra?

Ja det samme sier jeg, folk er destruktive av natur. Hele menneskerasen er det,og da er det til Helvete med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Det fins en teori om at viljestyrke er litt som en muskel. Hvis du bruker den til noe kreves det hvile for at den skal hente seg inn igjen. En deprimert person kan f.eks. bruke det meste av motivasjonen han har på dagligdagse ting som å komme seg ut av senga og på jobb, handle osv., mens en frisk person i stor grad gjør dette automatisk, uten å tenke over det. Den friske personen vil ha mest viljestyrke "til overs" som han kan bruke på f.eks. å slutte å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja kanskje ikke alle har lyst å slutte? Virker som det rakkes ned på dem som røyker her,men det er ikke bare svakelige syke folk som røyker. 

Nei, men det er usedvanlig dumt å røyke. For ikke å snakke om dyrt. 

Anonymkode: 7ca76...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er forskjellig hvordan folk har evnen til å slutte. Jeg kan ikke nevne kilde, men jeg leste litt om det da jeg sluttet. Og det er faktisk noen som får mer og tøffere abstinenser enn andre. For meg så var det ikke noen andre en psykiske abstinenser. Og de forsvant etter noen dager, og jeg på ett innfall prøvde snus. Jeg vet om mange som har blitt alvorlig skadet og død av røyking. Så det var min motivasjon. Røyk er kjempefarlig. Hadde jeg kommet fra en familie der folk hadde røyket og likevel levd til 80 uten slag og infarkt, og kreft o.l så ville jeg nok fortsatt. Men i min familie så blir man enten skadet eller dør av røyking.

Anonymkode: 28b2d...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, cilie skrev:

Ja, jeg skjønner så godt nå hva mormoren min hele tiden sa: «Nyt å vær så ung.» og «Livet går så fort.»  Det skjønte jeg imidlertid altfor sent da... 

Røyker du cilie? Det hadde jeg ikke tenkt om deg :D

Anonymkode: cdaff...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røyker du cilie? Det hadde jeg ikke tenkt om deg :D

Anonymkode: cdaff...93e

Jeg røyker ikke, nei!

Gjorde det i «gamledager» da det fortsatt var litt «kult». Sluttet veldig enkelt faktisk. Å kutte Cola Zero eller usunne karbohydrater er en helt annen liga... Men mulig jeg ikke var sÅ avhengig av røyk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Gargamel skrev:

Bra logikk, men det kan også være at ikke alle er like motivert.

 

13 timer siden, Xtra skrev:

Tja, det har jo mye med motivasjon og evne og vilje til å tåle ubehag å gjøre. En del av de som tenker på kanskje å slutte er ikke veldig motivert, det ser jeg jo i egen omgangskrets.

 

Ja, og noen har generelt større problemer med motivasjon enn andre. Man kan ikke tvinge seg selv til å bli motivert. Så skal man slutte å røyke, eller slutte å spise sjokolade, eller hva enn det er for noe usunt man får i seg, og ikke er motivert for det, må man jo klare å slutte uten hjelp av motivasjonen. Det er veldig mye verre enn å slutte fordi man er motivert til det. Evnen og viljen til å tåle ubehag øker i takt med motivasjonen. Jeg har f.eks motivasjon til å tåle ganske mye ubehag/smerte i kneet, når det er det som må til for at jeg skal få trent opp muskelen igjen. Jeg kan tåle masse ubehag/smerte i hælene mine, hvis det er det som må til for at jeg skal få gått den fjellturen jeg vil. Men jeg er ikke motivert til å tåle noe ubehag for å slutte med de 3 røykene eller 4 snusene jeg får i meg hver dag fordi jeg i utgangspunktet ikke har nok dopamin og vil få enda mindre av det uten nikotin. Jeg har restriksjoner, det får være godt nok.

motorPrøysen forklarte det bra. Jeg klarte ikke finne ordene.

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tar man seg sammen, og oppfører seg som en voksen.

Anonymkode: 7ca76...5c8

Åja, den berømte "skjerp deg!". Sier du det til de som er deprimerte også, eller de som har angst, eller mani, eller psykose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Trine skrev:

 

 

Ja, og noen har generelt større problemer med motivasjon enn andre. Man kan ikke tvinge seg selv til å bli motivert. Så skal man slutte å røyke, eller slutte å spise sjokolade, eller hva enn det er for noe usunt man får i seg, og ikke er motivert for det, må man jo klare å slutte uten hjelp av motivasjonen.

Hvis man virkelig ønsker det klarer man det. Hvis ikke fortsetter man som før.

13 timer siden, Trine skrev:

 

Åja, den berømte "skjerp deg!". Sier du det til de som er deprimerte også, eller de som har angst, eller mani, eller psykose?

Du kan virkelig ikke sammenligne røykekutt med alvorlige psykiske lidelser.

Anonymkode: 7ca76...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man virkelig ønsker det klarer man det. Hvis ikke fortsetter man som før.

Du kan virkelig ikke sammenligne røykekutt med alvorlige psykiske lidelser.

Anonymkode: 7ca76...5c8

Jo, på en måte kan hun det. Motorprøysen sier litt om det, at det kan være vanskeligere for noen å kutte røyken pga psykiske lidelser. Så på den måten kan det i alle fall være en sammenheng mellom disse to. 

Kan sikkert gjelde annen type sykdom også, som gjør at en ikke har nok krefter til overs for å motivere seg til f.eks. røykekutt.

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Jo, på en måte kan hun det. Motorprøysen sier litt om det, at det kan være vanskeligere for noen å kutte røyken pga psykiske lidelser. Så på den måten kan det i alle fall være en sammenheng mellom disse to. 

Kan sikkert gjelde annen type sykdom også, som gjør at en ikke har nok krefter til overs for å motivere seg til f.eks. røykekutt.

Dette er bare unnskyldninger for ikke å gjøre noe.

Anonymkode: 7ca76...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man virkelig ønsker det klarer man det. Hvis ikke fortsetter man som før.

Anonymkode: 7ca76...5c8

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er bare unnskyldninger for ikke å gjøre noe.

Anonymkode: 7ca76...5c8

Jeg skjønner ikke helt behovet for å gjenta disse poengene om og om igjen. De fleste av oss har områder i livet vi skulle ha forbedret oss på, områder hvor vi kunne tatt bedre valg. Jeg likte motorPrøysen sitt innlegg i denne tråden, selv om jeg i mange andre sammenhenger er tilhenger av å fremme mottoet "Just do it". Alle kan gjøre endringer i livet sitt, men ingen kan gjøre _alle_ relevante endringer samtidig. 

Og for ordens skyld: Jeg har aldri røkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare unnskyldninger for ikke å gjøre noe.

Anonymkode: 7ca76...5c8

Du må ha et veldig enkelt syn på verden. Så deilig det hadde vært om alt var så enkelt!

Å kunne se nyanser, se at en sak gjerne kan ha flere sider og forklaringsmodeller, forstå at ting ofte er mer komplekst og dyptgående enn det kan virke som, er nok ikke din sterkeste side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, frosken skrev:

 

Jeg skjønner ikke helt behovet for å gjenta disse poengene om og om igjen. De fleste av oss har områder i livet vi skulle ha forbedret oss på, områder hvor vi kunne tatt bedre valg. Jeg likte motorPrøysen sitt innlegg i denne tråden, selv om jeg i mange andre sammenhenger er tilhenger av å fremme mottoet "Just do it". Alle kan gjøre endringer i livet sitt, men ingen kan gjøre _alle_ relevante endringer samtidig. 

Og for ordens skyld: Jeg har aldri røkt. 

Hvis man virkelig ØNSKER å slutte å røyke klarer man det. 

Anonymkode: 7ca76...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man virkelig ØNSKER å slutte å røyke klarer man det. 

Anonymkode: 7ca76...5c8

Og hva så? Hvorfor har du så stort behov for repetisjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, frosken skrev:

Og hva så? Hvorfor har du så stort behov for repetisjon? 

Kan si det samme om deg.

Anonymkode: 7ca76...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan si det samme om deg.

Anonymkode: 7ca76...5c8

Narkomane slutter med narkotika men røyken beholder de, en sa til meg at det var verre enn å slutte med narkotika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...