Gå til innhold

Når har man krav på fastvakt på sykehus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har man krav på fastvakt dersom man kommer i delir (akutt forvirring) etter operasjon og er en fare for seg selv? Det holder ikke med stram ringesnor og sengehest oppe. Har man ikke da krav på fastvakt og bør ikke pårørende informeres slik at de kan være til hjelp evt. være fastvakt? 

Anonymkode: f0901...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er det nok vakthavende lege som avgjør, men er en pasient til fare for seg selv eller andre så vil dette bli vurdert, men neppe noe man har krav på. Her kommer også taushetsplikt inn, selv overfor pårørende. Kan hende at pasienten ikke ønsker at noen opplysninger skal gis. Lite vanlig at pårørende får en slik rolle. Et hyppig tilsyn kan også være et alternativ.

Anonymkode: 99c37...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man krav på fastvakt dersom man kommer i delir (akutt forvirring) etter operasjon og er en fare for seg selv? Det holder ikke med stram ringesnor og sengehest oppe. Har man ikke da krav på fastvakt og bør ikke pårørende informeres slik at de kan være til hjelp evt. være fastvakt? 

Anonymkode: f0901...6ee

Det pasienten har rett på, er forsvarlig behandling. Hva som er nødvendig for at det er forsvarlig, vil det være sykehuset som avgjør. 

Noen pårørende kan være til stor hjelp i en slik situasjon, andre ikke. Pårørende vil uansett ikke bli pålagt en slik oppgave når det gjelder en voksen pasient, men forhåpentligvis vil sykehuset legge til rette for at pårørende kan bidra om det er ønskelig fra både pasient og pårørende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det nok vakthavende lege som avgjør, men er en pasient til fare for seg selv eller andre så vil dette bli vurdert, men neppe noe man har krav på. Her kommer også taushetsplikt inn, selv overfor pårørende. Kan hende at pasienten ikke ønsker at noen opplysninger skal gis. Lite vanlig at pårørende får en slik rolle. Et hyppig tilsyn kan også være et alternativ.

Anonymkode: 99c37...7ac

Hva vil hyppig tilsyn si? At de går inn til pasienten hvert 15 min?

Anonymkode: f0901...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, frosken skrev:

Det pasienten har rett på, er forsvarlig behandling. Hva som er nødvendig for at det er forsvarlig, vil det være sykehuset som avgjør. 

Noen pårørende kan være til stor hjelp i en slik situasjon, andre ikke. Pårørende vil uansett ikke bli pålagt en slik oppgave når det gjelder en voksen pasient, men forhåpentligvis vil sykehuset legge til rette for at pårørende kan bidra om det er ønskelig fra både pasient og pårørende. 

Så hvis pasienten blir skadet, kan sykehuset likevel si at de har gitt forsvarlig behandling ved ikke å sette inn fastvakt? Dette handler vel om økonomi tenker jeg, at de kvier seg for å sette inn fastvakt da det koster. 

Anonymkode: f0901...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis pasienten blir skadet, kan sykehuset likevel si at de har gitt forsvarlig behandling ved ikke å sette inn fastvakt? Dette handler vel om økonomi tenker jeg, at de kvier seg for å sette inn fastvakt da det koster. 

Anonymkode: f0901...6ee

Dersom det skulle skje, så kan sykehuset hevde at de har fulgt vanlig praksis. Har du prøvd å ta det opp med ansvarlig lege? Eller er det en situasjon som nå er overstått men som fremsto som uforsvarlig?

Jeg har vært pårørende i en tilsvarende situasjon, og jeg endte opp med å tilbringe flere døgn på sykehuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, frosken skrev:

Dersom det skulle skje, så kan sykehuset hevde at de har fulgt vanlig praksis. Har du prøvd å ta det opp med ansvarlig lege? Eller er det en situasjon som nå er overstått men som fremsto som uforsvarlig?

Jeg har vært pårørende i en tilsvarende situasjon, og jeg endte opp med å tilbringe flere døgn på sykehuset. 

En situasjon som er overstått, men som fremstod som uforsvarlig. Pasienten fikk nytt brudd. Rehabiliteringen ble ødelagt og forsinket. Hoftebruddet er ikke grodd og pasienten er nå tilbudt å få hofteprotese med to nye operasjoner på samme sykehus. Smertene vil etter hvert bli så store at nye operasjoner vil bli påkrevd har vi inntrykk av. Skruen er i ferd med å løsne i beinet/hoften. 

Anonymkode: f0901...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, frosken skrev:

Dersom det skulle skje, så kan sykehuset hevde at de har fulgt vanlig praksis. Har du prøvd å ta det opp med ansvarlig lege? Eller er det en situasjon som nå er overstått men som fremsto som uforsvarlig?

Jeg har vært pårørende i en tilsvarende situasjon, og jeg endte opp med å tilbringe flere døgn på sykehuset. 

Måtte du være fastvakt? 

Anonymkode: f0901...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En situasjon som er overstått, men som fremstod som uforsvarlig. Pasienten fikk nytt brudd. Rehabiliteringen ble ødelagt og forsinket. Hoftebruddet er ikke grodd og pasienten er nå tilbudt å få hofteprotese med to nye operasjoner på samme sykehus. Smertene vil etter hvert bli så store at nye operasjoner vil bli påkrevd har vi inntrykk av. Skruen er i ferd med å løsne i beinet/hoften. 

Anonymkode: f0901...6ee

Dere kan jo be Fylkesmannen vurdere om behandlingen var forsvarlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte du være fastvakt? 

Anonymkode: f0901...6ee

Formelt måtte jeg det ikke, men i praksis var det eneste løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, frosken skrev:

Dere kan jo be Fylkesmannen vurdere om behandlingen var forsvarlig. 

Jeg har sendt mail til fylkesmannen for å høre om pasienten har krav på fastvakt. Pasienten fikk det senere på rehabiliteringshus på natten i to dager, men først etter at vi måtte ta det opp. Egentlig skulle det være på plass da vi kom dit. 

Anonymkode: f0901...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...